Viser søkeresultater 21 til 30 av 30
-
21-03-14, 12:05 #21
Sv: Hei. Påvist lavt stoffskifte i 2003 for første gang
hei pingvin tusen takke for tipset jeg hr målt blodsukkeret.den var 5.men amtallergi prøvet fikk jeg ikke.neste konsultasjon sa han.men heldigvis fikk jeg kopi av prøvene mine.men jeg tror jeg skrve veridene her til deg husker ikke.jeg sier jo at veldig glemsk.om jeg har svart deg tidligere idag.så beklager jeg
at jeg skriver igjen.men jeg ville at forsikkre meg at jega hr takket deg
-
21-03-14, 12:14 #22
hei igjen

jeg sitter med en liste over hormon spesialister og lese litt om dem så ringer jeg rundt.så tusen takk.den listen som jeg fikk av dere her på forumet på
godkjente hormonspeilister av helsenorge.så er i gang med den jakten.takk for alle gode hjelp jeg får her inne og klem
-
21-03-14, 12:48 #23
Den erfaringen jeg og mange andre har gjort, er at til og med spesialistene i det offentlige er kun opptatt av blodprøvesvarene. Derfor, om du har mulighet til det, ville jeg nok anbefalt deg og finne en privat lege (i tillegg til en ny fastlege) slik som dr. Øverbye som jeg går til http://www.arendalhelsesenter.no/
Jeg betaler 800 for en dobbeltime, men siden jeg bor langt vekke, benytter jeg meg også noe av at man kan ha telefontimer med ham. Det er også mye rimeligere + man slipper den lange reiseveien. Dine to prøver av stoffskiftet er rimelig manglefulle, men en TSH på 6,45 og en FT4 på 14,5 sier alene at stoffskiftet ditt er lavt.
Det som absolutt burde vært sjekket var ikke bare TSH og FT4 men også FT3 (det er det virksomme hormonet), anti-TPO og TRAS (for og sjekke om dette er autoimmunt), B12, Ferritin og d-vitaminer (fordi disse blir ofte lave ved lavt stoffskifte og forsterker hypo-symptomene.
Et blodsukker på 5 er helt fint!
Matvareallergi-prøver kan tas på det lokale legekontoret eller på sykehuset. Uansett er det på sykehuset det blir testet, og det pleier og ta litt tid før man får svar (2-6 uker). Sykehuset kan sjekke det meste, men siden disse prøvene er dyre (og mange leger mener de er unødvendige) er det ikke alltid like lett og få tatt dem. Uansett må du velge hva du vil sjekke. Den vanligste "store" basic-testen tar for seg hvete, nøtter, kumelk, soya, eggehvite og fisk. Guttungen min fikk akkurat også tatt en slik test, og der mistenkte vi enkelte fruktsorter i tillegg til hvete og han fikk derfor testet eple, fersken, hvete, kumelk og eggehvite i tillegg til ananas. Man kan altså teste for enkelte ting man mistenker, men ingen lege vil godta at man kommer med ei liste på 10-20 ting......
Det jeg kan si er at svært mange med autoimmune sykdommer profitterer sterkt på og kutte ut gluten og sukker. Dette er noe du kan sjekke ut helt selv. La være og spise noe med sukker og noe med gluten i tre uker, prøv deretter og spise mat med gluten de neste tre ukene og sjekk om det er forskjell.
Man kan være intolerant for foreksempel gluten selv om det ikke slår ut på en allergi-prøve og enten det er intoleranse eller allergi er eneste tingen man kan gjøre og holde seg HELT vekk fra det man ikke tåler.
-
21-03-14, 13:20 #24
Sv: Påvist lavt stoffskifte i 2003 for første gang
hei
jeg vet at stoffskifte prøvene mine er mangelfulle. derfor jeg tvinget dem til å ta ft3 anti tpo tras men rt3 ville de ikke gå med på. jeg ikke fått resultat enda, neste uke sier de.
her er s-feritini på 30 ug/l.
folat 11/8
kalsium 4.2,
manesium 0.99
d vitamin 62.
gamma-glutamyltransfer 11
alkalis fosfatase .35
alanin aminotransferase 24
billurubin 5
kalium 4.2
kobalaminer 309
kreatinin 56
tpk 259 sr 9
asat 23
b-lucocytter
park 6.0
estimert gfr 60
hb 14.4
l-basko,gran 0.0
lk.lymfocytter 2.1
lk.monocytter 0.36
lk-nøytra gran 3.4
ekg står fysiolog men står ikke noe om normalverdier men ståt bare sr 9
så det var alt, men jeg må påpeke at i slutten av februar og i 2 uker jeg gikk både på anti deppressiv cipralex og tetrlusal for rocesa og melatonin om kvelden, og omega 3 med ADE den fra møllers, og 10 mg med d3 vitamin etter legens anbefling og alt var noenlunde bra selv om jeg alltid sliter med tretthet og utmattesle og orkeløs, og så kalt lat i normale folks øyne (som tror de kommer aldri å bli syke) men disse ekstreme symptommen begynnte to uker etter jeg begynnte en kosttilskudd som heter bio lift betakaroten og nycopluss multivitamin og mineraler pluss alt som nevnte før.
i 2 uker alt gikk på skinnende jeg var helt på topp. kunne sove bra står opp tildlig. vaære blid. men etter 2 uker plutselig våknet jeg en dag og halvparten av hode falt av, med mage smerte, kvalme, opkast, intens angst, sove mere en noen gand til 17 på etter midagg, ekstreme leddsmerter.
etter to dage diare og opkasten var over, men resten av helvete er framdeles på plass. nå i det siste dagene alt jeg spiser holder ikke seg i magen. blir sulten igjen. jeg kan merek at jeg blr lettere og lettere. vekten er tapt to tre kilo i løpet av noen få dager og jeg ser at jeg er gull i fargen.men hva som feiler meg bare viser fine blodprøver men lav stoffskifte.
samtidig har jeg lest at vi er forskjellig at stoffskifte kan gi diffiuse symptommer, men vaketap har jeg aldri hørt eller lest, og gå ekstrem på toalettet for urin, nei, og ha så sterk lukt på urinen, nei. det har jeg ikke hørt eller lest. men basert på prøvene verken legevakt eller legen vil innlegge meg på sykehuset.
når det gjelder mat allergi jeg bare ikke tåler kålfamilien og tørrbønner, og noen frukter som jeg får luft av i magen. aldri hadde noen gluten allergi eller intoleranse men får ophovnet mage av det .og avogti avogti av kaffe. ellers noen bønner og sånn av kornvarer, mest rug og bygg, hvis jeg har den i suppe. eller lager gygggryngrøt, nøtter bare peanøtter og mandler. tåler godt valnøtter. spinat må kokes for at jeg tåler det, men ellers kan spise det meste.
angående disse tilskuddene jeg har snakket både med farmsøyt og der sunkost i bystasjon her i Bergen. nei nei alt går bra sa de, selv om jeg sa veldig klar at jeg går på den og den reseptbelagt medisin, og den og den tilskudden. kræsjer dette her ikke sammen. nei nei nei alt går bra sa de. det er vitamin.det er kosttilskudd. og de der på sunkost sa nei nei det er akurratt som du spiser gullrøtter og tomater og solsikkerfrø.
unnskyld meg fyyyyyy faen at jeg avr så dum og fyyyy skam at får noen innkompetente folk (ikke alle) som jobber innen slike helseapparater. men jeg har vært borti folk før, selv på apoteket når jeg fortellte at jeg går på den type medisin så med en gang sa nei blir ferdig med det der. så kan du begynne etter på det kollidere disse to, eller fant en annen alternativ. så fins sånne folk som virkelig setter seg innen faget sitt. man må ikkke glemme midt oppi alt det negativet tenker på de gode positive og kompetenet folk også.
-
21-03-14, 16:16 #25
Opphovnet mage etter inntak av gluten er et av symptomene på glutenintoleranse/allergi.
Slik jeg leser prøvene dine skulle både B12 (kobalmin), ferritin og d-vitamin vært noe høyere.
Ellers mistenker jeg at den akutte reaksjonen du har hatt kan være bivirkninger av enten Tetralysal eller Cipralex eller en kombinasjon av disse.
Både Tetralysal og Cipralex kan f.eks. forårsake gul hud (leveren) og prøvene av f.eks. gamma-glutamyltransfer er såpass lave at det på en måte bekrefter det.
kilde http://www.felleskatalogen.no/medisi...alderma-564585
Bivirkninger på tetralysal er
Vanlige bivirkninger (forekommer mellom 1 av 10 pasienter og 1 av 100 pasienter)
Kvalme
Magesmerter
Diaré
Hodepine
Bivirkninger med ikke kjent frekvens (kan ikke anslås utifra tilgjengelige data).
Forandringer i antall eller type av visse blodceller
Synsforstyrrelser
Infeksjon i tungen
Infeksjon i tarmen
Infeksjon i munnen
Infeksjon i endetarmen
Infeksjon i underlivet
Oppkast
Smerter i øvre deler av magen
Feber
Gulfarging av hud eller øyne (gulsott)
Allergiske reaksjoner som medfører oppsvelling avansikt inklusive øyne og lepper som kan spre sig til tunge og hals
Kløe, hudutslett eller elveblest
Plutselig alvorlig generalisert allergisk reaksjon med mulig sykdomsfølelse
Forandringer i visse leververdier på blodprøver
Øket trykk i hjernen
Svimmelhet
Økt følsomhet i huden for sollys
Blemmer eller flassing av store områder av huden, sår eller lesjoner på munnen, lepper, genitalia eller anale regioner
Følgende bivirkninger kan forekomme ved behandling med gruppen legemidler som Tetralysal tilhører (tetrasykliner):
Misfarging av tenner og redusert utvikling av tannemalje hvis bruk til barn yngre enn 8 år.
Forandringer i blodtester (reduksjon av røde blodceller, økning av visse typer hvite blodceller)
Øket nivå av urea i blodet som kan forsterkes ved å kombinere diuretika og Tetralysal.
Du må avbryte behandling med Tetralysal hvis noen tegn på øket trykk i hjernen oppstår.
kilde https://helsenorge.no/Sykdomogbehand...irkninger.aspx
Bivirkninger av Cipralex
Mindre vanlige (oppleves av 1 til 10 av 1000 personer):
Uvanlige blødninger, inkludert mage-tarmblødninger
Sjeldne (oppleves av 1 til 10 av 10.000 personer):
Allergisk reaksjon: dersom du hovner opp, i tunge, lepper eller ansikt, eller får pustevansker eller problemer med å svelge, må du kontakte lege eller dra til sykehus med en gang
Serotonergt syndrom: dersom du har høy feber, uro, forvirring, skjelving eller akutte muskelsammentrekninger kan det være tegn på en sjelden tilstand kalt serotonergt syndrom. Kontakt lege hvis du har disse symptomene.
Dersom du opplever følgende bivirkninger skal du kontakte lege eller dra til sykehus med en gang:
Vannlatingsbesvær
Krampeanfall (se også ”Vis forsiktighet ved bruk av Cipralex”)
Gul hud og gul farge i det hvite i øyet er tegn på nedsatt leverfunksjon /gulsottRask, uregelmessig hjerterytme, besvimelse, som kan være symptomer på en livstruende tilstand kjent som Torsade de pointes
I tillegg til det som er nevnt over er følgende bivirkninger rapportert:
Svært vanlige (oppleves av flere enn 1 av 10 personer)
Kvalme
Vanlige (oppleves av 1 til 10 av 100 personer):
Tett eller rennende nese (sinusitt)
Nedsatt eller økt appetitt
Angst, rastløshet, unormale drømmer, vanskeligheter med å sovne, søvnighet, svimmelhet, gjesping, skjelving, prikkende følelse i huden
Diaré, forstoppelse, oppkast, munntørrhet
Økt svette
Smerter i muskler og ledd (artralgi og myalgi)
Endret seksualfunksjon (forsinket ejakulasjon, problemer med ereksjon, nedsatt lyst, kvinner kan oppleve problemer med å oppnå orgasme)
Tretthet, feber
Vektøkning
Mindre vanlige (oppleves av 1 til 10 av 1000 personer):
Elveblest (urticaria), utslett, kløe
Skjære tenner, uro, nervøsitet, panikkanfall, forvirring
Søvnforstyrrelser, smaksforandringer, besvimelse
Utvidelse av pupiller (mydriasis), synsforstyrrelser, øresus (tinnitus)
Håravfall
Vaginal blødning
Redusert vekt
Rask hjerterytme
Opphovning av armer og ben
Neseblødning
Sjeldne (oppleves av 1 til 10 av 10.000 personer):
Aggresjon, depersonalisering (uvirkelighetsfølelse), hallusinasjoner
Langsom hjerterytme
Redusert natriumnivå i blodet (symptomer er følelse av å være syk og uvel, med muskelsvakhet og forvirring)
Svimmelhet når du reiser deg opp (ortostatisk hypotensjon)
Unormale leverfunksjonstester (økt mengde leverenzymer i blodet)
Bevegelsesproblemer (ufrivillige muskelbevegelser)
Smertefulle ereksjoner (priapisme)
Blødningssykdommer inkludert blødninger i hud og slimhinner (ekkymose) og lavt nivå av blodplater (trombocytopeni)
Rask oppsvulming av hud og slimhinner (angioødem)
Økt vannlating (utilstrekkelig ADH-sekresjon)
Melkeproduksjon hos kvinner som ikke ammer
Mani
En økt risiko for benbrudd er sett hos pasienter som bruker denne typen legemidler
Endring i hjerterytmen (kalt forlengelse av QT-intervallet, sees på EKG, elektrisk aktivitet i hjertet)
Noen pasienter har rapportert (frekvens kan ikke anslås utifra tilgjengelige data):
Selvmordstanker og selvmordsrelatert atferd, se også ”Vis forsiktighet ved bruk av Cipralex”.
I tillegg er det noen bivirkninger som er sett for legemidler som virker på samme måte som escitalopram (virkestoffet i Cipralex). Disse er:
Motorisk uro (akatisi)
Anoreksi
-
21-03-14, 19:15 #26
takk for ditt savr men saken er at i mange år gikk jeg på cipralex og oplevede aldri noen av de bivirkningene, bortsett fra å være trøtt og sovnig. de forbigående bivirkniger følte jeg bare i starten av cipralex for mange år siden.
noe som er normalt angående tetralysal oppledve bare bedre og bedre med huden klarte å stå idusjen uten å være redd at vanne kommer i ansiktet og svir, eller reaksjonene på alt mulig krydder og sånn. lukt å sånn avtatt og hjalp virkelig. den gikke jeg på i en og halv måneder og bare var glimrende. d vitamin og omega 3 gikk jeg på i mange år etter legens anbefaling. melatonin går jeg på om kvelden og den tålte jeg bra også, men to uker etter biolife betaakroten og nycolpluss vitamin og mineraltilskudd kollpset jeg. i to uke selv hejal meg med sovn, utvilt og skjønte ikke hvorfor jeg gjøre ikke det før. men etter 2 uker da gikk jeg på et smell. tenker jeg hvis det var bivikning av de resept belagte preparatene hvorfor jeg ikke hadde bivirkning i mange år og hvorfor skulle jeg ville få bivirkning etter en og halv måned med tetralysal? så vet jeg ikke
dessuten roscea var så intens at jeg hadde problemer med øynene straks satt ved pc kjermen og begynnet å svi, og svidde huden min. etter 1 og halv måned med tetralysal var de borte, men samtidig med gelen finacea til å med den plagsomme heten den svienede flammende huden så forsvant alt det å blir stram og smerte full og når jeg var ute og var kaldt og varmt og brennende og svie når var inne alt forsvant. rosacea problemene hadde jeg i mindre grad før, men sist ble ekstrem utløst av å spise ingefær.men aldri på grunn av cipralex.
-
21-03-14, 19:29 #27
Ja, det var bare en tanke siden jeg forstod at du hadde gått på dette to uker i februar? før kollapsen.
Håper du finner deg en ny fastlege, og får hjelp.
-
21-03-14, 20:07 #28
ja tusen takk jeg trenger alle synspunkter jeg kan få.dine synspunkter gjøre at jeg sjekket til og med blodsukkeret noe som legen ikke gjøre selv
og tusen takk at du bruker tiden til å svare på mine spørsmål.når flere kommer med sin erfaring og eller noen svarer.da vet man når man
går til lege hva skal man spørre om og hva han eller hun burde gjøre som ikke gjørt det.jeg setter stor pris på dine tanker.
jeg bare spørr hvorfor.hvorfor fordi det er så forvirrende og diffius for meg.
klem fm
-
21-03-14, 23:35 #29
Hei

Jeg kan anbefale en flink og hyggelig lege i Bergen. Han heter Kjetil Innvik og jobber på Oasen i Fyllingsdalen. Ser at han har noen ledige plasser på sin liste.
Jeg garanterer at dette er en meget hyggelig mann (jeg kjenner han fra mange år tilbake), og han får bare gode tilbakemeldinger på evalueringslisten der folk kan si sin mening om legene. Han er en dyktig lege som er opptatt av å finne årsaken til at folk er syke, så jeg tror han kan være et godt alternativ. God på kommunikasjon også!
Det kan jo være et sjansespill å skifte fastlege når man ikke vet noe om den nye man vil velge. Men med denne legen gjør man i hvert fall ikke noe dårlig valg. Jeg vet ikke om han er "spesielt god" på stoffskiftet, men til gjengjeld vet jeg at han har familiemedlemmer med lavt stoffskifte, så da har han kanskje forstått en del??
Lykke til i jakten på ny fastlege. Den du har høres IKKE brukbar ut
-
22-03-14, 05:28 #30
Kære FM

Det er ikke forvirrende kun for dig, men også forvirrende for alle andre. Dine helseproblemer har varet i så mange år, at du sandsynligvis - i tillæg til et ubehandlet stofskifte - har udviklet en hel række følgeproblemer med helse, hvor det er ikke til at skønne for os - hvad er lavt stofskifte, hvad er følger af lavt stofskifte og hvad er følger af bivirkninger, af alle de lægemidler du ellers behandles med.
At du "spørr hvorfor, hvorfor" er helt i orden. Du spørger fordi du har brug for svar på spørgsmål som din aktuelle læge enten ikke kan eller vil besvare... Indtil videre starter og fortsætter dit problem med at du ikke har en lydhør læge. Du har en læge der for længst (fremgår det tydeligt af din beretning) har opgivet dig og efterfølgende behandler dig ved at slå op symptomerne i en lægemiddelkatalog. Så ja, du handler fuldstændig korrekt ved at søge informationer andre steder end hos lægen, indtil du finder en anden type læge - og det er her at denne tråd ender lige nu:
Du har lige fået en anbefaling af en god læge af Halla. Halla skriver ikke så ofte her på forummet, men det hun skriver fortjener altid at blive hørt, og det er det du bør gøre nu: lyt til Halla. Glem alle dårlige erfaringer og alle plager du hidtil har oplevet, visk tavlen ren, skift læge og lad lægen SELV danne sig et indtryk af dit helbred og sygdom, uden at du fortæller lægen alting på en gang og ved at gentage alle kommentarer flere gange, fordi du måske glemmer at du allerede har fortalt det en eller flere gange før. Man kan over-informere folk så meget og så intenst, at de mister overblikket og bliver handlingslammet - og her er læger ingen undtagelser.
Det kan ikke nytte, at vi bare fortsætter med at give dig flere gode råd her i tråden, og på forummet, fordi på det foreliggende grundlag - er der ikke mere at sige. Ikke før der er kommet gang i den livsforandring som du skal starte med at skifte læge, viske tavlen ren og starte helt forfra. Først efter at du har gennemført lægeskifte og er kommet godt i gang med den nye læge - vil der være god mening i at fortsætte med at kommentere i denne tråd igen. Dit sygdomsbillede er så kompliceret, at du lige nu har meget mere brug for effektiv lægehjælp, end du (i den kommende tid) har brug for yderligere kommentarer fra os.
Kom i gang, FM. Det kan kun gå for langsomt!
Halla ? Tusind tak!
Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte siden 2003
Av Anee i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 02-11-09, 09:01 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte i 2003
Av Tilte i forumet Lavt stoffskifteSvar: 35Siste melding: 25-01-09, 13:21 -
Da har jeg vært hos endokrinolog for første gang..
Av witchfrk i forumet EndokrinologerSvar: 14Siste melding: 30-05-08, 06:20 -
Jeg fikk påvist lavt stoffskifte etter at jeg fikk mitt første barn
Av Line i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 38Siste melding: 09-04-07, 22:40

Svar med sitat

Bokmerker