Hej BerKath.

Først og fremmest Det lyder som at du har taget et opgør med vanetænkning i forhold til den (til)vante tyrkertro på den "moderne" medicin. Det begynder at dæmre for mig, at redningen begynder i den stund, patienten begynder selv at tænke udenfor boksen... Det var også lang vej, kan jeg forstå på det du skriver, men du er - trods alt - ikke så gammel som jeg, eller andre, der begyndte at tænke udenfor boksen for sent til at indhente det (for)tabte liv. Der er mange gode år tilbage at nyde, og det (i den grad) gælder om ikke at se sig tilbage, men se frem for fuld skrue! Krydser fingre for dig.

Sitat Opprinnelig skrevet av BerKath Vis post
Mitt jernlager er 77 (20-300), så det kan jo være en sammenheng... Jeg har jerntabletter liggende, så jeg skal sørge for å ta en annen hver dag. Hver dag er for tøft for min tarm.
Da jeg har opfordret dig til at "holde øje" med jern...

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Så kan du også holde øje med jern (jod, selen og jern triumvirat)... Se hvorfor her og her. Tingene er så tæt krydsforbundet at en god virkning kommer sjældent alene.
... mente jeg ikke at anbefale tilskud af jern, men bare at holde øje med udviklingen af dine jern-depoter, idet alene tilstedeværelse af jod i rette forhold til selen, kan næsten "automatisk" hæve jernlagre, fordi uden tilstrækkeligt med jod kan jern ikke så let genanvendes i kroppen, og ej heller kan jern nok optages fra føden. Så det jeg mente (se hvorfor her og her) var, at jernlagre kan med tiden blive fyldt igen "af sig selv" (dvs. længere op indenfor normalområdet) uden ekstra jerntilskud, og med det vil også en hel del symptomer genereret af jernmangel, forsvinde.

Hei smgj! Takk for tipset! K2 er jo inn i vinden nå, men har ikke prøvd den enda. Men jeg skal sørge for å få hjemsendt noe av den også.
Det håber jeg at du gør (skaffer K2 vitaminet), ikke mindst set i lyset af det nyopdaget calcium-problem. Jeg tror også at det bliver et livsvarigt behov for dig, at holde styr på calcium-stofskiftet, idet det er tvivlsomt at man kommer ud for disse problemer - i en grad som du gjorde - uden en sandsynlig genetisk fejl. Det kan betyde, at et vågent øje holdt med hele calcium-aspektet vil kaste af sig store helsegevinster i fremtiden. Jeg vil derfor "reklamere" lidt for bogen Vitamin K2 and the Calcium Paradox, som er grube af værdifulde informationer, ingen af vores læge, nogensinde har været uddannet i.

Tænk bare... Indtil for ganske få år tilbage, var K-vitaminet noget man kun gav til nyfødte en gang som indsprøjtning, og ellers var K-vitaminet fuldstændig "unødvendig" for mennesker.... sagde læger. Ikke engang i multivitaminer fandtes K2, og det er på dette forum at jeg først (i Skandinavien) har læst og skrevet om dette vitamin.

Ellers litt sterkere detoxsymptomer på ettermiddagen i dag. Så i øyeblikket er det på en måte skrekkblandet fryd. Jeg kjenner på både vonde og gode ting på en gang... Men jeg gir meg ikke så lett!
Det var nogen tid siden at du skrev om det, men det kan blive en langvarig process hvor kroppen efterhånden kommer af med årenes gemmer og depoter af alt det skidt, som en belastet krop måtte gemme af vejen, i stedet for at komme af med, pga. manglende ressourcer.... Hav altid klorofyl-tabletter ved hånden, og drik oceaner af afkog af brændenælder. At supplere med gode fedtstoffer binder den type slagger der dannes som bl.a. (trans)fedtmolekyler. Men (for Guds skyld - brug ikke de "sunde" fedtstoffer - jo mere flerumættet, jo værre). Bedst til formålet er kokos, oliven, øko-smør, certificeret fiskelolie og ellers begge Omega-3 (EPA og DHA) isoleret fra fiskeolie. Jo mere jo bedre.

Jeg læste en gang om afrikanske naturfolk, der var nomader. De vandrede med årstider fra sted til sted, hvor muligheder for at finde mad var bedst. Et nomadefolk slæber ikke med sig unødvendigt udstyr og forråd. De sparer på energi. Men en ting havde de altid sørget for at have med på vandring. Det var hverken vand eller andre fødevarer end... fedt. Tænk bare. Så vigtigt er de rette fedtstoffer, at disse nomader brugte energi på at slæbe det med sig... Det kunne vi godt lære af, i disse fedt-forskrækkede tider.

Spiste noe tørrfisk snacks med 83% protein. Da ble jeg veldig urolig en stund etterpå. Vet ikke om det har med opplegget mitt å gjøre. Noen som ser noe sammenheng der. Testet to ganger, og samme effekt begge gangene. Lurer på om det er ammonia som gir den reaksjonen. Har en mistanke om at jeg mangler noe som bryter ned ammonia hurtig nok. Noen som har tips til tilskudd som kan tas sammen med eller før måltider med mye proteiner? Det er vel nedbrytning av proteiner som kan gi ammonia i blodbanen?
Jeg ved ikke så meget om amonia-reaktionen, men din fortid taget i betragtning, ville det være nyttigt at have fokus på fordøjelsesenzymer og mavesyre. F.eks. med for lidt eller helt uden protease-enzymer, vil spaltningen af forskellige proteiner ofte ende med kun delvis optag, og ellers risiko for at der dannes "skæve" proteinforbindelser, kroppen får sit hyr med at skulle uskadeliggøre, hvilket giver en række af plagsomme symptomer. Der står en hel del nyttigt skrevet om enzymer i forhold til stofskiftet, autoimmunitet, og ellers i forhold til fordøjelse i forummet Enzymer og magesyre

Jeg har googlet litt på Lugols, men det ser ikke ut for at det er mulig å få det til Norge på lovlig vis.
Jo... det er lovligt hvis du køber Lugol's indenfor EU/EØS, som Norge har en gensidig samhandelsaftale med. Når noget er lovligt i et samhandelsaftale-land, er det nødt til at være lovligt at købe derfra til Norge. Jeg køber min Lugol's i UK her, men for nordmænd gælder dog en grænse for et køb ad gangen:

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
Tollgrensen er nå på 350 kr inklusive porto & forsikring
http://www.toll.no/no/handle-pa-inte...ronersgrensen/

Så har jeg holdt på en stund med min jodbehandling, og må si at det er første gang at noen form for behandling går i riktig retning. Mange positive observasjoner siden oppstart.
Når/Hvis du orker en gang i fremtiden, please, skriv en tråd "mig og jod" i jod-forummet. Konfronteret så massivt med jodofobi, er der i den grad brug for selv-erfaret "forbruger-information" om jod. Jo mere jo bedre.

Men så har jeg endelig dallet meg til å prøve en håranalyse, og fikk det etterlengtede resultatet i går. Resultatet var som fryktet, et "worst case" scenario.

Før jeg fortsetter kan jeg opplyse om at jeg det siste halve året har tatt de fleste mineraler som kosttilskudd. Men det viser seg likevel at jeg har lave verdier på hele 6 mineraler som ligger godt under referanseverdiene.

Disse mineralene er: Ca, Mg, K, Fe, Mn, Mo (Kalsium, Magnesium, Kalium, Jern, Mangan)

To mineraler ligger helt opp mot høye verdier, disse er: Zn og Su (Sink og Sulfur)

Men hovedmineralet det snakkes mye om igjennom rapporten som følger med er lav Kalsium og forholdet mellom dette mineralet og andre mineraler. Nevner noen ratioer som er langt av lei:

Ca/P ratio 1.06 (normal = 2.6, high = 3.6) - LOW
Ca/P ratio 15.83 (normal = 8, high = 12) - HIGH
Ca/K ratio 17 (normal = 4.2, high = 6.2) - HIGH
Na/K ratio 6 (normal = 2.4, high = 3.4) - HIGH

Det snakkes også om unormalt lave verdier av Mangan. Viktig for blodsukkerregulering.

Alt sett under ett er jeg definert som "rask metaboliserer" kategori 4

Så er det bemerket unormale forhold mellom noen av mineralene. Da spesielt Kalsium mot fosfor der fosfor er i overskudd. Dette skal visst gi symptomer som jeg allerede kjenner godt til.

Med håranalysen er det et program på hva jeg ikke tåler, og hva skal unngå, samt anbefalte næringsmidler for å rette forholdene.

Ser at ett anbefalt tilskudd er binyrebarkekstrakt, noe jeg er redd vil bli vanskelig å få i Norge.
Ja. Det er nok så vanskeligt at det nærmest er umuligt. Også i Danmark. Men i EU/EØS både findes det, og er lovligt. F.eks. kan du vælge "Adrenal Support" i venstre menuen på BigVits.co.uk og du vil finde mindst fire "glandular" præparater med binyrebarkekstrakt. Så helt umuligt er det ikke, gudskelov.

Ellers er oppskriften sånn ca. dette: D3, Ca, Mg, K, Jern, Cu, lysin, Arginin. De to siste for ett bedre opptak av Kalsium.
Af en eller anden mystisk grund, sælges aminosyrer ikke i Norge og heller ikke i Danmark. Men de sælges frit i Sverige, og i resten af EU/EØS... Du kan evt. se efter Lysin og Arginin også på BigVits.co.uk, hvis du alligevel skal forbi og se efter binyrebarkekstrakter.

Vær dog opmærksom på, at hvis man er smittet med herpes (den med forkølelsessår) skal man aldrig tage Arginin uden Lysin. Altid med Lysin. Så i tilfælde af at man har herpes i kroppen og bruger Arginin, er Lysin den aminosyre man aldrig må gå tom med... Ellers masser spændende at læse om aminosyrer i forummet... Aminosyrer.

Faktisk mener jeg efterhånden, at det er lige før at aminosyrer er vigtigere for helse, end vitaminer. Har man aminosyrer-brist, kan selv alverdens vitaminer ikke hjælpe med at få helsen tilbage... Jeg er slet ikke bleg for at tilstå, at jeg er blevet en aminosyre-freak, efter jeg fandt ud af, hvor vigtige de er, og hvor nemt man kan komme i mangel, hvis man lever af mad dyrket på udpint jord, eller forarbejdet i industrien.

Skal ha en lengre samtale med min terapeut i morgen, så dukker det opp noe nytt, så kommer jeg med mere informasjon. Blir spennende å se om forslagene vil hjelpe på.
Nøj... hvor blev det langt. Sorry. Og så har jeg ikke engang spurgt til, hvordan du har det nu?

Denne samtale med terapeuten er nu overstået. Håber meget at du får alt tænkelig support hos denne person. Det er langt fra alle, der tør anbefale håranalyse i denne, vores tørre, "evidence-based" verden, men jeg kender mange (m-a-n-g-e) hvis vej til en seriøs bedring, først begyndte for alvor efter at netop de utraditionelle diagnose-understøttende metoder blev taget i brug. Også af enkelte læger. Så tillykke med en terapeut, der har mod og integritet nok til at se udenfor boksen.

Krydser fingre for fortsat strøm af gode nyheder i fremtiden.