Hej Cossie,

Dine stofskifte-problemer kunne godt lyde lidt som mine. Jeg har heller ikke anti-TPO og har aldrig haft et TSH over 3. Alligevel har jeg gået med både lavt FT3 og FT4.

Sitat Opprinnelig skrevet av Cossie77 Vis post
Tror jeg burde prøvd sterkere Jodtilskudd over tid for å se om det virket. Hva bør jeg prøve, og hvor får jeg tak i det? Lugols? Bør jeg ta noe annet samtidig som Jodtilskudd? Selen?
Jeg har taget jod ‘for alvor’ siden december 2016 og jeg følger (nogenlunde), det man kalder jod-protokollen, som er udarbejdet af Guy Abraham, David Brownstein og Jorge Flechas - som du evt kan google, hvis du vil have deres vinkel på jod - der er også en del at finde på dette forum.

Lejrene er jo rimelig delt på det her område - ovenstående herrer anbefaler milligram-doser, modsat de gængse anbefalinger, som ligger på microgram-doser. Jeg ved ikke, hvor meget jod du har taget i tilskud? Men hvis det har været microgramdoser, så er det sikkert derfor, du ikke kommer nogen vegne. Jeg har længe taget multivitamin med 150 mcg jod i - det gjorde ingen forskel for mig. Det var først, da jeg gik på mg-doser, at jeg mærkede en forskel.

Jeg har haft stor glæde af jod. Har kun været gang i et par måneder og der er sket en del. Det kan du se i tråden “Fra Erfa Thyroid til jod”

Først og fremmest, synes jeg, at du skal få fat på Lugols, som du kan købe her. Jeg bruger den opløsning, som Anisa også har henvist til et eller andet sted her på forummet - det 7 % opløsningen.

Du skal være opmærksom på, at Lugols opløsning ikke er en beskyttet “titel” og at mange producenter laver Lugols opløsninger. Der er (så vidt jeg ved to) forskellige opløsninger, som har forskellige styrke, selvom de har samme navn, altså fx Lugols 7%. Det skal du lige være vågen overfor, så du tager den rigtige dose. Den jeg henviser til er en svagere opløsning, end mange af de folk på nettet taler om. Jeg tager 15 dråber af 7 % opløsningen og det er lige omkring 50 mg.

Jeg har desuden købt en dråbetæller/pipette, som gør doseringen af dråberne nemmere.

Der er også et produkt, der hedder Iodoral, som amerikanerne i hvert fald skriver en del om - men det har jeg aldrig søgt efter og ved ikke noget om, hvad det indeholder. Måske Sylvia ved noget - eller bruger en anden form for jod, som kunne være en mulighed for dig(?).

Jodprotokollen
50 mg jod - jeg synes, du skal trappe langsomt op
3000 mg C-vitamin
3-600 mg magnesium
100 mcg selen (+125 fra multivitamin) og sommetider en paranød (som indeholder meget selen)

Jeg tager også en stærk multivitamin (Omnimin).

Derudover anbefaler man også 500 mg B3 to gange dagligt + og 100 mg B2 vitamin. Jeg tager bare multivitamin, som godt nok indeholder noget mindre B2 og B3. Det går fint indtil videre.

Man anbefaler, at du starter med, at tage co-faktorerne (altså, alle tilskuddene bortset fra jodet) i to uger, inden du begynder på jod.

Man kan godt opleve en del udrensningssymptomer i starten, derfor er det også en god ide at trappe langsomt op med jodet. Og det er selvfølgelig altid en god ide, at gå forsigtigt frem

Sitat Opprinnelig skrevet av Cossie77 Vis post
Fritt T4 og fT3 har alltid vært normal. Fritt T4 og T3 var hhv. 17,4 og 4,1 forrige uke. Selen er 1,2 og normal. Anti-TPO har alltid vært normal.
Du skriver at FT3 og FT4 altid har været normal - hvilke referencerammer har du for FT3 og FT4? De kan jo godt ligge for lavt, selvom de er indenfor det lægerne kalder normalt. [/QUOTE]

Håber du kan bruge jodet til noget. Det kunne jeg i hvert fald

/H