Side 6 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 51 til 60 av 78
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Desperat mann på let etter hjelp!

Sitat Opprinnelig skrevet av BerKath Vis post
    Hei alle sammen. Er en mann på 47 år fra modtnorge. Jeg er egentlig ikke ny til forumet, men trakk meg tilbake fra forummet for noen år siden da jeg oppllevde en bedring i mine symptomer ved hjelp av alternative medisiner som 5-htp og Sinemet. Når lurer dere sikkert på hvordan fant ut til den kombinasjonen. Vel, jeg har siden 1994 vært diagnostisert med cervikal dystonia, og behandlet med Botox en rekke av disse årene med på og av behandling fordi jeg stilte meg tvilende til at diagnosen var riktig. Så jeg brukte det i perioder hvor mine symptomer var uutholdelige. Ved hjelp av selvstudier fant jeg ut at det finnes en sjelden diagnose hvor levodopa/carbidopa (Sinemet) gir gode resultater ved dystoni. Denne diagnosen kalles da Dopa responsiv dystonia. Hadde virkelig brukbar effekt av denne medisinen. Siden en stor del av mine symptomer (atypisk for dystonia) har vært utartet angstlidelse og indre uro, så følt jeg fremdeles at diagnose ikke stemmer. For å dempe uroen, så fant jeg 5-htp i kombinasjon med Sinemet (utskrevet av min nevrolog) enda bedre, og har til nå "klart" meg i jobb og sosiale sammenhenger på nød og neppe.

Så skjer noe spesielt, at de medisiner jeg har brukt de siste 3 år over en 3 måneders periode slutter å virke. Jeg utvikler andre symptomer som skremmer meg, og jeg ender samtidig opp med en enorm fatigue, skjelvinger på hendene, indre tremor (overkropp), press bak mine øyne, utvikler også lymfeknuter på høyre side av halsen, kraftig buzzing i ørene, svimmelhet, innimellom svak hodepine, urolog mage med vekslende diare og følelse av at alt stopper opp, plukker lett av hår midt på hode, følelse av varme og kuldegysninger i bryst og lår som raser rundt periodevis. Ufattelig svetting og følelse av å koke over ved mindre aktiviteter. Så har det utviklet seg en enorm ubegrunnet angst/redsel, så sterk at jeg innimellom ikke klarer gå å hente posten, også en indre uro som gjør at jeg store deler av dagen ikke klarer å sitte rolig, men må gå rundt på golvet for å ikke ha det så dårlig. Når dette er på det verste føler jeg at jeg holder på å bli gal.

Min fastlege er av den sorten som alltid sier at jeg er utbrent og trenger hvile, og uansett hva jeg foreslår, så er det uaktuelt å følge videre opp om dette. Nå er jeg lei av dette, og vil skifte fastlege så fort det lar seg gjøre. For jeg føler jeg har svært dårlig tid nå. Noe er utrolig galt. Det jeg har fått han til å gå med på er å få ultralyd på min lymfeknuter som jeg er sikker på har sammenheng med, da alle symptomer øker i grad etter hvert som knutene vokser.

Jeg har helt siden jeg var guttunge hatt perioder med lignende episoder, og etter å lest meg opp igjennom alle år, så er jeg sikker på at de "anfall" jeg innimellom har vært plaget med har vært "thyroid storms" som har vært av en slik grad at det har gått godt, men forferdelig skremmende episoder som hver gang varer minimum 4 uker, hvor jeg må melde meg ut av "samfunnet".

Jeg har dessverre ikke så mye blodverdier å vise til som kan avsløre noe siden min lege er så vanskelig på å hjelpe meg med kartlegging, men jeg har for en måned siden 2 verdier. TSH 0.27 og Fritt T4 på 21.6. Ser jo at det er i hver sin ende av referanseområdene, men det er vel ikke så lett å si noe konkret vil jeg tro. Men vil ikke symptomer ha noe å si i en diagnostisering?

Andre blodverdier jeg ikke vet om har noe å si er: LYM% 18.2 (lav) - MON% 3.8 (lav) - GRA% 78 (høy). Dette er vel forskjellige typer hvite blodlegemer...

Siden jeg har lymfeknuter, så er jeg også veldig bekymret (ikke les at symptomer er en del av dette) for at jeg kan ha kreft i thyroid. Så er jeg også redd at tiden renner ut når helsenorge alltid skal bruke så uhorvelig lang tid å få undersøkt noe. Vet jo ikke om det tar månedsvis nå før jeg får min ultralydundersøkelse.

Så ståa er ikke på topp i øyeblikket...

Noen som for øvrig kjenner til "seriøse" endokrinologer i Trondheim eller Midt-Norge som jeg kan oppsøke? Helst privatpraktiserende om det er noen som holder på med det?

Alle innspill vil bli satt pris på!!
    Sikke noget skidt... BerKath.

Særlig i kontrast til før, kunne det sagtens føles som en bedring, da du fandt kombinationen af 5-htp og Sinemet. Alligevel skriver du "har til nå "klart" meg i jobb og sosiale sammenhenger på nød og neppe". Med nød og næppe er ikke godt nok såfremt den underliggende ukendte årsag til dine helseproblemer, fortsætter og måske endda speeder op.

Jeg har læst hele tråden flere gange siden i går, og må sige at mine tanker er begyndt at vandre bort fra thyreoidea-sammenhæng som udgangspunkt for en eller enden form for hypotese om hvad det er som plager dig, og har gjort det så længe.

I hvert fald begynder alle dine beskrivelser minde mig uhyggeligt meget om noget jeg læste engang i en bog. Anatomy of an Illness As Perceived by the Patient Reflections on Healing og Regeneration af Norman Cousins. Han var en amerikansk politisk journalist, forfatter, professor og fredsaktivist. En redelig, nøgtern person med begge ben plantet på jorden, dog ikke mere end at også var et frit menneske, om nødvendigt tænkende ud af boksen... Han beskrev forløbet af sin egen sygdom, han blev ramt pludselig og det kun var nærmest et mirakel, at han overhovedet har fået en diagnose. Under en af hans mange rejser, blev han i et lufthavn ramt af udblæsning fra et jetfly, og blev forgiftet med bly.

Hans beretning og beskrivelse af forløbet inden en ualmindelig smart læge fandt på at undersøge ham for forgiftning med tungmetaller eller andre miljøgifte - minder uhyggeligt om dine beskrivelser. Og så er det at jeg tænker... noget sker akut, andet sker snigende. Nogle er resistente mens andre reagerer voldsomt... Og det vigtigste her er, at næsten alle former for forgiftninger med tungmetaller eller andre miljøgifte, i de indledende faser er næsten ens i forløbet med en hel liste af nøjagtig samme symptomer, ikke mindst de neurologiske og hudforandringer.

Efterhånden som tilstanden går kronisk, uden at forgiftningen opdages.... går kroppen bersærk, afhængig af den oprindelige trigger, på hver sin måde - særlig neurologisk og immunologisk. De mest uforudsigelige plager, og nye gådefulde symptomer slutter sig til, lige til hele situationen, medicinsk begynder at være mere og mere grotesk. Ikke mindst fordi de medicinske specialer indenfor Miljømedicin er så underbemandet, at der er virkelig langt mellem miljømedicinske speciallæger, der burde kunne genkende en miljømæssig forgiftning når de ser een.

DSOM er forkortelse af Dansk Selskab for Orthomolekylær Medicin stiftet af medicinske læger for flere år siden. På DSOMs hjemmeside findes kompendiet til forelæsningen "Tungmetaller og neurologisk sygdom" afholdt af Hanne Koplev i 2010. Hanne Koplev blev selv ramt af Parkinsons pga. amalgamforgiftning (så vidt jeg husker) og (igen så vidt jeg husker) kan hun takke sig selv for både diagnosen og efterfølgende behandling. Hun var dyrlæge og derfor vant til at researche medicinsk forskning, så det var lykkedes hende til sidst at opklare årsagerne til hendes sygdom.

Prøv at nærlæse hendes gennemgang af "Tungmetaller og neurologisk sygdom", og se om du kan nikke genkendende til noget af det hun skriver. Prøv også at google environmental neurological disorders og kast et blik på artiklen Neurodegenerative Diseases: An Overview of Environmental Risk Factors... Jeg tror virkelig at tiden er inde til, at du begynder at se ud over den "normale", klassiske medicin, fordi dit helseproblem kræver mere end den kan tilbyde, tror jeg helt bestemt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    58
    Meldinger
    38

Takk Anisa for fint svar!

Jeg har tenkt på det du nevner, men tror ikke det har noe med det å gjøre. Har tatt den runden en gang tidligere, og selv om mange av symptomene er der, så føler jeg på en måte at det ikke er "det".

Det som ligner aller mest er hyperthyreose bortsett fra at jeg ikke har rask puls (heller kraftig, urytmisk og rundt 80-90). Ellers er det der det meste, alvorlig indre uro, angst, kuldeintolleranse. svette i håndflaten og under føttene, urolig hjerterytme, ofte avføring (pasta ) og eller gjevnlig ubegrunnet diare. Føler ekstra varme i nyre og leverområdene, ved mindre aktiviteter blir jeg veldig varm (føles som feber og med kraftig svette over hele kroppen), lang restitusjon etter trening, fatique når jeg har de værste periodene. Tåler også da stress utrolig dårlig. Så legger jeg også merke til (slo meg her en dag) at somrene er de verste, og det er de somrene som er ekstra varme, som er værst, eller de årene vi er i varmere strøk. Har lest at dette ikke er uvanlig for hyperthyroid. Når det topper seg, så virker det også som om binyrer kolapser (lavt kortisol/adrenalin ?). Fatique slår da inn med full kraft. Da får jeg feber av å bare gå ut med bossposen.

Så kjenner jeg at thyroidea er øm og har en enda ømmere kul på samme side som lymfeknutene mine er. Har fått ultralyd den 2. desember, og er VELDIG spent på resultatet. De lymfeknutene som er opphovnet er tilknyttet thyroidea (øvre "vinge" høyre side). Det er forskjell på nedre og øvre del av thyroidea når det gjelder hvilke lymfeknuter som vil være berørt.

Så er det de blodverdiene da... Man ligger hjemme, utslitt og prøver å få kroppen til å fikse seg selv, og så går man ned og skal ta avtalte blodprøver, for så å legge seg på sofaen igjen. Blir det riktige målinger da? Ligget i 2 uker helt rolig liksom, så en blodprøve, må jo vise feil forbrenningsverdier i kroppen det, i forhold til en person som klarer å opprettholde et "normalt" liv mens blodprøven blir tatt? Noen som forresten kjenner til hvordan verdier varierer i forhold til aktivitetsnivå?

Jeg er så fortvilet, for det lyser hyper av hele meg. Klarer nesten ikke å sitte i ro. Skjelver som en hund og har fått tendenser nå til at øynene er på tur ut av skallen. Men nei, den doktor'n har bestemt seg for at jeg skal lide. Han snakker bare om at det er normalt å ha lymfeknuter, og at det sikkert bare er kroppen som jobber med "noe". Det kan godt være det, men for meg er det ikke slik. Har aldri hatt en lymfeknute, til og med da jeg hadde streptokokkinfeksjon for noen år siden. Og litt utstående øyner kunne man jo få når man er utslitt. Pøh, har aldri hatt det før, bortsett fra da jeg gikk ned forrige gang i 2009 og denne gang.

Vel, før jeg eksploderer helt her...

Vi får se hva ultralyd sier først. Så skal jeg informere når jeg vet mere. Ikke så lett å eksperimenter med naturmidler heller - når det er hyper vi snakker om... Ikke dagligvare med radioaktivt jod liksom. Eneste jeg fant som kunne hjelpe var lakrisrot, noe som faktisk virker litt i positivt retning (tar det ikke fordi jeg er redd for å rote til blodverdier som jeg ønsker svar på). Alt annet jeg prøver er gift. Tar jeg noe som skal gi energi, så blir jeg et nervevrak og dårlig som bare f... Kunne passe for en hypert det?

Snakkes!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Jeg har tenkt på det du nevner, men tror ikke det har noe med det å gjøre. Har tatt den runden en gang tidligere, og selv om mange av symptomene er der, så føler jeg på en måte at det ikke er "det".
    Jo, jeg kan godt forstå hvad du mener. Alligevel er det nu engang bedst at vide, frem for kun at tro. I så kompliceret en situation som din er hver eneste udelukkelse værdifuld, fordi enhver udelukkelse faktisk bringer een tættere på den korrekte diagnose, så hvis jeg var i dine sko, ville jeg i hvert fald sørge for at blive testet for environmental toxins, herunder tungmetaller, som beskrevet i eksempler her.

Et andet eksempel på fuldstændig overset mulighed for at udvikle en ganske kompliceret, sygelig tilstand af ellers enkle grunde, så enkle at mainstream læger ikke engang kan finde på at tænke den vej - er f.eks. ganske enkel mangel på aminosyre L-carnitine. Jeg kom til at tænke på Carnitine, da jeg har ledt efter et eksempel til dig, og kom i tanker om din bemærkning om "thyroid storms", og i det hele taget din mistanke om tegn på hyperthyreose. I denne sammenhæng er Carnitine et udmærket eksempel på flere komplicerede tilstande, underskud på dette molekyle kan være årsag til, bl.a. ledsaget af hyperthyreoide symptomer, blandt flere andre. Tilstanden kan opstå af flere forskellige årsager, eller endda kan blive udløst af f.eks. en DNA-mutation, der først er blevet aktiveret senere i livet...

Prøv at søge på carnitine deficiency symptoms eller carnitine deficiency, og du vil blive overrasket, hvor mange symptomer på denne deficiency ellers overlapper dine. Men hvordan i alverden kan man lede efter evt. atypisk årsag til ens sygdom så langt ude på afveje, hvis man er en almindelig, mentalt bofast læge, der helst vil behandle "efter bogen"?

Alligevel skal du videre, men har du ikke allerede næsten udtømt muligheder, det offentlige tilbyder? Måske er det på tide, begynde at tænke i andre baner?

Først kan du se på dette pdf-formular (Extensive questionnaire to fill in and send back before the first consultation) på dr. Hertoghes hjemmeside i Belgien. Prøv at udfylde den og se hvordan det hele så tager sig ud i dine øjne. Det kan være at du kan være i stand til at overskue det samlede billede af dit helbred, når du ser alt nedskrevet i en konstruktiv rækkefølge.

Ud fra det jeg ved eller kender til i forhold til det norske "læge-marked", ser jeg to muligheder hvis jeg selv havde en slægtning eller ven i din situation, jeg gerne ville støtte.

Enten ville jeg "sende" min kære direkte til dr. Hertoghe i Belgien, koste hvad det koste vil; eller ville jeg bestille en dobbelt time hos dr. Øverbye i Arendal.

Hos dr. Hertoghe kan man gennemføre et helt behandlingsforløb fra diagnose til bedring, såfremt man vil/kan udenlands for at lede efter lægehjælp.

Hvad dr. Øverbye angår, bliver han snart pensioneret, så længere værende behandlingsforløb hos ham kommer nok ikke længere på tale, men der er noget han kan gøre for dig nu og her... Idet dr. Øverbye er nok den eneste norsk læge der rejste ude i verden og lærte en hel del, vores læger ellers aldrig kommer i nærheden af, ikke mindst i samarbejde med andre læger som ham, kan han tænke så meget udenfor boksen, at hvis nogen kan sende dig videre i den rigtige retning... er det hos ham, at man bør tage chancen.

Det ville altså være en udmærket mellemløsning for dig, at få dr. Øverbye til at være din sparringspartner i den nærmeste fremtid, for at finde en retning og læger der kan tænke længere frem end de konventionelle skandinaviske læger overhovedet er i stand til. Dem har du jo ikke haft nogen glæde af indtil videre, vel?

Men... for overhovedet at komme i gang med at lede, finde og opnå gavn af en læge der tænker udenfor boksen, bør også patienten være i stand til at gøre det samme - tænke udenfor boksen. Ellers vil ingenting nytte, hvis den mentale accept af chancen er fraværende. Jeg vil derfor foreslå dig opmærksomhed på evt. spor af den indflydelse som din opvækst i en lægefamilie, måske har sat på din opfattelse af medicin i det hele taget, og skolemedicin i særdeleshed...

Jeg siger ikke at det nødvendigvis er sådan i dit tilfælde, at du helst sætter dit lid til mainstream skolemedicin, men dit forløb har været så langt, og fraværet af resultater er så påfaldende, at det kan betyde, at du måske kun har søgt hjælp hos læger du selv kan relatere til, fordi du er vokset op hos een? Det er i hvert fald værd at overveje og granske nærmere, før du evt. søger lægehjælp i andre lægemiljøer end dem du er vant til.

Kære BerKath Du ville slet ikke være tjent med at jeg yderligere forplumrede din, i forvejen kompliceret situation, med flere forslag eller tilfældige "gode råd". Du har brug for en læge der ikke slipper dig før han/hun finder en vej til bedring for dig. Sådanne læger findes, men som sagt, dem må du lede efter andre steder, end dem du hidtil var vant til. Det vil jeg SÅ krydse fingre for, indtil du lader høre fra dig igen, og senere, indtil du forhåbentlig omsider kan berette om gode nyheder.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    58
    Meldinger
    38

Takk Anisa! Jeg setter umåtelig pris på dine svar. Jeg er mere enn åpen for at mine problemer kan være andre diagnoser. Når du skriver om den person som det viste seg hadde en enzymfeil, det er slik jeg føler det også. At det bare er den ene lille feil, som ingen klarer å finne, som skal korrigeres for at livet skal bli levelig. Og jeg har innsett nå at jeg må bort fra helsevesenet for å få det til. Jeg setter derfor pris på dine og andres tips som jeg nå skal prøve så fort som mulig. Det blir ikke noen løsning før, jeg innser det.

Når det gjelder acetyl l-carnitine som jeg faktisk kjøpte for noen dager siden har jeg begynt å ta i dag. I tillegg har jeg kjøpt Selen+E vit som jeg også startet med i går. De har jeg ikke prøvd før, så får vi være tålmodige og se om det går den ene eller den andre vei. Den første dosene med Selen virket lovende, men vi skal ikke være for tidlig optimistiske.

Jeg fikk forresten svaret på min ultralyd, og det konstateres at lymfeknute er forstørret, samt en utvekst på thyroidea høyre side. Men så får man det svaret som man alltid får da. Det hele ser greit ut og ingenting å bry seg om! Jeg er så vant til dette at jeg ikke tar det innover meg mere. Bortsett fra at man selvfølgelig fremdeles sitter med noe som ikke er oppklart.

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    58
    Meldinger
    38

Så har jeg prøvd Selen+E en stund, og jeg kjenner at det har hatt noe positiv virkning helt siden oppstart. Men for to dager siden startet jeg med jod tilskudd, og det har hatt en fantastisk innvirkning på den enorme indre spenning jeg har hatt så lenge. De krampene jeg har vært plaget med i mellomgulvet (diafragma) har uteblitt disse dagene. Kan jeg være inne på sporet av noe nå?

Så leser jeg at Selen og jod hører til i samme pathway (metabolisme) sammen med magnesium, sink og C vitamin. Skal derfor prøve å legge til de manglende enheten og se hvordan dette utvikler seg fremover.

Ligger nå på ca. 1mg jod pr. dag, og holder meg der noen dager for ikke å risikere for hard "Herxheimer reaction".

Jod vil vel stimulere tyroid funksjon samt fjerne noen tungmetaller og ellers viktig for mange funksjoner i kroppen.

Bruker Kelp som kanskje ikke er det anbefalte produktet for tilskudd. Fordi den inneholder sporstoff av blant annet arsinikk. Iosol er visst den beste (dråper), men jeg kan ikke se at det er mulig å få den i Norge. Noen her som vet om forhandlere?

Har vært så kuldeintolerant den senere tid, men også på denne fronten kjenner jeg bedring allerede andre dag.

Blir spennende dette. Har aldri prøvd noe som har hatt så positiv virkning allerede fra starten. Så følg med folkens!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Desperat mann på let etter hjelp!

Så har jeg prøvd Selen+E en stund, og jeg kjenner at det har hatt noe positiv virkning helt siden oppstart. Men for to dager siden startet jeg med jod tilskudd, og det har hatt en fantastisk innvirkning på den enorme indre spenning jeg har hatt så lenge. De krampene jeg har vært plaget med i mellomgulvet (diafragma) har uteblitt disse dagene. Kan jeg være inne på sporet av noe nå?
    Det kan du sagtens. Hvad har fået dig til at gå om bord i jod ? Det er så nærliggende, men så få gør det, fordi verden er fyldt med skadelige jod-myter, der rent faktisk får jodmangel til at ramme flere og flere i hele verden, hvor skolemedicinen hersker og hærger. Jeg er pavestolt af dig, BerKath.

Så leser jeg at Selen og jod hører til i samme pathway (metabolisme) sammen med magnesium, sink og C vitamin. Skal derfor prøve å legge til de manglende enheten og se hvordan dette utvikler seg fremover.
    Så kan du også holde øje med jern (jod, selen og jern triumvirat)... Se hvorfor her og her. Tingene er så tæt krydsforbundet at en god virkning kommer sjældent alene.

Hvis du også tager 1-2 gram 3-4 gange om dagen af C-vitamin (den "sure" ascorbinsyre) sammen med jod og de andre tilskud, bliver effekten af dem endda forøget, foruden den egentlig effekt af selve C-vitamin. Simpelthen alting optages bedre, når ledsaget af ascorbinsyre.

Ligger nå på ca. 1mg jod pr. dag, og holder meg der noen dager for ikke å risikere for hard "Herxheimer reaction".

Jod vil vel stimulere tyroid funksjon samt fjerne noen tungmetaller og ellers viktig for mange funksjoner i kroppen.
    Det er snarere "bromide (and other halides) reaction" end "Herxheimer reaction" folk kan komme ud for efter at have startet med tilskud af jod. I disse tilfælde har jeg set rigtig gode tilbagemeldinger på anbefalinger af dagligt tilskud af klorofyl-tabletter (ved ikke om de findes i handelen i Norge, eller i givet fald, hvor). Ikke spirulina og ikke chlorella. Bare klorofyl. Den lægger sig i tarmen og optager ikke kun tungmetaller, men også andre toksiske affaldprodukter af stofskiftet, inden de "genoptages" i blodstrømmen, og så fører dem ud af kroppen med afføring. Har læst beretninger om at folk er sluppet for den såkaldte "iodism" eller "halides reaction" indenfor 24 timer efter at de begyndte supplere med klorofyl.

Til at begynde med at kan du starte med, hver dag at drikke en liter (fordelt over dagen) afkog af tørret brændenælde (brennesle te, der er det urt, der er en af de største kilder til klorofyl, foruden alle de tusinder af andre helsebringende egenskaber. Et eksempel på en norsk webbutik, og en dansk. Er vist billigere at købe i Danmark. Den findes også som instant, men jeg kan kun stå inde for det klassiske: kort afkog af tørt urt, fordi den kender jeg og har selv brugt det i en menneskealder. Kan ikke anbefales varmt nok...

Bruker Kelp som kanskje ikke er det anbefalte produktet for tilskudd. Fordi den inneholder sporstoff av blant annet arsinikk. Iosol er visst den beste (dråper), men jeg kan ikke se at det er mulig å få den i Norge. Noen her som vet om forhandlere?
    Ved ikke meget om Iosol, men bruger selv Lugols. Hvis du scroller på forsiden af forummet, 19 "bokser" ned på venstre side, kommer du ned til boksen med overskrift Stoffskiftesykdommer og jod. Der kan du finde links til både en Guide to supplementing with iodine, div. artikler og steder i UK (indenfor EU/EØS) hvor man kan købe Lugols opløsning i flere forskellige styrker. Jeg bruger selv Lugols 3%, der pr dråbe indeholder ca. 1,2 mg jod i det rette mix af de to bioaktive kemiske former - iodine og iodide.

Har vært så kuldeintolerant den senere tid, men også på denne fronten kjenner jeg bedring allerede andre dag.

Blir spennende dette. Har aldri prøvd noe som har hatt så positiv virkning allerede fra starten. Så følg med folkens!
    Jeg vil, i hvert fald, følge med. Men vær obs på at det kan gå både op ned i perioder, efterhånden som jod gør sit arbejde mere og mere "dybdeborende". Det er grunden til at jeg har skrevet her disse "tips" om brændenælde, klorofyl m.m. fordi de kan få disse reaktioner til at flade ud og blive mindre plagsomme på vejen mod den optimale effekt. Bliv ikke forskrækket, når og hvis. Det er alt sammen forbigående og kan altid midlertidigt reguleres ned.

Forresten, det bedste bevis på jods ekstreme uskadelighed leveres af.... selve skolemedicinen, der flittigt anvender lægemidlet til behandling af akut og kronisk ustabil hjerterytme/arterie flimren: Amiodarone. Du vil hurtigt forstå hvad jeg mener hvis du kigger over til tråden ½ million mcg jod pr dag - om Amiodarone.

Krydser fingre og hepper på dig fra sidelinjen.

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    58
    Meldinger
    38

Jeg tenkte som så at om Selen gav positiv virkning, så ville jeg vite hvilke andre ting som spiller på lag med dette mineralet. Så fant jeg at jod er en av de stoffer som gjør det. Så fant jeg noen plasser dette:

"Iodine deficiency can lead to dull and brittle hair, balding, lack of skin tone, low energy levels, difficulty dealing with environmental temperature change, poor concentration, constipation, depression, and extreme fatigue. In addition to low thyroid functioning, symptoms of iodine deficiency include depression, weight gain, weak heartbeat, extreme dry hair and skin, swelling of the legs, decreased ability to concentrate, muscle cramps, puffiness or swelling of the eyes, and chronic aches and pains. Fatigue is a common symptom, characterized by the urge to fall asleep when not active. Hypersensitivity to cold, or cold hands and feet is another frequently reported symptom. When the metabolism is not up to par, there is less energy and heat produced."

Av disse symptomer har jeg de fleste. Og dette er vel også de fleste symptomer man finner på thyroide problemer? Siden jeg føler at det er noe med mitt stoffskifte, så tenkte jeg å prøve med jod for å se. Det symptom som fikk mine øyne sperret opp var ødem i føttene. Den forrige gang jeg gikk ned for full telling svellet mine ben opp og ingen kunne forklare det. Det skjedde hver kveld, og neste morgen var det borte. Den verste periode svellet også min hud på magen opp, også borte neste morgen. Jeg tok billeder som jeg viste legene, men de kunne ikke si hva det var. Mine blodverdier var jo fine, så jeg måtte jo være frisk, ikke sant.

Jodmangel kan jo også være en genetisk svakhet. At man ikke absorberer nok jod pr måltid.

Mitt jernlager er 77 (20-300), så det kan jo være en sammenheng... Jeg har jerntabletter liggende, så jeg skal sørge for å ta en annen hver dag. Hver dag er for tøft for min tarm. Så tar jeg nok også alt for lite C vitamin. Skal se om jeg finner 1000Mg i butikken. C vitamin er vel mineralenes beste venn så vidt jeg kan se.

Så må jo brennesle te inn i mitt sortiment også. Takk for tipsene! . Uansett skal jeg drikke ekstra mye mens jeg følger denne "protokoll". ;)

Jeg har googlet litt på Lugols, men det ser ikke ut for at det er mulig å få det til Norge på lovlig vis.

Jepp, forstår at jod kan gi reaksjoner, men til nå bare positivt. Men har jeg tålt de andre smertene, så skal jeg vel tåle en detox også. :P

En halv million mcg pr dag!! Så er det jo barnemat vi holder på med.

Takk for din hepping!

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    58
    Meldinger
    38

Hvordan quoter jeg se fint som gjør Anisa? Skal jeg først merke noe tekst? Finner ikke ut av det...

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    58
    Meldinger
    38

Så har det gått enda en dag. I morges våknet jeg med hodepine som nok er en bivirkning av oppstart med jod. Ellers fortsetter det positivt med uteblivende krampetendenser i mellomgulv. Men optimistisk sett, så føles det bedre enn de foregående dager.

Skal prøve å holde dere oppdatert fremover.

Detox symptomer

- Litt hodepine på morgenen i dag, men følte jeg hadde sovet dypere enn på flere måneder.
    - Litt skjelvende hender.
    - Litt urolig i kroppen innimellom - skjelver på hendene, må opp å gå litt uten grunn
    - Svakt "brennende" tunge og hals (Thyroid område)
    - Nyser mere!
    - Mere "vann i munn" og dermed litt mere matlyst. Er jo egentlig positivt, men inntil videre en bivirkning...

Mentalt

- Litt bedre humør enn før oppstart
    - Mindre hjernetåke
    - Mere indre ro - indre uro har vært skikkelig plagsomt symptom denne gang

Fysisk

- Litt varmere hender og føtter! Åh, dette har jeg savnet. Sover alltid med ullsokker!
    - Hvilepuls 60
    - Mere libido faktisk!!!
    - Pusten er bedre. Virker som om oksygenet er bedre utnyttet.

Har som fokus i første omgang å få med alle kofaktorer som er forbundet med jod metabolisme, samt drikke mye vann for å få ut skiten.

Tar nå:

Jod
    Selen + E vitamin
    Sink + C vitamin
    Jern (annen hver dag)
    Magnesium

Tar også Calsium + D3 for å styrke hjerteutpumping. Håper det hjelper for utmattelsen jeg gjennomgår.

Følg med!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Så godt at du finner noe som fungerer. En liten ting - jeg ville ha lagt til litt av d3 med k2 (now foods) for å få med k2 i den vitaminlista. K2 er viktig for beinbygningen - og ikke minst for å få kalsium ut av blodbanen og dit den skal i skjelettet. Det spekuleres i at det bidrar til å motvirke arterieplakk.

Jeg hadde vært skeptisk på større kalsiumtilskudd uten å tilsetten k-vitamin av denne grunnen.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 6 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Jeg er ved at være desperat.
    Av Ditte i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 4
    Siste melding: 08-08-10, 10:49
  2. hei,mann med lavt stoffskifte
    Av tommy i forumet Presentasjoner
    Svar: 4
    Siste melding: 26-04-10, 14:08
  3. Hashimoto's. Desperat rop om hjelp
    Av johanne72 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 26
    Siste melding: 14-03-10, 12:28
  4. hei,mann med lavt stoffskifte
    Av tommy i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 3
    Siste melding: 06-03-10, 23:19
  5. Mann på 22 år med høyt stoffskifte.
    Av aesthetics i forumet Høyt stoffskifte hos menn
    Svar: 16
    Siste melding: 23-02-10, 18:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker