Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
-
21-04-06, 19:14 #1
Kan noen hjelpe meg med å forstå noe av dette?
Hei igjen, alle sammen
Ã…, det var så trist med alle de nyttige dataene som forsvant, :( men nå ser det jo til at det kan bli en løsning på det. Håper det. Bra med flinke og velvillige folk. 8)
Jeg har jo Hashimotos tyreoditt. Tidligere har jeg trodd at det bare var TPO'en som var relevant i mitt tilfelle, men her inne har jeg jo forstått at det slett ikke er tilfellet.
I dag har jeg ringt legesenteret for å få tak i resultatene fra de siste gangene jeg har tatt prøver. Kan dere hjelpe meg å få noe ut av dette, for det sier meg ingenting. Legen har tidligere sagt at alt annet (enn TPO) ligger innenfor normalen. Ser jo i alle fall at tallene svinger en del.
13.07.04:
TPO: 897
TSH: 0,098
FT4: 20,0
29.03.05:
TPO: 1068
TSH: 3,60
FT4: 14,1
12.12.05:
TPO: 900
TSH: 1,5
FT4: 18,0
TPO = ATPO, nok det dere kaller Anti-TPO her inne. Legen har bare kalt det for TPO.
Spurte om det ikke var tatt T3 eller andre ting relatert til stoffskiftet, men det var det ikke.
Sønnen min på 21 viste også for noen år siden tegn til å ha lavt stoffskifte og jeg forlangte blodprøve av han. Her er hans resultat:
15.08.05:
TPO: 441
TSH: 1,4
FT4: 12,7
Så vet noen av dere hvor "normale"/"unormale" vi da egentlig er? Hva er normale referanseområder på de ulike, og hvor bør vi befinne oss? Jeg føler meg jo mildest talt elendig, selv om jeg tar 100 mg Levaxin daglig. Min sønn er veldig frøsen, trøtt og sliter en del med hodepine og smerter i rygg/nakke, men han er langt fra så gal som meg enda. Han skal ikke bruke medisiner enda, sier legen. På sesjon sa de til ham at han ikke hadde lavt stoffskifte, men at han hadde noe som kanskje en gang i tiden kunne gi ham lavt stoffskifte. Ã…ja, hvorfor er han såpass dårlig som han er da?
Gleder meg til deres velformulerte, intelligente og informative svar.
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
21-04-06, 19:48 #2
Ditt blod er jo stappfullt av Levaxin og labinstrumentene viser at du har et bra nivå av dette i blodet ditt.
Så har du det bra da ?
Hvis du ikke har det, og symptomene er stoffskifterelaterte, så synes jeg du skal klage over at behandlingen du får ikke virker !
Thyroxinet skal ha evne til å trenge inn i alle celler. Min egen teori går ut på at så ikke er tilfelle med Levaxin. Ofte går det ut over bare noen cellegrupper. Det kan føre til overvekt, eller en dårlig vektutvikling, og hvis mistilpassningen er generell nok, også til at kroppstemperaturen er for lav. Den delen av kroppens temperatur som stoffskiftet er ansvarlig for kan du lett måle med det samme du våkner. Mål en uke og er de lave, så framlegg dem for den gode doktor sammen med klagen.
Og hvis han drar den lange der med at "vi" må være tolmodige å se det an OSV. så forlang en dato !
Sønnen din er ille ute på iallfall 2 måter.
1. Kjertelen hans er påvei til å bli ødelagt av antistoffer. Ifølge www.furst.no varer det sjelden mer enn et par år, så er kjertelen så ødelagt at man må inn med substituttbehandling, som de så pretansiøst kaller det.
2. Fordi legene han har kontakt med ikke vet hva dem driver med !
Jeg vil kalle det grov feilbehandling ikke å behandle en som har symptomer ! Det er direkte feilbruk av blodverdier når det er disse som skal styre. De er viktige til å bruke som en understøttelse av pasientens symptomer - her brukes de jo omvendt !
Høl i hue etter min mening !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-04-06, 23:24 #3
Hei n'Finn...
...og tusen, hjertlig takk for svar.
Ja, ja, nå forstår jeg hvorfor legen mener at jeg må ha det bra da, og hvis ikke så er det nok noen antidepressiva som må til... Men jeg får kanskje være glad for at prøvene da er bra.
Men, nei, jeg har det slett ikke bra. Jeg føler meg helt forferdelig. Det er derfor jeg begynte å søke etter emner om dette på Internett, og snublet over dette forumet. Jeg HAR vært tålmodig i mangfoldige år, og etter siste tilbud på antidepressiva, så tenkte jeg at nå må jeg se om jeg klarer å finne ut av noe på egenhånd. Egentlig søkte jeg mest info om ME, siden 3 personer har kommet til meg og lurt på om jeg har det (har måtte sette meg til på trapper f.eks. - helt utmattet). Visste ingenting om det, men har lest litt og her er mye som stemmer på meg. Men legen ville jo ikke høre snakk om dette.
Men jeg kan fortelle "litt" om hvordan jeg har det. Overvektig (178cm - ca 96 kg). Sover nesten ikke (har vært til nevrolog to ganger for dette
). Er helt utmattet hele tiden. De timene jeg er på beina, så brenner det i hodet og øynene. Fryktelige smerter i kropp (spesielt øvre del av rygg, armer, skuldre) og hode. Tiltakende muskelsvikt, detter mer og mer, mister mer og mer. Svimmel og forvirret, finner ikke ord, husker ingenting - ikke hva jeg har sagt, hvor jeg har lagt ting m.m. Uka før menstruasjon er et skikkelig helvete. Forferdelig krig som foregår inne i meg, døser litt - bare mareritt hele tiden, føles som om gift pumpes rundt i kroppen. Vondt i halsen, alltid "tusser" på stemmebåndene. Nesa renner hele tiden, vondt for å puste i kulde og varme (astmaen?). De fleste nettene om vinteren ligger jeg og rister av kulde, selv om det er 25 grader i rommet. Tåler ikke varme i hodet om sommeren, får knall-hodepine og blir helt "matt", men musklene gjør mindre vondt i varme. Fryktelig sulten, jo mindre søvn = jo mer sult. Har strevd enormt de siste par årene med å gå ned fra ca. 106 kg til det jeg er nå. Mye sulting og trim. Kan si jeg klarte å ta av 10 kg på 1 år og 4 mndr en gang. Så ble jeg sittende en mnd med elveblæst, da var alt på igjen... Håpløs kamp...
Men jeg er da litt usikker på hvor mye av dette som ER relatert til stoffskiftet, og hva som ikke er det. Ikke rart legen gir litt opp, for det er jo omfattende.
Før jeg leste det dere skrev her inne om temperaturer, så tror jeg at jeg leste på Sonjas sider om dette. Jeg har alltid visst jeg har hatt noe lavere temperatur enn normalt. Så vidt jeg husker, så ligger den på ca 36 grader. Før jeg var til legen før jul, så målte jeg temperaturen tre ganger. Husker ikke helt nå hva det var, men regner med rundt 36 siden det er normalt for meg. Legen sa at det betydde ingenting, han hadde mange pasienter med lav kroppstemperatur. Og ikke tok jeg den i baken... Men jeg skal forsøke å få gjort det... Hvis jeg orker... Nytter jo ikke å si det til legen likevel.... Han ble veldig irritert på meg på den timen før jul, for da insisterte jeg på at det måtte være noe annet galt med meg, og tok opp en del ting (kanskje galt tidspunkt?) Han sa at hvis jeg ikke var fornøyd, så kunne jeg få en second opinion.
Sønnen min har samme legen. Denne legen er egentlig veldig grei, så det har vært ekstra hardt med hans siste reaksjon. Følte da i alle fall at jeg må jo virkelig være gal. (Kanskje jeg skulle forsøke de antidepressivaene likevel?) Men ingen vet jo alt... Trøstende å se at mange av dere andre her sliter med det samme, selv om det jo egentlig er helt tragisk.
Jeg forsøker å finne en lege til en second opinion. Men ting tar så lang tid, og jeg er så grusom treeeeeeeeeeeeeeeeeg, både i tanker, ord og handling. Blir også satt så hardt tilbake ved tilfeller som med legen. Bor i en relativt liten kommune, ikke mange leger å velge mellom. Men det er jo synd at han skal bli like ødelagt som meg.
Men hvis det kun tar et par år før kjertelen er ødelagt, hvorfor har jeg fremdeles antistoffer? Det har jeg jo hatt i mange år nå."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
21-04-06, 23:58 #4
Anti-TPO varer lenge etter at kjertelen har tatt kvelden og kan vare livet ut.
Jeg kan jo si deg at jeg la på meg alle de 16 åra jeg var på Levaxin og gikk ned 12kg de første månedene jeg brukte Armour. Til og med lav dose.
Kanskje du kunne prøve www.balder-klinikken.no i Oslo hvis du vil ha en mer uhildet undersøkelse. De er ikke så bunnet av at Levaxin er den eneste godkjente her på berget.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-04-06, 21:47 #5
Takker igjen for svar, kjempeflott!
Jeg må si det høres interessant ut med Armour. Men i tillegg til at veien nok er lang for meg å få tilgang til dette, så har jeg et annet problem. Dette høres sikkert dumt ut for mange, men fra i år av så spiser jeg ikke kjøtt (hvis jeg klarer å være standhaftig nok). Hovedgrunnen til dette er det massive dyreplageriet som foregår. Det er jo ikke gårdsdrift mer, men en enorm kjøttindustri. Men det smerter meg jo også enormt alle forsøk som blir foretatt på dyr - da også mht thyroidea, har jeg forstått.
Men hva skal man så gjøre når man er helt avhengig av medisin? Jeg vet ikke, jeg...
Hvis jeg har forstått det riktig, så er Armour tørket svine-kjertel? Noen som vet hvilke land det blir "produsert" i? Er det under dyrevennlige forhold, eller ikke? Er det fra en hvilken som helst gris, eller er de blitt oppdrettet et spesielt sted? I så fall: av barmhjertige eller grusomme mennesker? Blir dyrene avlivet på en ordentlig måte, og går resten av dyret til mat, eller blir det kastet som søppel? Har alltid ment at hvis man først skal ta dyreliv, så er det best å bruke mest mulig av dyret, og ikke kaste bort noe unødvendig.
Ja, ja, det var vel veldig vanskelige spørsmål, dette.
Så lurte jeg på noe mer. Er liothyronin = trijod = T3? Er noe kjemisk og noe kroppslige verdier? Hva skal til for at man får lov til å forsøke et tilskudd av dette, kan noen ut fra mine prøvesvar se om det kunne vært nyttig for meg?
Tusen takk for all hjelp, og sorry hvis jeg maser mye.
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
22-04-06, 22:14 #6
Hei!
Ikke for å være ekkel med deg, men vil det hjelpe dyra at du lar være å spise medisin som du trenger? Det tror jeg nok ikke. Og, man kan jo jobbe for god behandling av dyr, selv om man ikke er vegetarianer.
Håper hvertfall at du ikke går glipp av verdifull medisinering.
-
22-04-06, 22:14 #7
Jeg har flere av dine symptomer jeg også. Jeg har problemer med søvnen og blir ofte sulten når jeg er våken om natten . Begynner på slankekur hver mandag. Kjempeglad når jeg går ned litt
og lei meg når de (kiloene sniker seg på igjen)
( Kalorier er de små tingene som flyr rundt om natten og syr inn klærne våre vet du :twisted: Jeg var glad du skrev dette med å lete etter ord for sånn har jeg det også og har noen ganger lurt på om det var noe galt i hodet på meg. Klokken min har jeg forlagt og den finner jeg ikke igjen. Den som var så fin. Det kan virke som om du har noen symptomer på ME, men det kan være mye annet også f. eks svært lav blodprosent, vanskelig å si siden jeg ikke er lege, og ikke vet hva legen din har sjekket. Kan også være B12 mangel. Legen din syns jeg ikke høres helt grei ut, kanskje du burde bytte ham ut. Det er mulig å bytte fastlege. Det tar tid, men kanskje du kan stå på venteliste et sted.? Det er legens jobb å hjelpe deg enten det er rett før jul eller påske eller hva som helst. Ikke jobber han gratis heller.
Syns det er bra at du tenker på dyrene. Imidlertid så syns jeg at det er forskjell på om de brukes til medisinsk forskning eller f. eks innen kosmetikk. Imidlertid så bør ikke dyr lide unødig heller ikke innen forskning . Hvordan landene ligger an når det gjelder dette vet jeg ikke.
Grisen er det dyret som visstnok er mest likt menneske,mener jeg å ha hørt.
-
22-04-06, 22:47 #8
Hei Stina.
Ja det var litt av et dilemma du har! Det må være litt ekkelt å vurdere Armour når du har tatt et stndpunkt om å være "veggis". Det blir jo moralsk dilemma. :(
I all annen medisinsk bruk blir grisene alt opp spesielt. De må jo være uten smitte osv. Kjertlene skal jo ikke varmebehandles før de spises, og da må det nok spesielle regler til. Ikke at jeg vet dette. Men antar at det er omtrent som behandlingen av de andre grisene organer tas fra..Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
22-04-06, 23:38 #9
Føler at jeg må komme med noen godt mente ord som du bør tenke litt over Stina.
Jeg synes også at dyr skal ha et godt liv, og blir skikkelig forbanna når jeg ser noe annet.
Men tenk over at mennesket også er et rovdyr som også fortjener å oppfylle sine livsbetingelser.
Vi er født med ett tannsett som er spesialberegnet til både å spise kjøtt og planter.
Ellers klarer ikke "konstruksjonen" seg uten vitamin B12, og særlig ikke vi som har hypothyreose. Vi må ha ekstra mye av det, så når du ikke vil ha det naturlig så må du enten ta sprøyter eller spise høydosert metyllcobalamin som du må importere (tror jeg)
Vi trenger også mat med høyere proteininnhold enn resten av befolkningen. Proteinrik mat kan du få på flere måter, men du må passe på så du får mer enn nok.
Så synes jeg bare at du må ta MYE hensyn til den situasjonen du er i. Verden rundt deg blir ikke bedre av at du lider fordi du velger å se bort fra at du er syk da vet du.
Du er jo bare ETT menneske.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-04-06, 23:53 #10
Takker igjen for alle velmenende og gjennomtenkte tilbakemeldinger.
Ja, jeg har nå fått et dilemma. :( Men jeg regner med at det vil ta en stund før jeg finner en lege som er villig til å pushe meg noe Armour, så jeg har god tid til å tenke gjennom tingene.
For flere år siden sluttet jeg med kylling, selv om jeg elsker det, for der synes jeg den verste dyremishandlinga foregikk. I år gikk resten av kjøttet... Men jeg har ikke sluttet med egg og melk, f.eks. og det har jeg heller ikke tenkt å gjøre. Spiser også fremdeles fisk, selv om disse også plages ved fangst, men jeg har dessverre ikke så stor viljekraft at jeg klarer så veldig mye av ganga. Så vi får se hvordan det blir med fisken senere. Men får jeg da ikke nok av B12 og proteiner? Tar også vitamin og mineraltiskudd. Spiser også nøtter av og til. Hadde tenkt å spise mye mer soya, f.eks. i bønnepostei (i stedenfor leverpostei), men jeg leste jo her inne på forumet (før dataene forsvandt) at soya ikke var så godt for de med hypo - stemmer det? Forresten, det var når jeg sluttet med kjøttet at det endelig skjedde noe med vekta. 6 kg ganske fort av. Ellers er det å kjempe og kjempe - kanskje 1/2 kg i måneden. Etter ei stund kommer det endelig noen kilo av, men hvis jeg så blir ekstra dårlig og blir sittende/liggende noen uker, så er det rett på igjen. Dette har også skjedd etter de 6 kg + 4 kg tidligere. Tør ikke gå på vekta, men jeg kjenner at jeg i alle fall ikke har gått opp alle 10 kiloene.
Ja, Finn, jeg er visst kun ett menneske. Blir ofte "anklaget" for å ta på meg hele verdens bekymringer. Men for å si det slik: Jeg liker ikke at noen lider, hverken meg selv - eller andre... ingen levende vesener."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Lignende tråder
-
Jeg blir ikke klok på dette, noen som kan hjelpe meg?
Av Veronica i forumet BlodprøverSvar: 8Siste melding: 19-08-08, 09:23 -
Noen som kan hjelpe meg med å forstå blodprøve resultatet?
Av Mona K i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 08-04-08, 18:27 -
Noen som kan hjelpe?
Av stine i forumet Lavt stoffskifteSvar: 27Siste melding: 28-10-07, 19:36 -
Har hatt hashimotos/knutestruma en god stund
Av sos i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 21Siste melding: 01-05-07, 21:19
Svar med sitat
Bokmerker