Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Threaded View
-
21-11-13, 20:19 #3
Forstørret skjoldbruskkjertel og mange små cyster
Hei

Dette er prøvene jeg fikk fra legen
ANTI-TPO 230* 18.11.13 FRITT T4 13 18.11.13 TSH 3.1
For to uker siden kom jeg på ultralyd.
Der var det ikke noe patalogisk funn på lymfeknute.
Men skjoldbruskkjertelen min var forstørret. Mange små cyster på 1 cm i skjoldbruskkjertelen.
Og nederst på skjoldbruskkjertelen var det en knute på 3 cm di var litt usikker på.
Var på CT samme uken.
Svaret der var
Undersøkelse etter intravenøs kontrast, rekonstruksjoner i tre plan. Det foreligger en ektopisk thyroideavev som strekker seg fra os hyoid ned til isthmus. Som ved ultralyd foreligger multiple små ikke-patologiske lymfeknuter langs begge halskar og supraclaviculært. R: Den beskrevne oppfylningen er forenlig med ectopisk thyroideavev. Så blir det en vurdering om denne kjertelen alltid" har vært slik, eller er blitt forstørret nå pga en betennelse.
Den hevelsen UL viste på 3 cm, er normalt kjertelvev, men det er uvanlig at dette ligger som en pølse fremme på halsen, pleier mer være litt på begge sider. Enig i at de knutene som var beskrevet på UL ikke beskrives ved CT, og det ser man noen ganger at små knuter er mere synlig med en måte å undersøke på enn med en annen.
Blodprøvesvaret viser en forhøyet verdi av antistoffer mot kjertelen (anti-TPO) og dette kan indikere at du har (har hatt) en betennelse på kjertelen. Kan lese litt om dette ved å søke på tyreoiditt (og spesifikt Hashimotos tyreoiditt). Du har normalt stoffskifte, men ved en slik betennelse ser man ofte at det i ettertid blir lavt stoffskifte, og derfor bør vi følge det opp med nye prøver om 1 måned. Men uansett kan det være greit å ha en time for å drøfte dette.
Dato Prøve Svar 18.11.13 ANTI-TPO 230* 18.11.13 FRITT T4 13 18.11.13 TSH 3.1
Hva bør jeg gjøre fremover?Sist endret av Mod; 22-11-13 kl 23:40 Begrunnelse: Slår sammen 2 innlegg i 1 tråd
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
cyster i Thyroidea
Av biff i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuterSvar: 3Siste melding: 04-05-15, 06:21 -
Cyster og knuter
Av cyrene i forumet OperasjonssalenSvar: 23Siste melding: 21-08-09, 20:15 -
Forstørret Thyroidea med normale blodprøver
Av Cam i forumet Høyt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 20-02-07, 15:26 -
Forstørret kjertel?
Av Maia i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 06-01-07, 15:48 -
forstørret skjoldbrukskjertel
Av j19 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 23-10-06, 22:48

Svar med sitat

Bokmerker