Viser søkeresultater 1 til 10 av 203

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    154

Standard Sv: Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Ja - og jeg fikk ny resept på 125 og 30mg. Fikk aldri hentet ut resepten jeg fikk i fjor siden jeg bruker en såpass lav dose. Og da jeg kontaktet apotek 1 hadde de så dårlig dato på det de hadde på lager at jeg heller skal spise meg ned på det jeg har og forhåpentligvis få ny medisin i stedet for "løper straks ut". (Vitus hadde enda dårligere dato og ville ha 200 kroner mer for 500 125mg-boksen. ) Legen var forståelsesfull da jeg forklarte situasjonen. Selv om medisinen "ikke brått slutter å virke" som hun sa. Jeg må si at jeg ble litt mer glad i fastlegen min da.
    Ja, hva er det med disse dårlige datoene hele tida? De to siste gangene har jeg fått bokser som går ut på dato lenge før man har sjanse til å få brukt opp medisinen. Den holder sikkert en del lenger enn utløpsdatoen, men de skal da ikke selge medisin som går ut på dato før man får brukt den opp!?!?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Gikk opp med 1/4 av en 30mg-tablett fra 21. september til 132,5mg (125 + 7,5). Det skal være ca 7,5mg det, forutsatt at jeg klarer å knekke jevnt. Altså det en lege ville ha kalt "homeopatisk dose" og antakelig fnyst foraktfullt av.
    Uansett kjentes det riktig ut. Blir nok ikke lenge til før jeg skal opp mer. Det blir nok etter vi kommer tilbake fra syden den 22. oktober. Da skal jeg opp til 135mg (120 +15 - årsaken til 120mg her er at jeg har en del gamle 30mg-tabletter som jeg skal bruke opp før jeg tar ut ny resept.)
    Ikke sikkert det blir nok tilbake i mørket og kulda, men det får jeg avgjøre da. (Lå vel på 140mg som maks i fjor vinter.)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Artig... Var hos tannlegen min. Har brukt samme tannlege gjennom praksis i 3 ulike byer og snart 20 år. Altså fra før diagnosen.
    Hun bemerket hvor godt tannkjøttet ser ut og at jeg nå har mindre tannstein enn noen gang. Og at det er sjeldent å se så markant bedring på tannhelsen i voksen alder. (Da jeg begynte å gå til henne skremte hun meg med at jeg nok ikke ville beholde tennene lenge over 40... )
    Nå er jeg inne i 40årene og har vel bare fått én ny plombe hos henne og én rotfylling. (Men har byttet ut mye gammel morro...) Det er nok flere ting som har ført til bedringen, men riktig medisin er iallfall en av tingene jeg takker. Samt magnesium, d-vitamin og mer fett i kosten og å ikke drikke så mye brus/juice.

En ting jeg IKKE har fortalt henne er at jeg kutte fluorprodukter for over 5 år siden. Hun er en "fluortannlege" og siden vi også er venner - og jeg setter stor pris på hennes nøyaktighet forøvrig - så tar jeg ikke den diskusjonen. Jeg tar heller litt ekstra jod før og etter besøkene dersom det er "fare for fluor."
    (Jeg bruker tannpulver med peppermynte fra iherb - det er mest bakepulver - og tanntråd i stedet for fluortannkrem.)

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Status 2019:
    På grunn av leveranseproblemene med Erfa måtte jeg strupe meg noe mens jeg ventet.
    Det viste meg at det å gå ned så lite som til
    1/2 x 125mg + 30mg Erfa + 25μg Levaxin
    ble for lite

Mens
    125mg Erfa eller Glostrup (den siste fikk jeg i påvente av Erfa - den smaker kalk, men kjennes ellers ut til å fungere like bra)
    er nok om sommeren (bruker 15-30mg mer om vinteren)

Denne kroppen er finstilt, og lar seg ikke lure til å tro at syntetisk er det samme, nei.

Mannen (som forøvrig gikk fra samboer til ekte mann i høstes ) sier at han merker det på at jeg mister ord og mister "tiltak". Dvs at sofaen blir mer interessant enn å gå en tur, eller å jobbe med noe sammen. Han har hatt 5 år nå på å å lære. Tannlegen ser det faktisk på tannkjøttet mitt. De gangene hun har sagt at "nå ser det dårlig ut" har passet 100% med at jeg har trengt å gå opp. Enten på grunn av årstid, eller som nå, på grunn av mangel.
    Selv merker jeg det lettest på at "musearmen"/kald høyrehånd viser seg igjen og at jeg blir "passiv". Mister overskudd til å være sosial, mister "frasparket" til alt - å gå en tur / trene / sette på en maskin klær / ta initiativ på jobben / whatever som bør gjøres i og rundt en enebolig.

Det er iallfall tydelig at små tuer kan ta store lass.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Red face Sv: Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010

Gratulerer med kjærligheta smgj

Mtp trening og slikt - jeg har selv kommet meg mer ut a sofaen den siste måneden (slow train coming).
    Ikke spist sjokolade, is eller kake siden 26 mai - dvs forsøker å få i meg minst mulig sukker, men det er jo tilogmed i kjøttpålegg
    - så litt blir det, men betraktelig mindre enn de siste årene (tilbudspris på godteri hos Europris på lørdager .. say no more).

Så har jeg samtidig gått inn i periodisk fasting (IF - Intermittent Fastingt på engelsk hvis du vil søke på tips)
    - den 6 juni tok jeg mot til meg - og brakk meg nok litt også - tok selfie i truse og BH
    Har du sett et eple med bein og armer, så vet du det viktigste av åssen bildet ble
    Tatt ny selfie hver uke - og har hele tiden vært fokusert på at min 'dobbelmuffin' skulle bli mindre, men så for noen dager siden så jeg plutselig at siluetten min ble mer og mer pære Ju-huuu en midje kommer til syne

Igår fikk jeg menstuasjon igjen - etter flere måneder uten. Og kilo, samt centimeter forsvinner uke for uke.
    Siden fasting får kroppen til å bruke tilgjenglig 'brensel', så følger også huden med; så jeg slipper løs hud av vektnedgangen.
    Så: Anbefales!

Tenker jeg vil opprette en egen tråd på fasting - men du altså; Gratulerer igjen
    Sist endret av Kevlin; 29-06-19 kl 11:20
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Så hyggelig å høre fra deg, Kelvin! Takk, takk - og gratulerer til deg med tilbakevendende midje og tante.

Jeg har også fjernet nesten 20kg de siste halvannet året, og er nå (tilbake) på en vekt jeg håper å holde framover. Må si at jeg er lei av å slanke de samme kiloene... Håper det blir siste gang jeg ser de fra 70 og opp!
    Jeg har fulgt et kosthold ideologisk basert på lavkarbo + paleo + IF.

For meg, i praksis
    - glutenfritt (det er den eneste harde regelen jeg har fulgt).
    - reduser prosessert mat så godt man kan (det inkluderer sukker, oljer og andre høyprosesserte råvarer) - men langt ifra fanatisk.
    - lag mat mest av "grunnstoffråvarer" som grønnsaker, fisk, kjøtt, egg etc (shit in, kilo på - tenker jeg; ordentlig mat inn, en kropp som er klar for alderdommen på en helt annen måte).
    - visste bestemor/oldemor (hadde de skjønt) hva matvaren var - så kan den sannsynligvis spises... om ikke, så bør jeg nok iallfall ikke ha så mye av det.
    - min IF har vært å ikke være redd for å hoppe over frokost eller "kun" å spise 2-3 måltider om dagen.
    - ikke overse alkohol. Litt er greit, men for mye velter lasset både i form av kalorier og negativ virkning på lever (= forbrenning).
    - litt (hel & laktosefri) melk/melkeprodukt er greit - jeg er tross alt nordeuropeer, og vi har brukt sånne produkter i mange generasjoner - men jeg er ingen kalv...
    - unngå butikken på tom mage.

Jeg har spist litt sjokolade hver uke, og drukket litt vin/cider. Men siden ratioen og mengdene er bedre enn før har det virket for meg.
    Dog - ingenting fungerer uten nok og riktig medisin...

Lignende tråder

1. Svar: 5
    Siste melding: 09-08-15, 16:04
  2. Ny-diagnostisert med lavt stoffskifte
    Av Milli i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 75
    Siste melding: 12-12-12, 18:45
  3. Lavt stoffskifte - ny diagnostisert
    Av Monica87 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 15-02-12, 06:56