Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
Tråd: Liothyroxin
-
30-04-06, 18:35 #1
Liothyroxin
Har det noen hensikt å forsøke Liothyroxin dersom T3 er lett forhøyet 10,3 (3,1-6,3) i tilfelle det har noe å si for svaret så er TSH 0,32(0,40-4,40) samt FT4 24 (12-22) Mener å ha lest her at det ikke har noen hensikt å bruke Liothyroxin når T3 er normal men kanskje jeg husker feil.
Levaxin har jeg ikke lyst til å bruke mer i alle fall. Merker ingen forskjell jeg enten den er lav eller høy eller bare litt forhøyet. Og så blir jeg rasende når jeg tenker på at legen min sa at jeg ville være helt fin etter et par uker. Nå har det gått 8 måneder. Er det virkelig noen her på forumet som har opplevd å bli bra etter et par uker eller kjenner noen som har blitt det. ? Da hadde de vel ikke brukt dette forumet heller da dersom alt var bra kanskje. Jeg blir bare så sint når jeg tenker på det. Sorry dette negative innlegget altså.
:evil: :evil:
-
30-04-06, 18:52 #2
Hei. Det tok 6 mnd fra jeg startet med Levaxin til jeg var tilbake i 100% jobb, og det er 7 år siden. Har gått helt fint med meg frem til nov -05, da gikk det rett nedover. Startet med Liothyroin i februar (vært sykmeldt siden januar) og det har virket kjempebra på meg, er nå tilbake i aktivt og HÃ…PER att jeg om en stund er tilbake i jobb igjen!!!
Lykke til!!!
Ja, nå svarte jeg kanskje ikke helt på spørsmålet ditt, men før jeg begynte med Liothyroin var T3 på 3,7(2,3-5,7) det er her jeg ble sykmeldt , og etter Liothyroin har det sving litt. 7,9 etter 1 mnd m medisiner, 5,1 etter 1,5 mnd og 4,2 etter 2 mnd.Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
-
30-04-06, 19:22 #3
Liotyronin er et merkebetegnelse for en vare da, men det er et thyroxin. Egentlig et syntetisk produsert ekte stoffskiftehormon.
Kroppen (en som funker da) lager dette på to måter. Direkte i kjertelen og fra en prosess som kalles de-jodinasen. Den tar i fra T4-lageret og fjerner ett jodatom iløpet av 2-3uker.
Vi som ikke har noen kjertelfunksjon har jo mistet den ene muligheten og må ta litt mer T4 for å satse på at de-jodinasen lager nok. (som naturlig nok fører til en lavere TSH)
T3 er jo "the real thing".
Har du forhøyet T3 så er ikke det noen indikasjon på at du trenger enda mer, for å si det slik. Og det vil du nok få høre, men jeg vil likevel hevde at uprøvd får du iallfall ikke visshet.
Det er mye rart vi ikke vet, så jeg synes ikke det lille vi vet er nok til å stole på.
Prøv. Dette kan du bråslutte med om det ikke virker. Vikningen opphører innen få timer og etterlater ingen langtidseffekter. (obs. min erfaring)• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-05-06, 13:18 #4
Hei cathrin!
For det første: Jeg tror nok at det er svært få som kan bruke bare Liothyronin (regner med at det er det du mener?) som altså er T3. De som bruker Liothyronin tar det som regel i kombinasjon med Levaxin. T3 har kort "brukstid" i kroppen. Det er andre som er bedre til å forklare dette enn meg, men det er altså slik at det er T3 som er det aktive i kroppen, er det som får ting til å skje, mens T4 lagres og omdannes langsomt til T3 ulike steder i kroppen. Har du lest Egil Haug sin artikkel? den er ganske lettfattelig selv om den er fra legetidsskriftet:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952
Du ligger jo litt høyt både på FT4 og T3, Fritt T3 har ikke blitt målt da? Om du skulle prøve Liothyronin, pleier man å ta vekk litt Levaxin.
Forresten: Du tar vel ikke Levaxin-dosen din den samme morgenen som du skal ta prøve? Det skal man nemlig ikke. Som det står i artikkelen over:
Det var faktisk skikkelig dårlig gjort av legen din å antyde at du skulle bli bra etter 2 uker! Det tror jeg så godt som aldri skjer. Om jeg skal snakke om egne erfaringer, så var det kun frossenheten som eneste symptom som ga seg etter så kort tid. Akkurat det tok bare noen dager i mitt tilfelle. Andre symptomer har jeg måttet slite med mye lenger. Jeg har brukt Levaxin i halvannet år, et år med skikkelig dose, og er ikke helt på plass enda, men jeg har faktisk litt tro på at det er TID som skal til. Kroppen har jo gjerne blitt temmelig nedkjørt etter å ha gått på sparebluss i måneder og år, så den trenger tid til å bygge seg opp igjen.Ved behandlingskontroll bør blodprøve til bestemmelse av TSH-nivå og nivået av fritt tyroksin tas om morgenen, og pasienten bør ikke ta dagens L-tyroksindose før etter prøvetakingen. Det er nødvendig fordi konsentrasjonen av fritt tyroksin er økt med 15 - 20 % de første 8 - 9 timene etter inntak av L-tyroksindosen. Det er også viktig å huske at etter en doseendring går det 6 - 12 uker før TSH-nivået i blodet reflekterer den nye L-tyroksindoseringen.
Når det er sagt, så har jeg også satt en slags "deadline" for Levaxinen. Virker den ikke innen en viss tid, må jeg tenke annerledes. Ã…tte måneder er kanskje en litt for kort frist, men det er min personlige mening, skrevet uten at jeg kjenner deg...
Beste hilsen HilmaDiagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag
-
01-05-06, 15:33 #5
Tusen takk for svar Hilma. Jeg tar ikke Levaxin før jeg tar blodprøve. Fristen på Levaxinen har jeg satt fordi jeg ikke merker noen bedring enten prøvene er for høye, for lave, eller bare litt forhøyet slik som nå. Hadde det vært litt forskjell å merke kunne jeg nok vært mer tålmodig, men når det er slik som nå at jeg ikke merker noen som helst forskjell om T4 er på 40 eller 7 da blir jeg veldig skeptisk for det er jo ganske stor forskjell.
-
01-05-06, 18:22 #6
Ja, det må du sannelig kunne si!
Hvor lenge om gangen har du holdt deg på en og samme dose da? Kroppen min bruker i alle fall mer enn de seks ukene til å venne seg til en dose... Når jeg klusser med en dose, (enten opp eller ned) tar det alltid nesten et par måneder før jeg kan si meg nogenlunde bra. Fortvilende egentlig.
Uff, ikke vet jeg. Er jo ikke på plass selv heller, så jeg er neppe den rette til å si noe som helst....
HilmaDiagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag
-
01-05-06, 19:48 #7
Syns det er bra å høre andres erfaringer jeg selv om du ikke er "helt på plass" enda. Jeg har vel egentlig ikke funnet dosen , og vet ikke om det er mulig heller. Økte den forsiktig i starten husker ikke alle dosene jeg har hatt, men kom til et punkt hvor jeg begynte å føle meg værre faktisk. Siden jeg ikke hadde hørt noe fra legen om blodprøvene og visste at vi med hypotyrose ofte skulle ligge "litt i øvre område" trodde jeg da at min T4 på 40 var ok. Siden legen ikke tok kontakt. Da jeg hadde time så oppdagent legen hva de siste prøvene som ble tatt for en måned siden var. Så måtte jeg slutte helt med Levaxin for nå var legen blitt skremt. Så ble det tatt nye prøver og da var T4 7 ( 12-22). Da ble det fart i legen og jeg måtte begynne med Levaxin igjen. Nå er det 6 uker siden og de siste prøvene viser T4 på 24. Jeg har ikke merket noen bedring i det hele tatt siden jeg begynte med medisiner i august, så hva som er riktig dose for meg vet jeg ikke . Nå tar jeg 75 mikrogram.
-
01-05-06, 19:59 #8
Trur jeg snart må innrømme at jeg har for høye forventninger til idealdosen. Jeg har kommet langt, og skal være fornøyd med det jeg har oppnådd.
Kanskje det er noen forunnt å finne en idealdose, jeg driver å justerer for å få det bedre.
Hver gang jeg har hatt doen noen måneder så tror jeg at NÃ… - men litt senere skjer det en forandring og så er det på`n igjen.
Jeg må¨være en u-stabil type ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-05-06, 20:01 #9
Jeg trodde legene skulle lese resultatene av prøvene når dem kom tilbake fra laboratoriet :x Hvis det er slik at vi må passe på dette også, er det jo håpløst
Opprinnelig skrevet av cathrin
-
01-05-06, 20:19 #10
Hvor bra kan vi egentlig forvente å bli?
Jeg forventer å kunne leve ikke bare eksistere. Jeg forventer å kunne jobbe 100 % ellers klarer jeg meg ikke økonomisk ( må finne en rik man he-he)Jeg forventer å kunne komme ned i vekt å kunne ha på meg klærne mine igjen. Jeg forventer å kunne klare å trene og jeg forventer å kunne ha overskudd til andre ting enn jobb. Denne helgen var jeg på dugnad noen timer. Da jeg kom hjem var jeg så sliten at jeg gråt og kastet opp det kan jo ikke være normalt. Jeg vil bli meg igjen. Kanskje jeg forlanger for mye eller
Jeg tror ikke det er vår oppgave å følge med på blodprøvene våre. Legen min må være særdeles sløv. Her i Stavanger og sikker de fleste steder i landet har mange leger elektronisk post. Ved labratoriet ved Stavanger universitetssykehus blir blodprøvesvarene sendt til legen med en gang de er ferdi analysert. Dette tar ikke mer enn 1-2 dager avhengig av når prøven tas fordi de ikke blir analysert hver dag. Legen bør da ha et opplegg på hvor ofte de leser elektronisk post, noe min lege tydeligvis ikke har. Heldigvis har jeg en jobb hvor jeg kan sjekke mine egne blodprøver hvis jeg vil og gjett om jeg følger med nå? :twisted:
Svar med sitat

Bokmerker