Viser søkeresultater 1 til 10 av 38
Threaded View
-
24-12-09, 09:24 #14
Sv: Gravid. Doseendring???
"Graviditeten påvirker glandula thyreoidea på flere måter, blant annet øker tyroxinbindende globulin (TBG) under østrogenpåvirkning og i første trimester øker hCG. De fysiologiske forandringene under graviditeten kan forandre forløpet av allerede diagnostiserte thyreoideasykdommer. Likeledes kan en se biokjemiske forandringer som ikke nødvendigvis har klinisk relevans. Fritt T4 faller normalt i løpet av graviditeten mens TSH under normal graviditet er relativ konstant.
Hos fosteret anlegges thyreoideakjertelen i de første ukene av svangerskapet, produksjonen av thyreoideahormoner starter i 12. svangerskapsuke, men fosteret er avhengig av tilskudd av thyreoideahormon fra moren gjennom det meste av svangerskapet.
Ikke adekvat behandling gir økt forekomst av spontan abort, nevrologiske misdannelser, vekstretardasjon, preeklampsi, abruptio placentae og senere redusert IQ scores hos barnet." Kilde: SVANGERSKAPSOMSORG side 47.
Jo, hun tager det alvorligt, og dog i overensstemmelse med hvad hun selv forestiller sig, denne læge. Og det lyder som om hun er mere bange for at dit TSH-tal kommer for langt ned, end at din baby kan risikere at få for lidt hormon i fosterlivet. Lægerne som sætter TSH-tallet foran patienterne har ikke min store tillid, må jeg blankt indrømme. Desuden, selv når lægen ligger under for denne TSH-regime, er der fortsat god plads til at øge thyroxin-dose da f.eks. for Furst gælder referencerammen for TSH i normen fra 0,20 - 4,0 mU/L dvs. du har fortsat 0,32 i reserve før du kommer under referenceværdien og din thyroxindose kunne derfor sagtens øges alligevel, specielt da dit FT4 er på kun 16. 16 er heller ikke alverden, særlig når den plejer, under alle omstændigheder falde under graviditeten.
Jeg tror at du har brug for en obstetrikker/fødselslæge med erfaring i at overvåge "thyreoidea-graviditeter". Ikke en endokrinolog, som er skolet til at se primært på patienten og babyen for sig, i stedet for samlet, hvor dit TSH-tal ikke synes afgørende under graviditeten, hvor TSH-tallet stiger først efter at både du og dit barn har manglet hormon et stykke tid. Så er det lissom lidt sent at begynde bekymre sig (endokrinologen) mener jeg. "Levaxin styres etter TSH-verdi, anbefalt mellom 0,5–1,5 mU/l. Hos kvinner som bruker Levaxin før graviditeten økes dosen med ⅓ så snart graviditeten er bekreftet." Kilde: SVANGERSKAPSOMSORG side 48. Jeg læser det, som at dosen øges uanset hvad dit TSH-tal er nu. En øgning ville alligevel blive forbrugt af jer begge - dit barn og dig, mens TSH falder for langt ned kun når der er for meget "uforbrugt" thyroxin i kroppen. Det vil ikke ske i dette tilfælde, da her er jo to mennesker til at for-bruge det. Du og dit barn har ikke et fælles TSH, men din endokrinolog handler som om I gjorde.
Nemlig. Under alle omstændigheder lykke til.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Jeg skal bytte til Armour!
Av Gekko i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 27Siste melding: 22-04-13, 22:03 -
Det beste med å bytte til Armour - fra Levaxin?
Av Milli i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 3Siste melding: 02-09-12, 22:00 -
Bytte fra Levaxin til Armour
Av Milli i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 10Siste melding: 24-08-12, 20:45 -
Hashimoto’s påvirker livskvalitet selv om funksjon i skjoldbruskkjertelen er normal
Av nora i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 2Siste melding: 02-03-11, 16:38 -
"normal" T3 - bytte til Armour??
Av serena i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 9Siste melding: 16-06-09, 19:51

Svar med sitat
Bokmerker