Det er ikke noe problem å bestille fra VitaViva som det ble linket til her tidligere i tråden. Bare pass på å holde deg innen tre måneders forbruk, for det er kvantumet du har lov til å bestille av legemidler fra EØS-land.
http://www.legemiddelverket.no/template ... 18547.aspx

Når det gjelder B12-mangel (eller rettere for lavt nivå) kan jeg legge til at man også kan få problemer med å holde på urin og avføring pga nerveskader. Sistnevnte har jeg hatt problemer med i årevis og jeg har tolket det som diare. Jeg skal ikke legge ut så mye om dette her. Kan bare nevne at jeg i fjor på denne tiden hadde store problemer med magen over mange uker, og etter at jeg fikk B12 i sprøyter, så var problemet vekk.

Jeg synes det er tungvint å holde på med disse sprøytene (og ikke minst dyrt) så jeg bestiller også B12 som sugetabletter fra VitaViva og har det kjempebra på dem. Tar dem slett ikke hver dag, så ett glass med hundre tabletter holder i opptil et halvt år for meg. Jeg legger en tablett under tunga når jeg kjenner det begynner å rumle i magen, og få minutter senere er problemet borte.

Det er mange av oss som ikke har nytte av vanlige svelgetabletter med B12, for særlig ved autoimmun sykdom er det mange som ikke produserer nok av intrisic factor. Dette er et stoff som produseres i magesekken og som trengs for at kroppen skal kunne ta ut B12 fra amten i tarmene. Sugetabletter derimot går via spyttet og slimhinnene i munnen og ut i blodbanen.