Viser søkeresultater 1 til 10 av 42
-
05-05-15, 17:57 #1
Kan man bli utmattet av langvarig overdosering?
Jeg var usikker på hvor jeg skulle plassere innlegget mitt, så flytt det gjerne til riktig sted

Jeg har en medikamentutløst hypotyreose som jeg fikk for ca 10 år siden. Da jeg fikk mitt første barn for 3,5 år siden hadde jeg plutselig høy TSH 3 måneder etter fødsel. Har vært ganske stabil siden, med unntak av nok en høy tsh da jeg begynte å trene et drøyt år senere. Etter jeg fødte barn nr 2 for 8 måneder siden har det derimot vært mye tull. Jeg var på hugget etter å få målt stoffskiftet siden det gikk som det gikk sist. 4 uker etter fødsel var prøvene normale, 8 uker etterpå var stoffskiftet lavt og jeg økte levaxindosen. 4 uker etter det startet moroa. Plutselig lå tsh laaangt nede og jeg var overdosert. Tre eller fire ganger måtte jeg kutte på dosen, kuttet vel 100mqg hver gang. Målte med cirka 4 ukers mellomrom. Akkurat tidspunktet for prøvetaking har variert siden de ikke bryr seg om sånt på legesenteret, men jeg har alltid vært medisinfastende. Det vil si, jeg glemte faktisk å ikke ta medisinen en gang. Fikk da normale prøver, tok ny prøve en uke senere og tsh var da 0.25. Det var for to uker siden og jeg redusert for siste(?) gang med 50mqg. Midt i denne perioden har jeg også hatt høy tsh. Den har ligget mellom 0,02 og 3,5.
Legen min ville ikke si noe om det kunne være postpartum tyroeditt, jeg er jo "bare" overdosert på levaxin og hun har ikke målt verken TRAS eller antistoffer. Hun har derimot utelukket lave jern- og vitaminnivåer, kolesterol og kalsium er sjekket. MEN jeg krevde på forrige time å bli henvist til endokrinolog. Er jeg heldig får jeg time før jul!
Det jeg sliter med nå er:
Hjertebank
Angst
Ekstrem trøtthet
Muskelkramper
Muskelsmerter
Muskelsvakhet
Hodepine
Øresus
Kløe i øret
Aggresjon (kort!! lunte)
Veldig stor matlyst/søtsug
Klumpfølelse i halsen som kommer og går
Ustabil vekt, går opp og ned
Sprø negler
Dårlig korttidshukommelse
Dårlig konsentrasjonsevne
Nakkestivhet
Kvalme
Jeg føler meg helt utslitt og nærmere depresjon har jeg ikke vært på mange år. Det kan selvfølgelig spille en rolle at jeg ammet om natten i 7 måneder, men den siste måneden har jeg sovet hos storesøster mens mannen har tatt babyen. Sånn sett skulle jeg fått nok søvn. Dagene er travle med små barn i hus og jeg sliter meg gjennom det. Jeg prøver å fungere, men all energi jeg har går til bleieskift, mating og lek. Jeg orker ikke husarbeid, trening og sosial omgang. Mannen jobber 2 dager i uken nå, har permisjon ellers, og jeg gruer meg til å være alene med babyen. Slik har det vært i flere måneder og jeg synes det er så trist at det skal være sånn!
Konkrete spørsmål:
- Kan jeg forvente å være dårlig selv om prøvene er bra? At det tar tid å komme seg?
- Forsvinner ikke symptomene med en gang?
- Er overdosering av Levaxin forenelig med høyt stoffskifte symptom-messig?
- Kan jeg kreve sykemelding for disse plagene?
Håper på svar!
Min blogg: www.sofiesoll.blogspot.no
--Sist endret av baresola; 05-05-15 kl 18:41
-
06-05-15, 05:17 #2
Sv: Kan man bli utmattet av langvarig overdosering?
Kære Baresola.
Hvilken "overdosering"?
Du skriver ganske vist kun hvad du har reduceret din medicindose med, men hvad var din medicindose på inden du begyndte at reducere, og hvad er den nu?
Det ser ud til at din læge er ganske voldsomt TSH-fikseret, og det er du måske også selv? Betragtet udefra ser det ud til at din læge er ved at tage livet af dig.
Desværre er det langt fra så enkelt, at lavt TSH = hyperthyreose/overdosering. Der eksisterer hundrede gode medicinske grunde til, at TSH kan blive ("for") lavt - med helt normale, eller endda for lave værdier af thyreoideahormoner.
Hvad er dine sidste tal for FT3 og FT4 (jeg frygter at de muligvis er slet ikke målt, eller at kun FT4 er det).
Der er ingen mening i at skrive mere, før vi ved hvad dit FT3 og FT4 er... men en ting tør jeg dog sige: at dømme efter din beskrivelse - har du en galoperende hypothyreose!
Noget andet er, at var du min datter, havde jeg kraftedme banket gul og sort, denne forbandede TSH-kvaksalver til din læge.
Reducere medicindose 5 gange over kun 6 måneder?!
Med en sammenlagt ugentlig reduktion på 400-450 mcg?!
Alene pga. TSH?!
Mine spørgsmål er:
1. Hvad var din medicindose inden du begyndte at reducere?
2. Hvad er din medicindose nu?
3. Hvad er dine tal for FT3 over de sidste 6 måneder?
4. Hvad er dine tal for FT4 over de sidste 6 måneder?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
06-05-15, 09:05 #3
Takk for svar! Jeg er nok tsh-fokusert siden min lege er det... Levaxindosen er ikke så kraftig redusert som man skulle tro siden jeg to ganger har økt den. Du vet, opp og ned og ned og opp og ned og ned... Ned 200mqg på 8,5 måned, eller ned 300mqg på 6,5 måned, etter som hvordan man ser på det.
Mine spørgsmål er:
1. Hvad var din medicindose inden du begyndte at reducere?
125×4+100×3
2. Hvad er din medicindose nu?
100×5+50×2
3. Hvad er dine tal for FT3 over de sidste 6 måneder?
Det er ikke målt.
4. Hvad er dine tal for FT4 over de sidste 6 måneder?
Den har ligget mellom 16 og 20, jeg har dessverre ikke notert prøvesvarene og hukommelsen er dårlig. FT4 har "fulgt" TSH i målingene, dvs de har begge endret seg.
Igjen, takk for svar!
-
06-05-15, 17:51 #4
Oi... Du _må_ få målt fT3... fT4 er bare lagerhormonet. Hjelper ikke hvor mye man har på fjernlager, om man ikke får pakket det ut.
Et av symptomene på fT3-mangel i hjernen er dårlig hukommelse og svekkede kognitive evner.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
06-05-15, 19:16 #5
Ok.. Takk for svar! Jeg skal til legen på mandag i et annet ærend, så da kan jeg be om å få sjekket ft3. Hva annet skal jeg be om? TRAS og anti-TPO? Jeg har jo ikke peiling, er det ikke legen som skal ha det? Hun er i tillegg nyutdannet og burde være oppdatert. Som sagt venter jeg på time hos en endokrinolog, men det får jeg sikkert ikke på leeenge. Og jeg kan ikke ha det slik som nå!
-
06-05-15, 19:24 #6
Pass på å få ta prøvene så nær klokken åtte som mulig og vær fastende når du tar prøvene.
Ville nok i tillegg til
TSH
FT3
FT4
anti-TPO
TRAS
også fått sjekket
d-vitaminer
B12
og
Ferritin
da alle disse typisk blir lave ved lavt stoffskifte og hver av dem gir mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte.
Da jeg gikk på Levaksin måtte jeg ha min FT4 langt over referanseområdet for å fungere. Trivdes best da FT4 lå mellom 27 og 30. Jeg er en av dem som omdanner forhormonet FT4 svært dårlig til det virksomme hormonet FT3 og selv om min FT4 var så høy, så lå FT3 klistret i bunnen av referanseområdet.
TSH er den minst viktige stoffskifteprøven etter mitt syn siden den bare er et signal og ikke det virksomme hormonet FT3.
-
06-05-15, 19:34 #7
-
06-05-15, 19:41 #8
Helst helt fastende, men alltid helt medisinfastende (altså MINST 12 timer siden du tok medisner)
Har du sett prøvesvarene på d-3, Ferritin og B12 selv?
Noen leger sier alt er fint så lenge man er innenfor referanseområdet, men for oss som er syke så bør d-3 ligge over 100, B12 over 500, Folat over 20 og Ferritin over 70, bare som noen eksempel.
-
06-05-15, 20:39 #9
-
07-05-15, 11:25 #10
Be om å få en utskrift av prøvene dine, med referanseområde... Gjerne en som er historisk, da kan du se hvordan det har endret seg mellom hver prøvetaking. Det gjør det også mye lettere å gå tilbake og sjekke når man lurer på noe.
Dessverre er det sånn at man selv må ta hånd om finjusteringen av stoffskfitet. Siden det kun er en selv som kjenner det på kroppen. For å kunne gjøre det på en ordentlig og forsvarlig måte så trenger man prøvene.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
Utmattet
Av Bille i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 19-08-12, 19:57 -
Utmattet..hva nå?
Av Whattodo i forumet Høyt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 03-11-11, 09:41 -
Jeg er utmattet til de grader. Kan dette komme av det lave stoffskiftet?
Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 111Siste melding: 12-05-10, 13:08 -
Når dere er slitne eller utmattet...pga stoffskiftet
Av Marina73 i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 4Siste melding: 26-04-08, 21:40 -
overdosering
Av gitteh i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 4Siste melding: 28-06-07, 21:31
Svar med sitat

Bokmerker