Sitat Opprinnelig skrevet av tinash17 Vis post
Så er mailen sendt
Hej Tina

Tilbage i 2006 har jeg sendt en email til Glostrup Apotek med overskriften "Kundehenvendelse: vedr. Armour Thyroid eller lignende præparat".

Kære Apotekeren

Jeg har hørt om, at kan man overhovedet turde håbe på en pæn ekspedition af forespørgsler - er det Glostrup Apoteket man skal spørge.

Jeg vil meget gerne høre om I kan svare på, om der overhovedet er muligt i Danmark - blive behandlet med det gammelkendte thyroid-middel, kendt i dag i udlandet under navnet: Armour Thyroid
(evt. under andet navn her i landet?)?

Jeg er en 54 år gammel patient, der i 1978 fik fjernet min skjoldbruskkirtel i forbindelse med en smule forhøjet stofskifte, kun et år efter mit barns fødsel. Jeg har siden ikke oplevet at mit helbred kunne rettes op igen, selv om inden indgrebet havde jeg ingen gener og ingen symptomer. Disse fik jeg først fra dag 1 efter operationen og siden har mit helbred forværredes langsomt men sikkert.

Jeg er øjensynlig en af den gruppe patienter, der ikke kan omdanne det syntetiske T4 til T3 - og derfor lever i konstant tilstand af dårligt helbred. På det sidste er jeg begyndt at bemærke, at flere "nye" tegn på nedslidning er ved at vise sig, bl.a. faldende kognitive færdigheder, hukommelse, synet og hørelse samt hårtab, "slidt" stemme, "leverpletter", fordøjelses-stop m.m.

Efter så mange år med tilstanden, behøver jeg ikke spørge en læge om hvad der er galt. Mit blodtryk er normalt på 60/50-45, mine organer inkl. hjernen udviser tegn på slid og underforsyning - alt sammen på trods af, at mine prøver viser tal godt nok i underkanten, men dog fortsat indenfor normen, som den nu engang er blevet vedtaget af kloge hoveder. Min øvrige helbredstilstand, der kan måles og vejes betegnes ligeledes som tilfredsstillende og jeg påstår heller ikke at jeg er syg i al almindelighed - men kun at min krop er ved at "tørre ud" af hormonmangel, uanset at alle laboratorieprøver siger noget andet.

Som barn og stor pige kendte jeg 3 venner til familien, der alle har været behandlet med thyroid-præparater af animalsk oprindelse og jeg kan slet ikke ignorere den kendsgerning længere, at de trivedes så storartet trods operation i skjoldbruskkirtelen - mens jeg går nu på 28. år med dårligere og dårligere helbred - utvetydigt langt, langt værre end mine 54 år berettiger til. Jeg kan se, at mine dage er så at sige talte, hvis jeg ikke bliver "reddet" på falderebet - ender jeg helt sikkert som pseudo-dement indenfor en overskuelig årrække.

Ovenstående er en forklaring på, hvorfor jeg henvender mig med mit spørgsmål til apoteket først, før jeg evt. retter en henvendelse til en speciallæge, helst een der ikke har noget imod at støve dette gammel middel af. Ellers er der desværre kun Internet og selvbehandling tilbage i tilfælde af, at der ikke findes denne mulighed her i landet. Jeg har ligesom intet valg længere, men ville selvfølgelig foretrække at kunne vælge den lige vej, i stedet for at skulle bedrive adskillige krumspring for at skaffe mig en chance til for en rimelig alderdom.

På forhånd tak for svar.

Med venlig hilsen

Jeg har fået et meget venligt svar dengang, og for fire dage siden besvarede jeg Kristian Østergaards sidste 2006-mail til mig, hvor jeg spurgte om hvordan det står til med Thyreoid i dag. Lige som for 8 år siden, også denne gang modtog jeg et fint svar, hvor Kristian Østergaard bl.a. skriver følgende:

"Vi har gennem de sidste par år haft en dialog med sundhedsmyndighederne om der skal foreligger en dispensation fra Sundhedsstyrelsen sammen med en recept for at man på apoteket må udlevere Thyreoid. Og denne dialog forgår stadig."

Vi har før skrevet sammen her på forummet om den rolle den danske Lægemiddelstyrelse har spillet i at forhindre danske patienter i at købe Thyroid i udlandet, direkte fra Canada. Det står en hel del om i denne tråd. Det er ikke en køn læsning... Lægemiddelstyrelsen og Sundhedsstyrelsen er nu lagt sammen under samme ministerium, så udfaldet af Apotekets "dialog" med Sundhedsstyrelsen hjulpet af Lægemiddelstyrelsen, kan næsten forudsiges på forhånd, føler jeg.

Så er der en sidste lovlig mulighed for de patienter, der fremover ikke kan opnå "dispensation" og kan derfor ikke realisere de magistrelle recepter på Thyreoid fra Glostrup Apotek: at købe deres Thyroid (Erfa) på et apotek i et af EU-landene. Det eneste der er nødvendigt er en ganske almindelige gul papirrecept fra sin egen læge, og her er lægen på ingen måde forpligtet til at stå til regnskab over for den danske Sundheds- eller Lægemiddelstyrelse. Til evindelig frustration for begge disse styrelser, står EU-lovgivningen over den danske, og der må ikke lægges hindringer i vejen for denne form for "samhandel", forudsat at der foreligger en lovlig recept udfyldt af en dansk læge. Her på forummet er det Nielsigne, der er den bedste ekspert på den lovlige "import" af Thyroid fra EU-apoteker. Læs evt. dette indlæg eller søg på andre af Nielsignes tråde på forummet.

Mit eget engagement i dette emne udspringer ikke fra personlig nød. Siden 2006 behandles jeg med et Thyroid-præparat fra udlandet, jeg stabilt forsynes med hvert år, og således er jeg aktiv i dette emne ene og alene af en bitter (fortidens) egen erfaring, og netop derfor en dyb indsigt i, og forståelse for, hvilket bundløst HELVEDE andre mennesker går igennem, når de hindres i at blive behandlet med effektive lægemidler.