Sitat Opprinnelig skrevet av Sis2 Vis post
Takk for svar!
Alle blodprøver er visst fine. Jeg kommer til å be om en finnålsbiopsi for å være sikker siden jeg synes kulen har vokst siden UL som var like før jul.
God idè! Men når du nu alligevel er i gang med omsorg for dig selv, da vil jeg gerne anbefale dig at du læser dig op i jod, fordi jodmangel kan netop føre til udvikling af struma/knudestruma, senere til lavt stofskifte (eller højt stofskifte hos nogen fordi "kolde" knuder kan sagtens forvandles til "varme" netop pga. jodmangel), og endnu senere til Hashimoto's Thyreoiditis.

Du skal dog ikke regne med, at du får hjælp fra lægen til at afklare evt. sammenhæng med jod. Iflg. myterne som hersker i lægemiljøet, blot man spiser normal "god skandinavisk kost", kan man ikke udvikle jodmangel. Det kan man sagtens alligevel. Jodmangel er du derfor nødt til selv at læse dig op i, og tage stilling til. Din struma/knudestruma er ikke opstået ud af det rene ingenting, vel?

Gevinsten ved at interessere sig for jod kan let blive, at man faktisk kan slippe for at struma/knuder vokser, og senere kan man slippe for at udvikle lavt stofskifte, eller værre - autoimmunt lavt stofskifte som heder Hashimoto's. Det kan derfor godt betale sig, altid at opretholde vågent fokus på jod, også i fremtiden. God bedring med dig.