Sitat Opprinnelig skrevet av Uregistrerte Vis post
Hei
Har jodmangel og lurer på hvilket jod tilskudd jeg skal ta.. Hørt om denne typen kan brukes? takk for svar

http://m.iherb.com/World-Organic-Liq...-oz-59-ml/7775
Hej Uregistrerte (og andre )

Præparatet hedder: World Organic, Liquid Potassium Iodide, 2 fl oz (59 ml). Det en kaliumjodid-opløsning (potassium iodide). Den er fin nok, men ikke så bredt virkende som kombinationen af "ren" (molekylær) jod og kaliumjodid. Det betyder at World Organic, Liquid Potassium Iodide fungerer fint for nogle af kroppens væv, flere væv kan fint nyttiggøre begge former, mens for andre væv er "ren" jod bedst...

Dr. Brownstein skriver i sin bog "Iodine, Why You Need It, Why You Can't Live Without It" bl.a. at forskellige væv (organer) i kroppen har behov for enten "ren" jod eller kaliumjodid, og for at alle væv i den jodmangel-ramt krop skal have god effekt af behandlingen, anbefales et kombinationspræparat som Iodoral (tabletter) eller Lugol's opløsning, fordi de indeholder både "ren" (molekylær) jod og kaliumjodid (potassium iodide). Han nøjes ikke med "bare" at skrive det, men angiver også forsknings-kilder.

Med Iodoral er man mere "låst" på en bestemt dosering, mens Lugol's kan man dosere langsomt op, hvis man har det bedst med det. Iodoral kan købes på Iherb (større / mindre).

Sitat Opprinnelig skrevet av Uregistrerte Vis post
Har selv prøvd kelpasan og ble skikkelig dårlig..Orker ikke å gå på en ny smell så da vil jeg heller prøve noe ala lugols løsning,usikker på om den fra iherb er i den samme banen...?
På Iherb har jeg ikke set præparater svarende til Lugol's, men ellers kan den købes mange steder (i udlandet EU/EØS), i forskellige styrker. Jeg køber min (7%) i UK her.

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
Jeg synes jod smaker svømmebasseng. Min løsning er faktisk å bruke en pipette og fortynnet løsning og så dryppe rett i svelget. Jeg tar dog ikke så høye doser lenger, men en noe fortynnet løsning. Er mer på "vedlikehold".
Vi har ikke alle nøjagtig samme smagssans... så vidt jeg ved. Da jeg var barn og har lige fået de første tænder, begyndte jeg spise citroner, som andre spiste appelsiner. Folk var ved at drukne i eget mundvand ved synet af mig gnaskende citroner. Til gengæld bare synet af stegt lever får mig til at flygte.... så der er nok store forskelle i smagssans hos forskellige mennesker.

Jeg kan godt smage jod i Lugol's, og det er rigtig nok at det ikke er en gourmet oplevelse, men den er heller ikke direkte dårlig (for mig), så det bedste ville være, først at teste om smagen er frastødende eller ligegyldig. Lugol's har i hvert falde den fordel, at man kan let dosere den op og ned. Det kan man ikke med tabletter...