Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 20

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Jente på 6,5 år kanskje lavt stoffskifte?

Har legen sagt noe om hvordan stoffskiftet skal ligge hos barn? Det er vel litt andre tall hos dem enn hos oss voksne?

Ellers ville jeg slåss for å få barna over på thyroid og ikke Levaxin, som jeg antar at de bruker.
    Jeg tror de ville profitert raskt på å få T3 og T4 i naturlig form, og ikke bare syntetisk T4
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Har legen sagt noe om hvordan stoffskiftet skal ligge hos barn? Det er vel litt andre tall hos dem enn hos oss voksne?

Ellers ville jeg slåss for å få barna over på thyroid og ikke Levaxin, som jeg antar at de bruker.
    Jeg tror de ville profitert raskt på å få T3 og T4 i naturlig form, og ikke bare syntetisk T4

Hos barn er TSH normalt litt høyere enn hos voksne. Vi har valgt ikke å angi eksakte referansegrenser for forskjellige aldersklasser, men hos små barn (1 - 5 år) kan f eks 6 mU/L være en akseptabel verdi. Det skjer så et gradvis fall mot voksen alder. At øvre grense også for hormonene FT4 og FT3 kan være noe høyere, tyder på at thyreostaten er stilt noe høyere hos barn. Den samme krysspeiling ved hjelp av TSH, FT4 og FT3 gjelder også hos barn, men vi aksepterer altså litt videre grenser.
    Kilde http://www.furst.no/analyse-og-klini...oner/analyser/

Slik jeg forstår det kan TSH være opp mot 6,0 for barn, men da skal også FT3 og FT4 være høye.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Det finnes noe om det på hjemmesidene til Furst laboratorier: http://www.furst.no/analyse-og-klini...oner/analyser/

De skriver at TSH hos små barn (0-5 år) kan ligge noe høyere enn for voksne, slik at en verdi på 6 kan være innenfor normalområdet. Med såpass tydelige symptomer, ville jeg likevel ikke slått meg til ro med at legen synes det er greit. Skriv ned en liste over alle symptomene, ta med til legen og be om en ny vurdering?

(Hei Pingvinen, her har vi visst vært og hentet link fra samme sted )

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Det finnes noe om det på hjemmesidene til Furst laboratorier: http://www.furst.no/analyse-og-klini...oner/analyser/

De skriver at TSH hos små barn (0-5 år) kan ligge noe høyere enn for voksne, slik at en verdi på 6 kan være innenfor normalområdet. Med såpass tydelige symptomer, ville jeg likevel ikke slått meg til ro med at legen synes det er greit. Skriv ned en liste over alle symptomene, ta med til legen og be om en ny vurdering?

Men selv om barn opp til fem år kan ha en TSH på 6 (og FT3 og FT4 høyere enn normalt), så kan det umulig være ok at TSH stiger og er oppe i 7,1 når barnet er 6,5 år?

eias2 sin avatar
    eias2 er offline Mor til barn med stoffskifteproblematikk
    Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Østlandet
    Alder
    50
    Meldinger
    6

Takk for alle svar. I dag har vi begynt å ta skikkelig tak i dette. Jeg har lest mye om stoffskifte i det siste, og har i dag bestilt legetime for eldstejenta. Hun skal ta ny blodprøve i morgen tidlig, og dersom denne også har forhøyet TSH vil vi be om at hun får prøve tyroksin. Jeg har stor tro på at det vil ha en effekt.

Vi har kontaktet Ahus for å diskutere lillesøsters målinger med legen. Denne uka var hun på ferie, så vi må vente til mandag/ tirsdag. Vi vil ikke at hun skal gå stort lenger uten medisin, for hun er merkbart mer sliten. Men jeg vet jo ikke hvor lang tid det tar før systemet ev. kommer skikkelig i gang.

Når jeg ser tilbake har vi nok vært alt for tålmodige når det gjelder storesøster. Men det er ikke så lett å ta affære når hun antakelig har hatt lavt stoffskifte fra hun var helt liten, for vi har jo ikke sett en forskjell, for hun har jo alltid vært slik. Det er vanskelig å skulle vurdere hva som kan være lavt stoffskifte, og hva som kan være hvordan hun er.

En ting som også er interessant er at lillesøster har den siste uka begynt å kremte, og det gjør også storesøster mye. Kanskje det har noe med kjertelen å gjøre?

Pingvinen: det du skriver om arv er interessant. Vi stusser litt på at vi kanskje har to unger med lavt stoffskifte, for det har verken jeg eller mannen (tror vi, da..). Arv kan være merkelige greier

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Så bra, du gjør en kjempejobb med å stå på for jentene dine

Du får opp mange treff hvis du søker på "kremting" i forumet. Det er et kjent fenomen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Min mor og min stefar hadde også helt normalt stoffskifte, og ingen i familien hadde slike problem.
    Nå er det 36 år siden de fikk sin yngste datter og nå nylig har min mor utviklet Hashimoto (autoimmunt lavt stoffskifte).
    Jeg har genene fra mor men ikke stefar; jeg fikk problem med stoffskiftet første gang som 29-åring.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Sitat Opprinnelig skrevet av eias2 Vis post
    I dag har vi begynt å ta skikkelig tak i dette. Jeg har lest mye om stoffskifte i det siste, og har i dag bestilt legetime for eldstejenta. Hun skal ta ny blodprøve i morgen tidlig, og dersom denne også har forhøyet TSH vil vi be om at hun får prøve tyroksin.

Når jeg ser tilbake har vi nok vært alt for tålmodige når det gjelder storesøster. Men det er ikke så lett å ta affære når hun antakelig har hatt lavt stoffskifte fra hun var helt liten, for vi har jo ikke sett en forskjell, for hun har jo alltid vært slik. Det er vanskelig å skulle vurdere hva som kan være lavt stoffskifte, og hva som kan være hvordan hun er.

En ting som også er interessant er at lillesøster har den siste uka begynt å kremte, og det gjør også storesøster mye. Kanskje det har noe med kjertelen å gjøre?
    Hei eias2
    Det er leit å lese om stoffskifteproblemene til jentene dine

Husk at du ikke bare må se på TSH. Hvis den er litt høy skal FT3 og FT4 være det også. Bare minner deg på det, det er skrevet i en annen post i tråden din.
    Enig i at det ikke er lett å ta affære bare på magefølelse. Men har du som mor en følelse av at ikke alt er som det skal, så er det sannsynligvis riktig.

Når det gjelder spørsmålet om kremtingen kan jeg svare deg et rungende JA! Jeg kremtet noe forferdelig før jeg ble medisinert. Jeg skjønte jo ikke hva det kom av, men i og med det så godt som forsvant med medisineringen var det stoffskiftet som forårsaket det.

Det positive for dere er at du nå har kommet inn hit og begynt å lese deg opp på stoffskiftet. Alle gode tanker til dere tre

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    Min mor og min stefar hadde også helt normalt stoffskifte, og ingen i familien hadde slike problem.
    Nå er det 36 år siden de fikk sin yngste datter og nå nylig har min mor utviklet Hashimoto (autoimmunt lavt stoffskifte).
    Jeg har genene fra mor men ikke stefar; jeg fikk problem med stoffskiftet første gang som 29-åring.
    Hei Pingvinen
    En logisk tanke når det gjelder tidspunktet for utviklingen av stoffskifteproblemer tror jeg er dette: Generasjonen før oss holder seg friske litt lenger fordi de ikke er påført så mange triggere av luftforurensning, ferdigmat med mye dritt i, kremer med mye dritt i og den alltid tilstedeværende fluoren. Alle disse triggerne har jo som vi vet bare øket i årenes løp. Dette var bare min lille filosofering over dette emnet

Ha en fin dag alle sammen. Både dere her inne, og dere der ute

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Kremting/udefinerbar halskløe - og for meg... jeg satte veldig mye "i vrangt" før jeg kom igang med medisinering og fikk nok og riktig hormon... Det skjer så godt som aldri lenger.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    En logisk tanke når det gjelder tidspunktet for utviklingen av stoffskifteproblemer tror jeg er dette: Generasjonen før oss holder seg friske litt lenger fordi de ikke er påført så mange triggere av luftforurensning, ferdigmat med mye dritt i, kremer med mye dritt i og den alltid tilstedeværende fluoren. Alle disse triggerne har jo som vi vet bare øket i årenes løp. Dette var bare min lille filosofering over dette emnet
    Dette ser jeg også hos meg selv og to ledd bakover. Jeg kommer til å følge nøye med på mine to små jenter. Enn så lenge ser det bra ut, og jeg kommer til å sørge for jevnlige stoffskifteprøver (og tilhørende) framover, spesielt rett før de kommer i puberteten.

Stå på videre, og stol på mage- og mammafølelsen!

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Trenger litt hjelp her...ang jente på 8 år...lavt stoffskifte?
    Av Bønna i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 24
    Siste melding: 17-03-14, 19:58
  2. Jente 10 år, lavt stoffskifte pg mye magevondt
    Av Heal i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 27
    Siste melding: 10-07-11, 21:12
  3. Jeg er en jente på 28 og lider av lavt stoffskifte
    Av mokka i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 17
    Siste melding: 11-11-10, 21:40
  4. Svar: 148
    Siste melding: 13-09-08, 10:17
  5. Kan noen hjelpe en sliten jente? Lavt stoffskifte.
    Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 06-07-05, 22:25

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn