Hvordan ligger du an på jern? Jeg har "alltid" ligget i grenseland på jern og er nok naturlig lav, men merker veldig godt at når jeg er frossen og så er dyktig med å ta hemejerntilskudd en uke eller to så kommer varmen tilbake...? Inklusive nå på Østlandet hvor jeg faktisk har om enn ikke hetetokter (40 år) så iallfall blir veldig raskt varm om jeg skulle finne på å bevege meg litt. Jeg regner meg som velregulert stoffskiftemessig (lav tsh, høyish ft3 og lav ft4, målt kl 8 etter halv kveldsdose) og ser nå primært etter andre ting. Det jeg har gjort annerledes i sommer er å gli ut en del i kosthold (mer brus og potetgull, men fremdeles forøvrig i retning en moderat strikt glutenfri lavkarbo) og sove kaldere (bruker kun varm mann, dynetrekk og litt dyne over føttene de kaldeste sommerdagene i håp om å øke basalforbrenningen fram mot vinteren).

Det jeg har merket er en sterk økning i søvnbehovet de første "grå" dagene. Det har jeg tenkt kommer av endringen i dagslysmengde? Har vært merkbart mer pigg om jeg har trosset følelsen og kommet meg ut ved høydag. (Ja, jeg er opptatt av dagslys og varme/kulde - hvordan det påvirker oss ref Jack Kruse - som man bør ta med en bøtte salt, men som også finner gull innimellom. )