Ja, det er synd at myndighetene ikke er mer interessert i å få folk til å trene! Trening burde vært gratis, eller i alle fall ikke ha kostet mye.

Men her i landet har det alltid vært lagt opp til at det er den enkelte selv som må sørge for sin egen trening. Og det er synd, for mange faller utenfor, og da særlig de som har mest bruk for treningen.
Joda, det er gratis å gå tur. Men det er ikke alle som kan gå tur, og disse må jo også ha et tilbud.

Jeg tør ikke tenke på hvor mange trygdekroner som kunne vært spart dersom alle hadde tilgang til billig og god trening. Men det er jo selvfølgelig et helt annet budsjett...

Hva med den der "grønn resept"-ordningen som ble innført? Er det i det hele tatt noen som har fått trening på "grønn resept"?

For eksempel dette med overvekt er jo veldig i vinden for tida og man skulle jo tro at vi ville fått støtte til trening. Da jeg startet firmaet mitt, prøvde jeg å få støtte og interesse til oppstarten fra både helsedepartementet, sosial- og helsedirektoratet, helseavdelingen i fylket, helseavdelingen i kommunen, - alle steder var det nei. Jeg prøvde også å komme meg inn under "Grønn resept"-ordningen, men også der var det nei.

Jeg søkte også Innovasjon Norge om støtte til oppstarten, men fikk blankt avslag. Jeg hadde avslaget i hånda fem dager etter at jeg hadde postet søknaden, så den hadde de ikke brukt lang tid på, nei! Tviler egentlig på at de hadde rukket å lese hele.

Mange overvektige (og selvfølgelig også andre) lever idag på trygd, enten helt eller delvis som følge av overvekten alene, eller som følge av sykdommer som igjen følger overvekt. Jeg er ganske sikker på at mange av disse kunne blitt mye bedre og kanskje greid å komme seg ut av trygdesituasjonen og ut i jobb igjen, bare de kunne fått trene! Dette hadde ikke bare betydd sparte utgifter i folketrygden, men også skattekroner inn i felleskassa igjen. Ã… få en trygdet ut i jobb betyr at vedkommende betaler skatt (forhåpentligvis), får en bedre økonomi og dermed økt kjøpekraft, noe som igjen betyr økt inntekt til staten i form av moms og avgiftskroner.

En annen ting er at helsekøene til sykehusene vil bli mindre.

Jeg kan fortelle at en av dem som har vært med på mine vanntrimkurs,har rapportert til meg at h*n var satt opp til en kneoperasjon. Operasjonen ble imidlertid avlyst, fordi h*n var blitt frisk! Som følge av trening hadde altså kroppen "reparert" kneet selv, og operasjon ble unødvendig.

En annen kunne fortelle at etter et halvt år med jevnlige gåturer hadde blodtrykket gått ned til normalt nivå og h*n kunne kutte ut blodtrykkstablettene.

En tredje hadde opplevd så mye dritt i livet at h*n satt mest hjemme. Spiste antidepressiva og mat og hadde flere selvmordsforsøk bak seg da vekta økte. Vedkommende er idag ikke 100% frisk, men har fått et nytt liv. Nå er vedkommende aktiv, har fått seg venner og ikke minst en interesse å fylle hverdagen med! Det er ikke umulig at vedkommende på sikt kommer seg ut i jobb igjen.

Trening hjelper altså ikke bare på den fysiske helsen, men i høyeste grad også på den psykiske! Dette må snart myndighetene se verdien av!