Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Mar 2005
    Meldinger
    101

Standard Hvordan vet dere riktig dosering Levaxin/Armour??!!!

Ã…h, jeg tror jeg blir gal :x ! Hvordan skal jeg finne riktig dose Armour? Har prøvd frem og tilbake, opp og ned. Nå har jeg redusert igjen, til 210mg, 3,5grain. Det er 4,5 uker siden. Både puls og temp gikk litt ned i begynnelsen men er nå gått opp igjen til ca 36,8 og rundt 68. Vet ikke om det er endelig. Føler at pulsen spiller meg et lite puss, at den egentlig ikke er riktig. Vet ikke jeg, men..... Er veldig ofte hes utpå dagen/kvelden.

Hva betyr dette?
    Når setter Armouren seg?
    Hvordan vet dere at dere er på riktig dose?
    Når bør en ta T4/Levaxin i tillegg?
    Høy og lav på samme tid
    • Smil fra meg

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Mange spørsmål du stiller og jeg kan egentlig stillë de samme selv.
    Så lenge våre leger ikke bruker de medisinene vi bruker, så får de heller ingen er faring med dem og dermed heller ingen kunnskap å dele med oss.
    Dette bestemmer de jo selv, og vi må leve med uvitenheten.

Pulsen din er en svært individuell størrelse som du ikke kan sammenligne med andre. For å kunne bruke denne må du ha fulgt denne ganske slavisk i en årerekke, og ha nedskrevet resultater.
    Men alt for lav og alt for høy kan jo si noe om stoffskiftet. Inne i normalområdet må du ha spesialkunnskaper om din puls.

Den basale tempen er mer "universell" og gjenspeiler forbrenningen godt.
    verdiene må likevel tolkes for den er jo avhengig av kroppens infeksjonsstatus også.

Jeg tror det kan være slik :
    Første regel er at du skal opp i en rimelig dose raskt. Den bør du ha en stund og reagere på den med dine følelser og bruke dine kunnskaper.
    Det er ikke lett å vite om dosen er litt høy eller litt lav ! blodprøver er heller ikke til hjelp for å finne den eksakte idealdosen, sålenge du ikke vet hva verdiene var før du ble syk. Meg har de iallfall villedet mer enn de har veiledet. Jeg har tatt mer enn 1000? prøver og vet det fremdeles ikke !
    Hvis du bestemmer deg for å endre dosen, skal du tenke at "dette er for bestandig".
    Du må iallfall aldri justere opp og ned med bare ukers varighet.
    "Bestandig" er etter en lang tid relativt da, men da kan du bruke lang tid på å tenke om du skal redusere - øke, blande inn litt Levaxin eller dele dosen.
    En ting er sikkert, liker du deg ikke så virker ikke den thyroxinen du bruker bra nok på deg, men gi alle variantene en mulighet først da ?

Hva betyr dette? Vet ikke Ada.
    Når setter Armouren seg? Det er ikke sikkert den gjør det. Gjorde ikke det hos meg. Forsøker en cocktail jeg nå.
    Hvordan vet dere at dere er på riktig dose? Jeg vet det iallfall ikke.
    Når bør en ta T4/Levaxin i tillegg? Som et forsøk på å få det bedre når Armour eller Levaxin alene ikke greier det. Begynn med 25µG.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Narvik
    Meldinger
    49

Standard

Hei

Jeg bruker Armour og bare det for stoffskiftet.
    Gikk på Levaxin i mange år og blodprøveverdiene greide ikke å stabilisere seg.
    Livet gikk i sirup og ble bare verre og verre.
    Takket være ei god venninne som sa til mrg at nå prøver du Armour så kan du iallefall se hvordan den virker.
    Og det har jeg gjordt, er vel ca. 2 år siden nå og kan ikke si annet enn at jeg følte meg bedre ganske fort etter at jeg byttet.
    Blodprøvesvarene blir ikke som med Levaxsin, men du kjenner om du trenger å øke

Lajla

Medlem siden
    Mar 2005
    Meldinger
    101

Standard

Takk for svar, dere. Syns det er vanskelig å vite om jeg skal øke, om jeg er overdosert eller om jeg kanskje trenger mer T4. Er søren meg ikke lett dette, men jeg har tenkt være på denne dosen litt til og så ringe legen min. Skal også ta en tur til kinesiologen. Hun kan sannsynligvis hjelpe meg på vei, men hun er fast bestemt på at det er legen som doserer, ikke henne. Hun kan teste nivåene av både T3 og T4 uansett når jeg endret dose.

Jeg vet jeg har trivdes godt med en basalpuls (heter det det?) på 67-68 og en temp i underkant av 37. Dette varierer nå, så jeg må gi doseendringen litt mer tid.

Den hesheten på kvelden, noe hard avføring og tørrere øyne kom ganske raskt etter jeg reduserte og har det fremdeles. Hvordan tolker dere dette?

Vet du, baremei, er ganske bra nå? Hvordan visste du at du var på riktig dose?

Ha en strålende pinse, alle sammen !
    Høy og lav på samme tid
    • Smil fra meg

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Ada
    Vet du, baremei, er ganske bra nå? Hvordan visste du at du var på riktig dose?
    Vanskelig. Jeg kjenner på formen, og merker det aller mest på hodekapasitet og tretthet. Når sofaen roper mer enn en eller to dager i uka og jeg ikke klarer å stå imot ringer varselbjellene.

Hjertebank får jeg av både for lav og for høy dose, så det kan jeg ikke bruke som pekepinn.

Det er en hel haug av ting som spiller inn, og jeg har fremdeles ikke lært meg nok, at jeg skulle øke nå burde jeg skjønt for en måneds tid siden - i etterpåklokskapens lys. Så trodde jeg at jeg var litt sliten fordi jeg har begynt å jobbe fullt igjen, etter å ha hatt fri en dag i uken det siste halve året, så trodde jeg det var Bechterewen som er aktiv som gjorde det, blir så trøtt når den angriper. Men neida, det var ikke så enkelt likevel.

Nå er jeg på doseøkning igjen, etter at jeg fikk mistanke om at jeg burde øke. Blodprøven bekreftet - FT4 var gått ned fra 17 til 12, tsh er uforandret, FT3 var gått litt ned, men ligger fremdeles forholdsvis høyt, med 5,8. Men jeg skal altså ha litt mer likevel, og har økt med 25mcg levaxin og tar altså 2 grain Armour og 75mcg levaxin. Så får vi se hvordan det går.

Medlem siden
    Mar 2005
    Meldinger
    101

Standard

Takk for det, baremei. Håper du finner din dose.
    Høy og lav på samme tid
    • Smil fra meg

Lignende tråder

1. Armour Thyorid - omregning av dosering fra Levaxin
    Av bethen i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 24
    Siste melding: 13-02-14, 16:34
  2. Dosering armour. Bør kombinere med levaxin? Lav t4
    Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 1
    Siste melding: 10-11-06, 12:38
  3. armour... hvordan bestiller dere?