Viser søkeresultater 1 til 10 av 20

Threaded View

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Standard Sv: Jente på 6,5 år kanskje lavt stoffskifte?

Hei, og velkommen til forumet eias2! Jeg tror du vil finne mye nyttig informasjon her, som kan hjelpe deg videre med å få riktig hjelp til jentene dine.

Først må jeg si at det er flott at du starter en tråd her, og har noen spørsmål om den behandlingen de får er den riktige. Så - må jeg si at når jeg leser hva du skriver, får jeg lyst til å rive meg i håret, og riste den/de legene som ikke tar tak i dette på en ordentlig måte.

Når det gjelder lavt stoffskifte som utvikles etter at barnet er født kommer symptomene ofte gradvis, og mange forstår derfor ikke at disse skyldes sykdom. Dersom små barn lever med ubehandlet lavt stoffskifte vil det over tid kunne gjøre uopprettelig skade på barnets fysiske og mentale utvikling. Å oppdage sykdommen og komme i gang med riktig behandling er derfor svært viktig for disse barna. Det er altså svært viktig å reagere dersom du tror et barn kan ha lavt stoffskifte.
    Dette er klippet ut fra en informasjonsbrosjyre fra Norsk thyreoideaforbund, resten av brosjyren her: http://www.stoffskifte.org/documents?id=72434

Om den eldste:
    Alle symptomene du beskriver, stemmer med lavt stoffskifte. Du skriver at "legen mener det er greit at T4 er for høy". Mener du TSH? Ifølge prøvesvarene er det den som er for høy, T4 ligger stort sett i nedre del av referanseområdet. Jeg er sterkt uenig med legen deres i den vurderingen, når prøvene ses sammen med de symptomene du forteller om, og det i tillegg er slik at det er en søster som har medfødt hypothyreose, og medisineres for det. Jeg tror du snarest må kontakte en annen lege og få en ny vurdering, av om hun også skal behandles med stoffskiftemedisin! Min yngste, som nå er 19, utviklet hypothyreose i løpet av ungdomsårene, og fikk medisiner da blodprøvene hennes viste 4,1. Hun var da i svært dårlig stand. Det er mulig dere har en fastlege som svever i den villfarelse at man ikke skal behandle lavt stoffskifte før TSH runder 10. Noen gjør visstnok det, og påfører pasientene sine stor skade.

Om den yngste:
    Vent ikke for lenge, dersom du ser at symptomene hennes vedvarer og hun bare blir dårligere - da skal hun sannsynligvis tilbake på medisiner igjen.

Svar på spørsmålet ditt: Det er ikke skadelig å prøve tyroksin i noen måneder for å se om det hjelper. Det kan derimot være veldig skadelig å ikke gjøre det, og det burde legen vite!

Du er kanskje i gang og leser allerede, men jeg vil anbefale deg å lese mer i trådene her under "stoffskiftesykdommer hos barn" og generelt om lavt stoffskifte. Det lønner seg å være informert om hva tilstanden innebærer, og om behandlingsmuligheter. Det gjør deg bedre rustet til å møte legene du er avhengig av for å få den rette behandlingen til barna dine. God lesning!
    Sist endret av Bettie B.; 20-02-14 kl 09:59

Lignende tråder

1. Trenger litt hjelp her...ang jente på 8 år...lavt stoffskifte?
    Av Bønna i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 24
    Siste melding: 17-03-14, 19:58
  2. Jente 10 år, lavt stoffskifte pg mye magevondt
    Av Heal i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 27
    Siste melding: 10-07-11, 21:12
  3. Jeg er en jente på 28 og lider av lavt stoffskifte
    Av mokka i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 17
    Siste melding: 11-11-10, 21:40
  4. Svar: 148
    Siste melding: 13-09-08, 10:17
  5. Kan noen hjelpe en sliten jente? Lavt stoffskifte.
    Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 06-07-05, 22:25

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn