Fantastisk.

Selv er jeg korn-fri: hvete, bygg, rug, spelt og havre. Det hender jeg spiser litt knekkebrød med glutenfri havre og ei glutenfri skive med hvetestivelse dersom det er det jeg får på et hotell etc, men aldri til hverdags og jeg kjøper det ikke. Jeg kan smake på øl eller whisky, men ikke mer. Jeg fikk tilbake noen symptomer i sommer da jeg drakk 1-2 glass shandy (blandet corona - som er et lavgluten maisøl - med sitronbrus) en ukes tid på rappen. Corona er så lavgluten at en dame jeg kjenner med fullskala cøliaki kan tåle en flaske...

Mine symptomer er at jeg tetter til i bihulene og at underhuden "sveller". For meg minner underhudsreaksjonen om det som er beskrevet som myxødem. Men det er bihulene og mellomøret som er mest merkbart. Ingen symptomer fra mage/tarm. Jeg har gått med så godt som konstant bihulebetennelse fra rundt 15 års alder til 35 da jeg ble satt på en eliminasjonsdiett. Jeg merket ikke engang at det forsvant før jeg kom til provokasjonsfasen av dietten. Jeg kjørte på med 3 dager bygg, 1-2 dager opphold, 3 dager rug, 1-2 dager opphold og så 3 dager hvete. I løpet av denne perioden kom symptomene tilbake. Inklusive cubital tunell-syndromet. (En nerve i klem i albuen som gjør at lille- og ringfinger dovner bort på hver hånd.) Jeg må innrømme at jeg gadd ikke teste havre etter det der...

Dette har jeg ikke sett igjen annet enn da jeg "flørtet" med shandy'en. Jeg kan ikke bestemt si at hvetestivelse er utslagsgivende for meg fordi jeg blir sint av "glutenfritt med hvetestivelse" og ser på det som en personlig fornærmelse av oss som ikke har cøliaki, men som definitivt har en uønsket reaksjon. Så jeg spiser bare GF-produkter uten hvete frivillig.

Så jeg skjønner godt at du er ivrig. Men når det gjelder testingen så vil jeg anbefale deg å snu. Ikke utelukke korntypene en etter en, men utelukk alle og så test ett og ett slag separat. Da unngår du en evnetuell trappetrinnseffekt.

Tenk deg at du egentlig reagerer på alle kornsorter, men at det kun skjer når du kommer over et visst nivå. Ved først å utelukke alt og så "kjøre på" i testperioden så vil du kunne se sånne avvik bedre, tror jeg. Og husk at du må tilbake til "symptomfri" mellom hver testing.

Jeg funderer forresten kanskje også på at det kan være all soppmidlet i korn som enkelte reagerer på... Det er ikke sikkert det er kornet i seg selv, men behandlingsmåten. Men det er altså en kjæle-teori, ikke noe jeg har belegg for. Dersom du har fått tak i noen lydhøre ører innen miljøet kan du jo bringe tanken videre som nettopp det: en tanke.

Ellers: lykke til, og fortsett med oppdateringene.