Viser søkeresultater 1 til 10 av 954
Threaded View
-
09-09-14, 21:29 #11
Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
I et års tid nå har jeg (- dette er gjennom jobben min) lest en mengde medisinske opplysninger fra til dels veldig syke mennesker, - da med alle mulige sykdommer. Det har slått meg at en hel del av disse har PTSD-diagnose, men også alvorlige somatiske sykdommer i tillegg (selv om man kan få inntrykk av at PTSD-diagnosene til tider settes litt lemferdig. En kan kanskje snu litt på det å tenke seg at PTSD-diagnosene også kan være feil? - og heller skyldes en annen psykiatrisk diagnose som f.eks ADHD? - men det er en helt annen diskusjon....) Er altså ikke noe overrasket over at psykiske traumer kan forårsake kroppslig sykdom. Fint at det finnes behandlingsmåter som kan være til hjelp her. Bra at du har funnet en vei, Vigdis!
Men den andre tingen som har slått meg er hvor stor andel av kronisk syke mennesker har tarmproblemer. Enormt mange! Disse medisinske opplysningene jeg har lest er skrevet av leger i offentlig helsevesen, og tarmdysbiose er dermed ikke et tema i seg selv. Det kommer likevel frem at pasientene har irritabel tarm, er oppblåst i magen, har diaré, forstoppelse, mageknip samt at mange har matintoleranser. Dette er først og fremst fremtredende hos mennesker som har endt opp med diagnoser som fibromyalgi og ME. Men jeg ser det også hos flere andre pasienter med autoimmune sykdommer og psykiske diagnoser. Jeg mistenker at en av grunnene til at det drøftes oftere i ME - og fibromyalgitilfellene er at dette er utelukkelsesdiagnoser dvs. at diagnosene settes etter at alle andre aktuelle somatiske og psykiske sykdommer er utelukket, og at disse personene har vært gjennom utredning for mage som ledd i diagnostiseringen. Ser altså irritabel tarm-symptomer hos en stor mengde pasienter med alle mulige diagnoser. Ser f.eks også at ADHD-diagnoser ofte er satt på mennesker som har andre autoimmune sykdommer samt ME/fibromyalgi.
Vel, dette er bare en observasjon fra min side. Jeg kan jo selvfølgelig ikke la være å lese disse medisinske opplysningene uten å bruke mage/tarm - og stoffskiftebriller. Og apropos stoffskifte! Slik jeg leser opplysningene er det enormt mange menneskene med ubehandlet hypothyreose, det var jeg også forberedt på da jeg begynte med dette arbeidet, men omfanget var større enn jeg trodde.
(for ordens skyld: jeg har ingen medisinsk utdanning!)
Lignende tråder
-
Hva er binyretretthet?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 13-12-11, 21:20 -
Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
Av Rufus i forumet HydrocortisonSvar: 14Siste melding: 29-09-09, 17:49 -
Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 19Siste melding: 25-09-06, 09:50 -
Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 7Siste melding: 06-08-05, 10:35

Svar med sitat

Bokmerker