Stoffskifteprøver:
TSH
FT3
FT4
anti-TPO
TRAS
Siden du er fra Sørlandet så vil nok dine prøver, som mine, bli sjekket ved Sørlandet sykehus. Der er referanseområdene for TSH 0,3-4,2 og denne bør ligge i det nederste sjiktet. FT3 har referanseområdet 3,5-6,8 og bør ligge øverst i området. FT4 har fereanseområdet 11-22 og bør ligge øverst i området. anti-TPO skal være under 40. Over det så tyder det på et autoimmunt angrep på kjertelen. TRAS brukes vanligvis til å påvise høyt stoffskifte, men det finnes en blokkerende variant av TRAS som vil føre til lavt stoffskifte. Referanseområdet er under 1,8. Har du over det, så har du påvist TRAS som også er et autoimmunt angrep på kjertelen.
Utenom disse prøvene så vil lavt stoffskifte normalt føre til at d-vitaminer, B12 og Ferritin blir for lave og mangler her vil kunne gi mange symptomer.
Ellers ville jeg også fått sjekket jod i døgnurin. Jodmangel fører til struma, og er en vanlig grunn til at stoffskiftet senkes spesielt om man ikke har antistoffer (anti-TPO og TRAS).
Min eldste sønn ble satt på prøvemedisinering med Levaksin fordi TSH var over referanseområdet selv om FT3 og FT4 fremdeles var innenfor. Han merket ingen bedring, men så gikk vi over til å bruke mer tang i maten + han får Kelp-tilskudd daglig og plutselig ble han bedre.
Stoffskiftet hans har normalisert seg og han er nå uten medisiner.
Når det gjelder hodepine/migrene så bruker vi her i huset minimalt med smertestillende men passer på å drikke et krus Rooibush-te umiddelbart når vi kjenner hodepine er på gang. I 9 av 10 tilfeller stopper det hodepinen før det utvikler seg til et migrene-anfall. Pratet med øyelege på sykehuset om dette og han sa at jeg var langt fra den eneste som hadde rapportert om hvordan Rooibush-te stopper migrene-anfall. (Og at teen også er god, er jo heller ikke et minus )