Mine tre halvsøsken er født med for lavt stoffskifte.
Eldstemann var fem og et halvt år gammel før han fikk diagnose og behandling selv om symptomene hans var, etter det jeg har lært i ettertid, helt klassiske. Hos ham viste røntgenbilder at knoklene i leddene var i ferd med og låse seg. Det er en av de store farene med barn som ikke har stoffskiftehormoner at knoklene låser seg, slik at barnet faktisk ikke lenger kan vokse normalt.
Min nesteldste bror fikk diagnosen samtidig med eldstemann og var da tre og et halvt år gammel. Han var langt i fra like klassisk som broren, men hadde likevel mange av symptomene.
Min søster ble født i -78 og da hadde de begynt og sjekke blodet på sykehuset i forbindelse med fødselen, og hun startet på medisiner 14 dager gammel.
Alle tre hadde en normalt utseende skjoldbruskkjertel, men alle tre har opp gjennom årene fått struma og har dermed hatt operasjon.
Alle tre går den dag i dag på stoffskiftemedisin og har gjort det hele tiden. I perioder, i vokse-fasene, gikk de på en mye høyere dose enn "normalt". Vet at begge brødrene mine hadde en periode der de gikk på 200 mcg Thyroksin (som det het tidligere).

Jeg ville på det varmeste anbefalt deg og finne en lege som ikke synest det er ok og la barn få ødelagt barndommen sin med "det er ok og være uten mediner en stund for og se om kjertelen klarer det selv" og ikke reagerer engang når symptomene tiltar og heller ikke ok med en lege som sier at din eldste datters symptomer og høye TSH er greit.

Mine foreldre (mor og stefar) spurde legene da de hadde to sønner med lavt stoffskifte om det er arvelig. Svaret de fikk da var at nei, dette var helt tilfeldig. De valgte derfor og få et barn til sammen. Da søsteren min ble født med for lavt stoffskifte, forandret legene mening. Da sa de at om begge foreldrene har feil i samme genet, så vil alle barn av dem sammen ha en mye større risiko for og få lavt stoffskifte.
Du har to døtre der en har fått diagnosen lavt stoffskifte fra starten og en datter med stadig mer symptomer og en stigende TSH; jeg ville ikke ventet med og finne adekvat hjelp til dem.
Det finnes noen leger, de fleste er privatleger (selv bruker jeg dr. Øverbye ved http://www.arendalhelsesenter.no/ og er veldig fornøyd) som faktisk er flinke med stoffskiftet; men flertallet av fastleger og også endokrinologer er opplært til og se KUN på blodprøvene og til og med da bruker de "skjønn" og sier det er sikkert ok med en alt for høy TSH.