Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    154

Standard Hei fra en med Levaxin-problemer

Hei alle sammen!

Jeg er et kvinnemenneske midt i førtiårene som begynte på Levaxin i fjor høst. Jeg har også andre sykdommer som gjør meg utmattet, men når jeg har skikkelig problem med stoffskiftet, mener jeg selv at jeg merker forskjell - den tåkehjernen jeg får da, og den måten jeg bare ikke orker noe som helst, er litt spesiell.

Jeg har de fleste av de vanlige symptomene unntatt hard mage, men det kan ha sammenheng med andre sykdommer også som heller gjør at jeg av og til får løs mage. Jeg er spesielt overførlsom for kulde.

Da jeg begynte på Levaxin, var vel ikke blodprøvene mine så veldig ille, men med TSH på 6,6 fikk jeg snakket meg til å prøve Levaxin. Jeg begynte på 50 mcg. og ble først verre - det ble skikkelig ille i et par uker, og jeg hadde egentlig bestemt meg for å ringe legen om det, men så ble jeg bedre igjen før jeg fikk tatt meg sammen til å ringe. Etter neste kontroll fikk jeg etter mye om og men øke til 100 mcg.

Problemet mitt nå er at Levaxin ikke egentlig ser ut til å virke. Ft3 har gått ned siden jeg begynte på dem. Den eneste grunnen jeg kan tenke meg til det, er at kroppen min er dårlig på å omdanne t4 til t3, for ft4 er nå øverst i referanseområdet. TSH har jo gått ned, kroppen får tilført t4 og skjoldbrukskjertelen produserer da sikkert mindre, dvs også mindre t3, og hvis omdanningen fra t4 ikke går som den skal så kan vel resultatet totalt sett bli mindre ft3? Er det noen som har andre mulige forklaringer?

Dessverre tviler jeg på at legen vil gi meg t3 av noe slag, for han har ikke vært så veldig positiv til noe av dette, og ft3 er jo fortsatt innenfor referanseområdet.

Her er blodprøvesvarene mine:

Før medisinering:
    Anti-TPO: 38 (<100)
    TSH: 6,6 (0,20-4,0)
    Fritt T3: 5,8 (3,5-6,5)
    Fritt T4: 17,3 (11,0-23,0)
    TRAS: <0,8 (<1,0)

Etter 8 uker på 50 mcg. Levaxin:
    Anti-TPO: 42 (<100)
    TSH: 2,7 (0,20-4,0)
    Fritt T3: 4,0 (3,5-6,5)
    Fritt T4: 20,1 (11,0-23,0)

Etter 8 uker på 100 mcg. Levaxin:
    Anti-TPO: 38 (<100)
    TSH: 1,3 (0,20-4,0)
    Fritt T3: 4,3 (3,5-6,5)
    Fritt T4: 22,2 (11,0-23,0)

Jeg lurer også litt på dette med anti-TPO. Jeg hadde høye verdier av det på en boldprøve for lenge siden, men legen sier det kan komme av andre infeksjoner. Er det noen som vet hvilke "feilkilder" som finnes for høyt anti-TPO?

Jeg skal til legen for å snakke om de siste blodprøvene på torsdag, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette.

Alle tanker dere måtte ha omkring dette mottas med takk!

Jeg har lest litt på forumet før jeg registrerte meg, og nå gleder jeg meg til å bli bedre kjent med dere!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Hei fra en med Levaxin-problemer

Tsh kan med hell bli lavere enn den er. Prøv å ta et selentilskudd daglig fordi det jeg seg er at du er helt i øvre del av ref området på FT4 mens du er omtrent midt i på FT3. Det tolker jeg, som du, til at du omdanner for dårlig til FT3. I omdanningsprosessen kreves selen. Dette kan du få ved å spise 5 paranøtter per dag. Veldig godt er det også:-)

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    154

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Tsh kan med hell bli lavere enn den er. Prøv å ta et selentilskudd daglig fordi det jeg seg er at du er helt i øvre del av ref området på FT4 mens du er omtrent midt i på FT3. Det tolker jeg, som du, til at du omdanner for dårlig til FT3. I omdanningsprosessen kreves selen. Dette kan du få ved å spise 5 paranøtter per dag. Veldig godt er det også:-)
    Tusen takk for svar! Jeg tar allerede et tilskudd på 200 mcg. selen daglig. Bør jeg ta mer? Man bør vel ikke ta mer enn 400 mcg. pr. dag etter hva jeg har hørt. Paranøtter tåler jeg ikke dessverre.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Hvor lenge har du tatt tiskuddet før prøvene? Det vil si noe om det er verdt å forsøke T3. Vil ikke fastlegen din gi deg lio er det på tide å bytte fastlege. Har vært endel kursing på dette nå, så flere begynner å se mer positivt på T3 tilskudd.

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    154

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Hvor lenge har du tatt tiskuddet før prøvene? Det vil si noe om det er verdt å forsøke T3. Vil ikke fastlegen din gi deg lio er det på tide å bytte fastlege. Har vært endel kursing på dette nå, så flere begynner å se mer positivt på T3 tilskudd.
    Du mener selen? Det har jeg tatt i mange år.

Jeg går ikke til fastlegen med dette, men til en indremedisiner jeg ble henvist til pga av overvekt. Jeg er også insulinresistent og har nedsatt glukosetoleranse (nesten diabetes 2). Men denne indremedisineren virker bare se på om prøvene er innenfor referansområdene. Joda, han innrømmer at de vet for lite, og at hvis jeg har symptomer, så... men i praksis er han ikke villig til å gjøre noe særlig, og virker som han egentlig ikke tror jeg har lavt stoffskifte.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Hvis han ikke tror du har lavt stoffskifte, hva er det han tror, da? Det burde han kunne fortelle deg. Det synes rart å være negativ til å behandle når TSH er over 6. Dosen du tar er heller ikke høy, spesielt hvis du er noe tung. TSH skal ned på ca 1 før man vet om levaksin gjør jobben.

Det høres ut som du burde ha en annen lege på dette...

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    154

Sitat Opprinnelig skrevet av Tily Vis post
    Hvis han ikke tror du har lavt stoffskifte, hva er det han tror, da? Det burde han kunne fortelle deg. Det synes rart å være negativ til å behandle når TSH er over 6. Dosen du tar er heller ikke høy, spesielt hvis du er noe tung. TSH skal ned på ca 1 før man vet om levaksin gjør jobben.

Det høres ut som du burde ha en annen lege på dette...
    Takk for svar, Tily!

Han tror nok symptomene mine kan ha med andre sykdommer som jeg har å gjøre, og TSH mener han visst kan være tilfeldig høyt av og til uten at det egentlig er noe galt. Jeg er enig i at jeg nok burde hatt en annen lege til dette, men det virker veldig vanskelig å finne en som er fornuftig. Vet ikke helt hvordan jeg skulle gått frem heller. Hvis noen har noen tips, mottas de med takk. Fastlegen min kommer jeg nok til å bytte ut med tida, men jeg må ha ferdig en del ting med NAV først som han hjelper meg med, for det er han ganske god til, og kjenner min sykdomshistorie i forhold til det.

Når du sier at TSH skal ned på 1 før man vet om levaxin gjør jobben, betyr det at jeg bør øke dosen en gang til og vente med å evt. prøve noe t3? TSH var jo på 1,3 nå sist, det er vel ikke så langt unna. Legen kommer helt sikker til å synes at ft4 er veldig høy og ikke ville øke dosen, og ft3 er jo innenfor referanseomrdet og da er det ikke noen grunn til å gjøre noe i følge han. Sist tok han et lite forbehold om hvis man har symptomer, men virket veldig uvillig til å øke dosen likevel.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Da jeg brukte levaxin, brukte jeg 150 mcg. Jeg var da helt normal av vekt

Det er mye, som du sikkert vet, du ser ut til å ha lest litt, som kan hindre opptak og omdanning.

Har du vurdert glutenfri kost?
    Hvordan ligger B12, jern, D3?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    154

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Da jeg brukte levaxin, brukte jeg 150 mcg. Jeg var da helt normal av vekt

Det er mye, som du sikkert vet, du ser ut til å ha lest litt, som kan hindre opptak og omdanning.

Har du vurdert glutenfri kost?
    Hvordan ligger B12, jern, D3?
    Takk for svar, Vigdis!

Det er veldig sjelden jeg får i meg noe gluten. B12, jern og D3 er fine. Jeg tar også tilskudd av b-vitaminer og d3.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Sitat Opprinnelig skrevet av seshat Vis post
    Takk for svar, Tily!

Han tror nok symptomene mine kan ha med andre sykdommer som jeg har å gjøre, og TSH mener han visst kan være tilfeldig høyt av og til uten at det egentlig er noe galt. Jeg er enig i at jeg nok burde hatt en annen lege til dette, men det virker veldig vanskelig å finne en som er fornuftig. Vet ikke helt hvordan jeg skulle gått frem heller. Hvis noen har noen tips, mottas de med takk. Fastlegen min kommer jeg nok til å bytte ut med tida, men jeg må ha ferdig en del ting med NAV først som han hjelper meg med, for det er han ganske god til, og kjenner min sykdomshistorie i forhold til det.

Når du sier at TSH skal ned på 1 før man vet om levaxin gjør jobben, betyr det at jeg bør øke dosen en gang til og vente med å evt. prøve noe t3? TSH var jo på 1,3 nå sist, det er vel ikke så langt unna. Legen kommer helt sikker til å synes at ft4 er veldig høy og ikke ville øke dosen, og ft3 er jo innenfor referanseomrdet og da er det ikke noen grunn til å gjøre noe i følge han. Sist tok han et lite forbehold om hvis man har symptomer, men virket veldig uvillig til å øke dosen likevel.
    Behandlingsmål:

Referanser/litteratur : Haug, Egil (2002). Behandling av hypotyreose. Tidsskrift for Den norske Lægeforening: 2002:

"Behandlingsmålet bør i følge Haug (2002) være TSH mellom 0,5 og 1,5, og FT4 i øvre del av referanseområdet, eller lett forhøyet. Dersom pasienten fremdeles har plagsomme symptomer, kan man øke doseringen til TSH går ned mot 0,2. Da vil FT4 ofte være over referanseområdet."

Din FT3 er ikke særlig høy, du trenger kanskje å ha den høyere ? Jeg har ikke erfaring med tilskudd av T3, så det kan jeg ikke si noe om. Enig i at din FT4 er ganske høy nå, kanskje du ikke konverterer T3 godt nok fra T4. Hvis legen har vært litt på glid i forhold til å ha symptomer, bør du bearbeide ham videre med det. Målet er jo at du skal føle deg frisk. Hvis han mener du har andre sykdommer, så må han se å finne ut av det, da ! Når det gjelder bytte av lege er jeg selv en pyse

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Problemer med finmotorikk?
    Av Qa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 18-05-10, 07:13
  2. Kan det skabe problemer?
    Av Babe i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 2
    Siste melding: 14-03-10, 21:50
  3. OPP i vekt - problemer?
    Av MizzyCat i forumet Meningsmålinger
    Svar: 4
    Siste melding: 16-01-08, 13:24
  4. Problemer etter at jeg begynte på levaxin
    Av britt i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 11
    Siste melding: 18-04-05, 21:09

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn