Viser søkeresultater 1 til 10 av 63

Tråd: Tørre øyne

Hybrid View

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Cool Sv: Tørre øyne

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    ..
    Daglig varmebehandling av de Meibomske kjertler, etterfulgt av massasje for å presse ut fett. Er kjertlene tette vil tårefilmen bli uten fett, og det vil kjennes ubehagelig. http://www.eyebagcompany.co.uk/ En slik varmepose kan du enkelt sy selv og fylle med økologisk linfrø. Da sparer du noen kroner. Den kan brukes 200 ganger, og må deretter byttes ut. Den varmes opp enten i vanlig stekeovn eller mikro. Husk å ikke ha for høy temperatur, da tar den fyr!
    Ifjor kjøpte jeg noe som heter tranquileyes Eye Hydrating Terapy på tilbud hos enklere liv -
    ser på nettsida dems at de ikke har den typen som jeg kjøpte..
    Dengangen tenkte jeg og bruke de sommerstid - for da blir det bare ikke mørkt nok på soverommet;
    men sovebriller egnet de seg ikke til - så da har de bare blitt liggende, da...

Hadde nok ikke husket på dem, hvis ikke du hadde skrevet om slik lindring - takke takk Vigdis
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Tørre øyne

Prøv dem nå og se om de hjelper. Husk å dryppe øynene så ofte du føler du trenger det, ikke følg det som står på pakka. Alt er individuelt, og øyedråper er ikke farlige piller, bare en miks av saltvann og andre stoffer! Og husk også å dryppe deg etter skjermbruk, alltid. Alle slike råd tror jeg står på Tørre Øyne Klinikkens hjemmeside.

Hvordan kjennes øynene dine nå, Kevlin
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Cool Sv: Tørre øyne

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Hvordan kjennes øynene dine nå, Kevlin
    Hejhej Vigdis

Det er mer hvordan de ser ut, egentlig.. og det gjør de ikke (de ser ikke ut; "grøtete" og røde)!!

Jeg har bestilt time for undersøkelse på Tørre Øyne klinikken - de har stengt fram til 18/8;
    så jeg fikk time i slutten av september.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg skrev for litt over en måned siden at jeg ikke klarer meg uten Restasis. Jeg har klart meg uten nå i et par uker. Jeg tenker fortsette og se om jeg klarer meg uten. Jeg er litt usikker på om den gir meg bivirkninger. Derfor vil jeg se om jeg kan klare meg uten den. Jeg tror at noe av det viktigste jeg gjør nå, er å ha varme omslag og massasje av øyelokkskantene hver eneste dag. Et av hovedproblemene for mange med tørre øyne er at alle de bittemå kjertlene lags øvre og nedre øyelokkskant, de Meibomske kjertler, er tette. Det betyr at du ikke får tilført fettet fra kjertlene som smørning i tårefilmen. Ved å varme opp og massere får du tilført fett og tårefilmen blir av bedre kvalitet. Jeg merker at etter at jeg gjør dette systematisk hver dag, så har behovet for å dryppe øynene blitt bedre.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Jeg har prøvd å skjerpe meg med dette regimet med varm klut og massasje på øyelokkene hver dag, og ser tydelig forbedring. Når jeg slurver med det, dukker det raskt opp betente hårsekker på nedre øyelokk på venstre side, høyre er bedre. Jeg måtte slutte med kontaktlinser for noen år siden, på grunn av betente øyelokk som jeg etter hvert (etter å ha lest på forumet) skjønte kom av at øynene var tørre. Men er fortsatt skrekkelig tørr i øynene om natta, det hender jeg må dryppe øyne for å få åpnet dem i det hele tatt, om morgenen.

Nå befinner jeg meg greit med briller, men er stadig grinete når jeg tenker tilbake på den elendige øyelegen. Han ga meg ingen informasjon om å forebygge på denne måten, så to ganger måtte jeg dit for å få snittet opp og operert vekk betente kuler i nedre øyelokk. Han tjente nok mer penger, på det viset

Tidligere i denne tråden er det innlegg som viser til at tørre øyne kan være hormonelt betinget, både i forhold til østrogen og testosteron. Jeg har lest et par bøker av Leif Ims og dr. Lee om naturlig hormonbehandling. Der står det noe om at tørre øyne også kan være et resultat av progesteronmangel, hvis jeg forsto det riktig. Er det noen som har erfaring med at bruk av progesteronkrem fikk øynene til å bli mindre tørre?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Bettie B, du må ha en vaselinsalve på øyet på natten! Det er viktig da holder øynene seg fuktige til morgenen. Noen få ganger har jeg opplevd at jeg har trengt å gi dem et lag til i løpet av natta. Å bruke vaselinsalve er en god måte å beskytte øynene på.

Simplex vaselinsalve kan du få på blå resept. Det finnes også en til som heter Vitapos, men av en eller annen dum grunn fås ikke den på blå resept. Be legen skrive blå resept på Simplex til deg, med mange tuber på resepten. En tube varer to til fire uker hos meg.

Min erfaring er at eyebag fylt med linfrø fungerer bedre enn de våte klutene. Anbefaler å bruke den. Aller best skal visst fuktkammerbriller være. Men de koster nesten 2000 kroner... Eyebag kan lages selv. To biter tøy ca 25 cm lang og ca 10-12 cm bred på det bredeste. Lag fiskefasong på den, spiss i begge ender. Kjøp økologiske hele linfrø. Fyll posen ca 2/3-3/4 full. Linfrøene kan brukes ca 200 ganger. Så lager du en ny etter bruk, eller spretter den opp, vasker den og fyller den på nytt. Pris ca 20 kroner om du har noen stoffbiter til overs, halvslitt sengetøy eller en gammel T-trøye.

Jeg har ikke erfaring med om progesteronkrem bedrer øynene. Jeg bruker både østrogen og progesteron. Og begynte med det før jeg fikk tørre øyne. Testosteron brukte jeg før, men sluttet med det i høst.

Jeg hadde mye betennelser tidligere i forløpet. Da gikk jeg til en #$%=" av en øyelege som visste lite om tørre øyne. Nå har jeg det sjelden, kanskje en gang per år eller sjeldnere.

Har du sjekket ut forumet http://www.dryeyezone.com/talk/ ? Jeg synes noen ganger det kan være fint å lete der om jeg lurer på noe

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Takk for gode råd, Vigdis! Hva skulle jeg gjort uten dere kloke damene på forumet
    Har også time på Tørre øyne-klinikken i september.

Lignende tråder

1. Utstående øyne
    Av Beate i forumet Graves sykdom
    Svar: 18
    Siste melding: 29-08-15, 00:42
  2. tørre øyne...
    Av Lissa i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 22
    Siste melding: 02-02-11, 21:41
  3. Øyne
    Av Tante i forumet Graves sykdom
    Svar: 5
    Siste melding: 30-07-09, 14:31
  4. Negler og tørre hender
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 24
    Siste melding: 04-02-07, 12:01
  5. Munntørrhet/tørre lepper
    Av Gjest i forumet Lavt stoffskifte, munn og slimhinner
    Svar: 9
    Siste melding: 06-10-05, 14:38

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg