Sitat Opprinnelig skrevet av Bozmann Vis post
Noen andre prøver jeg bør ta?
Hej Bozmann

Jo, jeg kunne anbefale analyser af aminosyren L-carnitine (karnitin) BÅDE i urin og i blod. De to carnitine-analyser, ved jeg, udføres i Norge. Derimod ved jeg ikke om norske laboratorier udfører måling af ubikinon (koenzym Q10) i blodplasma (her et udenlandsk eksempel).

Der er masser af medicinsk forskning som påviser, at carnitin er (for) lavt i både lavt og højt stofskifte, særlig hos patienterne som plages af muskel- og ledsmerter. Simpelt tilskud af carnitin (købes i håndkøb i Sverige eller i de fleste andre EU/EØS lande) kan enten mildne eller fjerne muskel- og ledsmerter hos patienter ramt af lavt eller højt stofskifte.

Hvis du ser dig om i underforummet Aminosyrer, finder du en hel del også om carnitin, så du efterfølgende ved hvad du skal lede efter på internettet.

Ellers er det antistof-prøver (som anti-TPO, anti-TG og TRAS) som altid bør tages hos hypo-patienter der lider af muskel- og ledsmerter. Hvis de prøver ikke er taget, så få det gjort i en fart, fordi det har betydning for typen af behandling.

Helt supert visst du linker til den forskningen, jeg er interessert i å lese så mye som mulig, og engelsk er ingen hindring.
Der er simpelthen for meget at linke til... men hvis du selv søger med fraser som musculoskeletal manifestations of hypothyroidism på både den engelsksprogede Google.com og på Scholar.Google.com, vil du finde masser af superrelevant læsestof.

Spørte forresten på et engelsk forum hva de syns om anbefaling av 1,8 x kroppsvekt for medisinering, og fikk da dette svaret.

That's a formula used when you don't have a thyroid. That's what is called "full replacement." You likely don't need that level of medication. As such, you have to go through this process of starting low, having labs re-run, and then making dosing decisions from there.

Hva syns du om dette?
Ved du hvad, Bozmann? Du har fået nogle ganske tankevækkende (og retvisende) bud på mulige forklaringer og svar, men jeg kan ikke se at du har reflekteret over de svar, du allerede har modtaget, andet end at du spurgte videre på et andet forum. Skal vi ikke aftale, at jeg svarer på dit spørgsmål, når jeg ved hvad DU tænker, i forhold til de svar, du allerede har fået?

Bør jeg be fastlegen min henvise meg til Endokrinolog?
Det op til dig selv, kære Bozmann. Måske trænger du til nogle EGNE erfaringer på dette felt? Du er kun 33 år gammel, så du har rigeligt med levetid at sætte på højkant. Ellers kan du læse om norske hypo-patient-erfaringer med endokrinologer i underforummet Endokrinologer.

Jeg ønsker dig lykke til, og en god bedring.