Sitat Opprinnelig skrevet av PrinsesseLeia Vis post
Så var det blodprøver, og her stusset jeg. TSH og fritt T4 er omtrent som sist, for to måneder siden, hun sjekket også T3 og det så greit ut, i likhet med de andre prøvene. (Kunne hatt noe mer B12, da.) Men anti-TPO, som var >1000 for to måneder siden (ref. <35) var nå 45! (ref. <100). Og TRAS var gått fra <0,9 (neg) til 1,6 (grensepositiv).
Det er ikke alt for godt, at din TRAS "bevæger" sig. Det gør at man ikke kan stole på TSH-analyser. Det er også vigtigt når TRAS viser sig at være i bevægelse, at holde nøje øje med FT4's og FT3's ændringer i placeringen indenfor ref.området - falder de eller stiger? Referenceområdet er så stort at også ændringerne indenfor dette område kan antyde hvad TRAS "foretager" sig, og om TRAS er "stimulerende" eller "blokerende". Det kan meget vel blive den vigtigste analyse af alle - TRAS - i en situation hvor den overhovedet forekommer, og grunden til at TRAS er så vigtigt er at (gentager mig selv her) den forfalsker resultater af TSH-analyser, der jo ellers bliver anvendt til både at diagnosticere en mulig sygdom, og senere - til at justere behandlingen. TRAS kan forfalske både diagnose, stofskiftets status og ødelægge behandlingen. Mange læger enten ikke kender ret meget til disse TRAS-egenskaber, eller misforstår dem (forveksler "blokerende" med "stimulerende", og omvendt).

Hvis du ønsker en overordnet forklaring på TRAS's forskelligheder og deres betydning, kan du læse hvad jeg skrev til en anden person her, for tre år siden: https://www.stofskifteforum.dk/showt...762#post120762 - og så kan du "forske" videre i det, når/hvis senere.