Viser søkeresultater 1 til 10 av 16

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard Sv: Subklinisk hypotyreot - Forvirret! Setter pris på meninger!

Sitat Opprinnelig skrevet av Ella2 Vis post
    Ja. Lå på 12 da jeg fikk skrevet ut D-vitaminer, og prøven etter det lå jeg på 21. Regner med at det ligger høyere nå.
    Jeg er usikker på kalsiumverdiene, men har ringt og spurt om å få utskrift av de siste prøvene mine. Jeg spiser ingen melkeprodukter, så det kan jo tenkes at jeg ikke har de høyeste verdiene.
    Tenkte forøvrig å gå til fastlegen å ta noen prøver til uken for å sammenligne med utskriften jeg har bedt om og se om noen av verdiene har forandret seg. Tenkte å be om å få sjekket D-vit, b12, jernlager, kalsium, og TSH, ft4, ft3. Forslag til flere ting jeg bør ha oversikt over?
    Jeg mente at du skulle utelukke at så lav d-vitamin kom av forhøyet kalsium. For er kalsiumet høyt nok setter kroppen ned d-vitaminet som et forsvar. Det er liten sjanse for at det er årsaken, men greit å få sjekket ut likevel.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Du skriver egentlig ikke noget om nogen måling af t3 /ft3 - er det ikke blevet målt? Hos nogle mennesker fungerer omdannelsen af t4 til t3 meget dårligt, og så må man ha hjælp i form af t3-tilskud. Det kan vist bare være noget med jod elle fordøjelse, men der er også andre muligheder for fejl ved de gængse test.

Du kan læse om et par af dem i tråden 'TSH-testen fejler fuldstændig ved sekundær og tertiær hypothyreose' https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13555

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Der findes mange mennesker, hvis TSH befinder sig nederst eller endda under referenceområdet og alligevel er deres FT3 (i mange tilfælde også deres FT4) for lavt: nederst i referenceområdet eller lavere. Disse kan være tilfælde af sekundær eller tertiær hypothyreose, hvor THS-testen ikke kan anvendes som diagnoseværktøj, fordi TSH-testen kan kun påvise primær hypothyreose, dvs. hypothyreose som udvikles direkte af skjoldbruskkirtel-relaterede årsager, men hypothyreose kan man også udvikle af andre årsager, end dem der er lokaliseret til skjoldbruskkirtlen.
    Nielsigne

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Du skriver egentlig ikke noget om nogen måling af t3 /ft3 - er det ikke blevet målt? Hos nogle mennesker fungerer omdannelsen af t4 til t3 meget dårligt, og så må man ha hjælp i form af t3-tilskud. Det kan vist bare være noget med jod elle fordøjelse, men der er også andre muligheder for fejl ved de gængse test.
    Nå, det blev noget fejlagtigt her, eftersom tsh-testen i ovennævnte tilfælde jo netop fejler fordi den ikke stiger, når den skal!
    Ikke desto mindre, så er det vigtigt at se på forholdet mellem t3 og t4 for at finde ud af, om du laver nok t3, for det er helt afgørende. Du har jo symptomer, der lyder til at kunne skyldes lavt stofskifte, og da er det ikke nok at ha t4-tal og tsh, man MÅ ha ft3 eller t3 - plus bindinskapacitet - for at finde ud af noget !

Nielsigne

Lignende tråder

1. Omega 3 setter ned immunforsvaret ?
    Av Tily i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 2
    Siste melding: 13-07-13, 15:51
  2. Hypotyreot sommerfugl
    Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 5
    Siste melding: 25-11-11, 19:33
  3. Skal på utredning om 2 uker, trenger meninger
    Av Mille85 i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-11, 21:50
  4. Deprimert - eller bare litt ”hypotyreot”?
    Av Anisa i forumet Depresjon
    Svar: 0
    Siste melding: 21-03-09, 11:40

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn