Sitat Opprinnelig skrevet av jørn Vis post
Hei. Har lest mye her på forumet det siste året, men dette er første gang jeg forsøker å poste.
Lurer på om det er noen av dere som har kjennskap til det arbeidet som dr. Ivar Guldvog holder på med, eller om det er noen her som har fått sin skjoldbruskkjertel fjerna av han, for å bli kvitt antistoffet?
Eg har fått time hos dr. Guldvog for å få vurdert om kirurgi kan hjelpe på mine symptomer, men er litt skeptisk da eg leser her at det kan være et risikabelt inngrep.
Da eg søkte på I.Guldvog så fant eg to vitenskapelige forhandlingene som eg syntest var svært intressante.
Er svært dårlig på data så eg klarte ikke å kopiere de inn, men legger ved en link. Side 6 og 7.

http://www.brataas.no/hostmotet/Abstrakt-210-226.pdf
Sitat Opprinnelig skrevet av jørn Vis post
Vet ikke om dere fant den artikkelen eg forsøkte å linke til så eg prøver å kopiere den en gang til.

KIRURGISK BEHANDLING AV HASHIMOTOS THYREOIDITT. EFFEKT PÅ ANTISTOFFER OG KLINISKE SYMPTOMER.
Guldvog I, Podhorny N, Fjære HT, Svindland O
Kirurgisk og Medisinsk avdeling, Sykehuset Telemark

Bakgrunn: Hashimoto er en multifaktoriell sykdom og oppstår som resultat av et komplekst samspill mellom genetiske og miljømessige faktorer såsom infeksjoner, røyking, stress, jod, selen, stråling, forurensing og post-partum-faktorer. Genetikken dominerer og viser polymorfisme i tallrike gener som igjen disponerer for autoimmunitet. HLA-DR alleler og gener som koder for CTLA-4 og IL2 samspiller med eksempelvis andre autoimmune faktorer og trigger genetisk disponerte individer.

Thyroxin-substitusjon eliminerer ikke alle symptomer ved Hashimoto. Sprsielt alvorlig tretthet, smerter og stivhet i muskulatur og ledd synes å være assosiert med økede titre av antistoffer, spesielt anti-TPO. I en pilot-studie gikk antistoffene såsom anti-TPO, anti-Thyreoglobulin og TRAS drastisk ned når det ble utført en komplett total thyreoidectomi.

Pasienter og metoder: Hos136 konsekutive Hashimoto-pasienter som ble operert i tidsrommet fra 01.01.04-30.06.09 ble antistoffene målt preoperativt og 3,6,9,12,18,24 og 36 måneder etter det kirurgiske inngrepet. Pasientene var fordelt i to grupper : Gruppe 1 (N=36) inneholdt pasienter der tumor-problematikk var operasjonsindikasjonen men som samtidig hadde forhøyet antistoff-titer og Hashimoto-histologi.

Gruppe 2 (N=100) er rene Hashimotopasienter med høye antistoff-titre, typiske symptomer og behov for thyroxin-substitusjon. Symptomene ble kvantifisert ved telefon-intervju der pasientene ble bedt om på en VAS-skala fra 1-5 å angi endringen i symptomene og også hvor sterkt de ville anbefale inngrepet overfor andre med samme sykdom.

Resultater: Alle så nær som 4, fikk sine antistoffer eliminert eller redusert med over 50% i løpet av oppfølgingstiden. Alle med antistoff-fall hadde symptomlindring fra 3-5 på VASskalaen og alle med antisoff-fall ville anbefale inngrepet (VAS 4-5) til andre med Hashimoto.

Det var få komplikasjoner, 4 hypocalcemier med substitusjonsbehov etter 4 måneder 4/136 = 2,9% og påvirket recurrens hos 6/272 = 2,1% nerves at risk (samtlige pasienter undersøkt av nøytral ØNH-lege ca 4 måneder etter kirurgi).

Konklusjon: Resultatene styrker hypotesen om at Hashimoto er en kirurgisk lidelse. Det finnes intet behandlingsalternativ som kan gjøre noe med antistoffene. Vi har nå utarbeidet en protokoll for randomisering mellom umiddelbar operasjon og forsinket operasjon etter 1 år. Dette vil kunne bevise årsakssammenhengen mellom antistoffer og symptomene ved Hashimoto.

Etter som eg forstår så anbefaler 96 av disse 100 dette ingrepet til andre med Hashimoto og da mener eg at det er noe å vurdere.
Hmm Blir litt opprørt når jeg leser dette. Jeg ble operert i det tidrommet som han beskriver, da kun med antistoffer. Og han sa jeg ville bli helt frisk, hadde da vært syk i 9 år. Det som opprører meg er at han uten at jeg har samtykket har tatt meg med i et forskningsprosjekt. Nå 4 år etter sliter jeg med veldig lavt stoffskifte, dårlig og kraftløs stemme og en form som er helt på bånn. Han ser lett på dette og sier at dette må være noe annet. arghhh. Noen andre her som har opplevd det samme?