Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Tråd: 151 år med lavkarbo
Threaded View
-
04-05-14, 11:11 #3
Sv: 151 år med lavkarbo
Spennende lesing👍
Jeg pleier å si at for å gå ned i vekt mister du gram på trening og kg mister du på kjøkkenet. Dette gjelder friske mennesker. De som er syke kan ha helt motsatt effekt av trening. De som kjenner meg vet at jeg elsker å trene. Bruker 4 økter i uka på hard styrke, la bort løpe trening til fordel for styrke, da jeg forstod at det var mye mere binyre-vennlig.
Det er trist å høre hvordan disse lchf pionerene ble hetset for sine oppdagelser. Og alle som leser litt aviser vet at dette har ikke endret seg mye i dag. Jeg har stor tro på lchf. Men det jeg ser blant de som forsøker det er at endel har manglende effekt. I likhet med det du beskriver , Anisa, kan dette skyldes for stort inntak av planteoljer. Men jeg har også tro på at i mange tilfeller forårsakes det at matvare allergier/intolleranser. Mange som spiser lchf inntar mye fet melkeprodukter. Disse har høyt innehold av prteinet kasein som er et stort og vanskelig protein å fordøye. Dessverre har jeg erfart at folk som spiser lchf (meg selv inkludert) synes man forsaker så mye i sin diett at det er tungt å kutte ut melkeprodukter i tillegg.
En dame som er litt inne i tiden når det gjelder vektnedgang og diet er JJ Virgin med The Virgin diett. Hun fremmer endel matvarer som man bør kutte fra sitt kosthold for å komme ned i vekt. Disse matvarene er (fritt etter hukommelsen-må taes med en klype salt) sukker og kunstig søtning, soya, gluten, melk, mais, samt et par andre som jeg ikke husker i farta. Hun mener vi har former for matvare intolleranser som forårsaker overvekt. Disse må kuttes fra kosten for å i hele tatt ha sjansen til vekttap. Det er gjerne de matvarene du har mest lyst på (og minst lyst til å kutte ut) som kroppen din reagerer mest på. For de som er interessert i mer info kan søke på youtube på the virgin diett.
Jeg observerer ut i fra det du beskriver fra Bantings diett, at heller ikke han spiste mye melkeprodukter. Ikke det at jeg tror det hadde spilt så stor rolle den gangen. Problemet i dag er at de fleste av oss over årtider har spist et kosthold som er så feil på alle måter. Maten er rafinert og den molekylstrukturen maten skulle ha hatt er så endret at vi begynner å reagere på ulike autoimmune måter på maten vi inntar. Særlig er vi som allerede har autoimmune sykdommer utsatt for dette. Vi må altså "back to basic" når det gjelder kosthold. Da kan det være verdt å ta en titt på det JJ Virgin sier, selv om dette blir litt vel kommersialisert for min smak. Jeg tror dama har et poeng.
Lignende tråder
-
Lavkarbo er ut
Av Nielsigne i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 2Siste melding: 04-10-13, 18:46 -
50 år på lavkarbo
Av Mod i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 1Siste melding: 19-12-11, 15:47 -
Lavkarbo oppskriftsbøker
Av Carro i forumet Bøker om kostholdSvar: 8Siste melding: 31-03-10, 07:48 -
Lavkarbo - Er det dyrt?
Av Moxa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 27Siste melding: 19-01-10, 07:50 -
Lavkarbo diett!!!!
Av heisann i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 13Siste melding: 29-11-06, 12:48

Svar med sitat

Bokmerker