Hei Mumimamma!

Du skriver dette:

Stoffskiftet på sitt laveste noen gang.. TSH: 0,15*(0,27-4,2), FT4: 10*(12-22), FT3:4,4(3,6-6,8).. I og med at jeg har så lav T4 skal jeg nå prøve å ta litt levaxin i tillegg til den Erfaen jeg allerede tar. DS sa at noen hadde veldig god effekt av det og at det var verdt å prøve i mitt tilfelle. Skal derfor nå ta 90mg Erfa + 50mg Levaxin - usikker på hvilken dose det tilsvarer, men spent på resultatet! Skal for øvrig også måle rT3 ved neste blodprøvetaking
Nå har jo ikke jeg behandlet så mange stoffskiftepasienter som Schiøth, men jeg har noen kommentarer til det du skriver: Når du tar Erfa, blir jo TSH lav eller ikke målbar, fordi hypofysen registrerer at det kommer "topper" med T3 i blodet og derfor senker TSH - beskjed til thyreoidea at det ikke er nødvendig å produsere mer. FT4 vil bli lav fordi T4 i Erfa er bundet til et transportprotein, og ikke sirkulerer fritt som syntetisk T4 gjør. Blodprøven fanger visstnok bare opp det frie hormonet, ikke det som er bundet. Verken TSH eller FT4 blir derfor noen god indikator på om behandlingen er tilstrekkelig. Din FT3 er jo lav, men jeg er i tvil om det er rett medisin å gi deg Levaxin i tillegg. Anisa har skrevet dette, i tråden "Lei av å vente", om kombinasjonsbehandling Armour / Levaxin:

Det tager tid fra kroppen sender signalet om at frigøre Armour-hormonerne, til de reelt bliver frigjort. Men dette signal kommer altså en ten ikke rettidigt eller slet ikke, når man om morgenen har indtaget det syntetiske Levaxin, som kroppen opfatter som om der allerede er hormoner til stede i systemet og derfor er der ingen grund til at begynde frigøre Armour-hormonerne.

Det kan godt være at tillæg af Levaxin vil hæve FT4 i blodet, men til gengæld vil samme Levaxin som tillæg til Armour, samtidigt hæmme både frigørelse af Armour-hormoner og dermed reducere mængden af thyreoideahormoner i vævene, dvs. i kroppens celler. FT4-værdien afspejler IKKE hormonernes aktivitet i kroppens celler, men kun viser hvor meget frit hormon flyder rundt i blodårene. Der findes INGEN frie hormoner i Thyroid-mediciner, og derfor er FT4 så lav hos alle der behandles med dem, men det betyder IKKE at der T4-mangel, fordi der er masser af T4 i Thyroid-tabletter, som bare venter på at blive løst fra proteinbindingen, for at dække kroppens aktuelle behov for T4.

Hele denne proces direkte modvirkes af at blande Levaxin ind i den, så hvis man ønsker at hæmme funktionen og virkningen af Thyroid-mediciner, skal man bare supplere dem med Levaxin, Eltroxin eller Euthyrox (ironi anvendt).