Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
13-08-06, 14:37 #1
Kosthold - hva er bra og hva er ikke bra?
Hei
Dette har sikkert være oppe til diskusjon før, men jeg prøver meg allikevel.
Er det noen som kan fortelle meg litt om hva vi med lavt stoffskifte bør spise og hva vi bør holde oss unna?
Jeg begynner å få gode verdier nå, men føler meg ikke som mitt gamle jeg allikevel (det kommer jeg sikkert ikke til å gjøre igjen heller). Men hvis et riktig kosthold kan hjelpe meg til å føle meg bedre, er jeg selvfølgelig villig til å prøve det. Jeg har ingen vektproblemer og har aldri hatt det, har derfor aldri være så nøye med hva jeg putter i meg av mat.
Noen som har greie på dette og kan komme med noen gode råd?
-
13-08-06, 15:28 #2
Hei Thyr! =)
Har du sjekket ut "Kosthold ved sykdom"? Du finner den på hovedsiden.. Der diskuteres det endel om kosthold. Men har vært stille der den siste tiden.
Ellers så er det ekstra viktig for oss med lavt stoffskifte å få i oss næringsrik mat med vitaminer og mineraler, ettersom kroppen vår er "nede".. Vi trenger å styrke kropp og immunforsvar.
Ps. Jeg er heller ikke veldig plaget med vekten, men merker at forbrenningen er dårlig, og jeg har vært nødt å iverksette tiltak for dette. I sommervarmen har jeg imidlertid koset meg endel med is o.l.. Når du nå spør om kosthold for oss; En anerkjent homøepat jeg snakket med mente jeg ville kunne bli frisk om jeg fulgte en viss diett, hvor alt av sukker skulle kuttes ut i 6 mnd.
-
13-08-06, 17:14 #3
Jeg har vært innom der, men det er jo ikke så stor aktivitet der.Har du sjekket ut "Kosthold ved sykdom"? Du finner den på hovedsiden.. Der diskuteres det endel om kosthold. Men har vært stille der den siste tiden.
SKulle gjerne hatt noen konkrete råd. Skal til legen igjen torsdag, men allmennleger vet vel lite om dette vil jeg tro.
Burde sikkert snakket med en ernæringsfysiolog eller en kostholdsekspert av noe slag.
-
13-08-06, 17:28 #4
Ja, du kunne jo kanskje be legen din om en henvisning.. vet ikke hvordan det der fungerer, om man kan kreve slikt, eller om man bare kan ytre ønske (?)
Endokrinologen jeg hadde time hos på spesialistlegesenteret mente at jeg burde holde meg unna mat som pizza og boller, jeg tror det var hvetemelet han siktet til som ikke bra, men da denne timen dreide seg om andre aspekter ved sykdommen som var vikitgere for meg akkurat da fikk jeg ikke spurt hvorfor.. men husker at han i tillegg nevnte at jeg burde spise godt med fisk og sjømat. (jeg tror ikke det var joden han siktet til, for det har jo ikke noe for seg å sikre seg jod dersom kjertelen allerede er deffekt.) Heller omega fettsyrer o.l.
Jeg synes det er vanskelig å forholde seg til dette med kosthold i frh. til hypothyreose, ingen er jo enige uansett.. Noen mener at veien å gå er å leve slavisk etter nøye utvalgte superdietter som er umulige for folk flest å følge over tid, andre mener et kosthold i retning av fedon er bra for oss med lavt stoffskifte, mens andre mener det beste vi kan gjøre er å spise god gammel husmannskost, med kjøttkake og poteter, frukt og grønt..
Jeg lar noen andre komme på banen. Hvordan spiser dere, folkens?
-
13-08-06, 17:59 #5
Sånn jeg har forstått det med kosthold, så er det ingenting som er et godt eller dårlig kosthold fordi vi har hypotyreose. Vi bør holde oss unna alt av kålfamilien og Soya. Ut over det har ikke jeg lest noe som skulle kunne favoriseres.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
13-08-06, 18:12 #6
Soya har jeg hørt om - men kål?? Vet du hvorfor?
(Håper ikke broccoli hører til denne familien - da har jeg ligget tynt an i flere år...
)
-
13-08-06, 18:56 #7
Jeg baserer kostholdet mitt på det Oftebro sier og andre tips jeg har funnet f.eks på Kristin sine sider.
Jeg spiser minst mulig ferdigmat, ikke sukker eller søtningsstoff, nesten ikke noe brød. Har kuttet ut poteter og spiser lite frukt. Prøver å unngå for mye melkeprodukt.
Unngår te (p.g.a fluor) og soya. Soya finnes i veldig mange matvarer, gjerne under andre navn, men siden jeg ikke spiser noe særlig "ferdigmat" er det likevel ikke så vanskelig å unngå.
Jeg spiser fullkornspasta, ubehandlet ris, rug og havregryn, mye frukt og bær, kjøtt og fisk.
Også tar jeg en god del vitamintilskudd.
-
13-08-06, 20:08 #8
Har med virkestoffene i kålen som slår dårlig ut på oss med lavt stoffskifte. Det gjelder også broccoli desverre! ;)
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
13-08-06, 20:15 #9
Har du noen dokumetasjon på dette Anne Ma? Jeg har riktignok hørt det mange ganger før, men aldri sett det dokumentert.
Jeg spiser brokkoli innimellom, og vil fortsette med det. Det er godt, sunt og det inneholder massse jern, og det trenger vi menstruerende kvinner!
-
14-08-06, 08:38 #10
Sånn i farten kommer jeg bare på denne artikkelen.
http://www.matoghelse.no/index.php?id=309771 Jeg har lest så mye og det blir umulig å huske alt ;) Men jeg er som deg; Jeg tar det med en klype salt. Kan ikke tenke meg at å spise broccoli til middag en gang i blandt kan gjøre store skaden
Men samtidig er det ikke vits i å provosere de kjemiske prosessene i kroppen heller. Det er "alternativt" dette, men jeg har diskutert det med folk på NTF og de har også hørt om det, akkurat som med soya.
Hilsen Anne Ma
Lignende tråder
-
Har kosthold noe å si?
Av Kikkeline i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 20-11-08, 20:49 -
Kosthold
Av Marit i forumet Helbred og kostholdSvar: 2Siste melding: 20-05-07, 19:46 -
Nå er det nok! ja takk, glutenfritt kosthold.
Av komlå i forumet Mage/tarm/urinveieSvar: 11Siste melding: 21-03-07, 09:13 -
Kosthold og diett?
Av bambi i forumet Helbred og kostholdSvar: 5Siste melding: 18-02-07, 11:47
Svar med sitat
Bokmerker