Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
Threaded View
-
21-02-17, 23:23 #15
Sv: Jodmangel. Hvilket tilskudd?
Prøver å få liv i denne tråden igjen. Jeg har jo ME diagnose fra 2007, men mulig mine plager stammer fra lavt stoffskifte også.... Uansett så har jeg Jodmangel. Har testet Jod via urin på Aker hormonlab noen ganger, og det ligger alltid under normalt nivå. 0,6 tror jeg. Og jeg har fått beskjed om å ta tilskudd av Jod. Ikke fått noe hjelp fra min lege ang dette. Så har egentlig bare prøvd 2 stk jodtilskudd fra helsekost, Kelpasan/Kelp tabletter fra Life Helsekost. Har prøvd disse over lengre tid, men har aldri virket noe særlig. Trolig ikke høyt nok innhold av Jod. Aldri kommet meg innenfor normalområde på Jod via urin. Usikker på om dette skyldes mitt dårlige næringsopptak, som jeg tror jeg har. Kan Jod sjekkes på noen annen måte?
Tror jeg burde prøvd sterkere Jodtilskudd over tid for å se om det virket. Hva bør jeg prøve, og hvor får jeg tak i det? Lugols? Bør jeg ta noe annet samtidig som Jodtilskudd? Selen?
Ellers har jeg fått konstatert lave verdier ved 5 ganger døgnvariasjoner ved kortisol spytt, som også er forenlig med lavt stoffskifte. Min lege har aldri villet snakket om lavt stoffskifte hos meg, og evt noen behandling. Tror ikke han har særlig kunnskap om Jod i urin og kortisol spytt. Ellers har jeg høyt kolesterol hatt i mange år, noe som også kan komme fra lavt stoffskifte. Totalkolesterol stort sett mellom 6 og 7 i mange år. Min TSH har variert veldig i mange år, stort sett mellom 2 og 4. Forrige uke var den på 4,5 som er over normal som er max 4. Fritt T4 og fT3 har alltid vært normal. Fritt T4 og T3 var hhv. 17,4 og 4,1 forrige uke. Selen er 1,2 og normal. Anti-TPO har alltid vært normal.
Håper på noen gode råd rundt mine mistanker om lavt stoffskifte. Har tatt veldig mye prøver siste årene, også hormonprøver, så er bare å spørre hvis dere lurer på noe. Dette er liksom ett område jeg føler jeg ikke ha prøvd ut nok enno. Har bare gitt litt opp å prøve alt mulig, og slått meg til ro med at jeg har ME. Har liksom ikke energi lengre til å lese og lete etter alt mulig for å prøve å bli frisk. Og det er ingen hjelp å få til legen. Jeg fungerer ok i dag, men har store begrensninger til aktivitet, og har alltid mangel på overskudd. Moderat ME vil jeg si, ikke sengeliggende. Forsøker å hjelpe min syke far også, men skulle hatt litt mere energi....
Lignende tråder
-
Noen med erfaring med tilskudd av fT3?
Av Pedersen i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 17Siste melding: 15-04-10, 11:38 -
Selen og zink-tilskudd
Av Fanteri i forumet SelenSvar: 14Siste melding: 09-01-10, 00:58 -
Ang. tilskudd av B-vitaminer
Av Marina73 i forumet B-vitaminerSvar: 5Siste melding: 04-08-08, 16:57 -
Kalsium tilskudd når man tar liotyronin
Av gutt_81 i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 2Siste melding: 17-07-07, 21:22 -
I hvilket tilfelle bør man/kan man spørre etter Armour?
Av sivcath i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 11Siste melding: 08-06-05, 09:08

Svar med sitat

Bokmerker