Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
Nå har jo ikke jeg behandlet så mange stoffskiftepasienter som Schiøth, men jeg har noen kommentarer til det du skriver: Når du tar Erfa, blir jo TSH lav eller ikke målbar, fordi hypofysen registrerer at det kommer "topper" med T3 i blodet og derfor senker TSH - beskjed til thyreoidea at det ikke er nødvendig å produsere mer. FT4 vil bli lav fordi T4 i Erfa er bundet til et transportprotein, og ikke sirkulerer fritt som syntetisk T4 gjør. Blodprøven fanger visstnok bare opp det frie hormonet, ikke det som er bundet. Verken TSH eller FT4 blir derfor noen god indikator på om behandlingen er tilstrekkelig. Din FT3 er jo lav, men jeg er i tvil om det er rett medisin å gi deg Levaxin i tillegg. Anisa har skrevet dette, i tråden "Lei av å vente", om kombinasjonsbehandling Armour / Levaxin:
Ja... efter jeg kom godt i gang med Thyroid, faldt mit FT4 til 1/3 del under nederste ref.område og forblev dernede. Derimod T3 blev ved med at stige, til det blev ganske lidt over øverste ref.område og ligeledes forblev det deroppe. Og således lever jeg og lever godt med så lidt T4, og så rigeligt med T3 - på 4. år. Og alle (jeg kender) som er i behandling med Thyroid, fremviser lignende erfaringer.

Det er Mumimammas konvertering af T4 til T3, og årsager til at den er så lav, som Schiøt burde bekymre sig om i stedet for. Tror han at et skud syntetisk T4 vil hjælpe på Mumimammas T3? I don't think so. Det er ikke det lave T4 men det lave T3 som gør Mumimamma hypothyroid, foruden fortsat bestående mangel på udredning af gåden om det lave aldosteron i forhold til det lave renin. Det bliver spændende at se, hvad det syntetiske progesteron vil gøre med renin/aldosteron forbindelsen. Lykke til Mumimamma.