Hei
Jeg er en kvinne på 30 år som er helt fortvilet nå!

For snart 3 år siden fikk jeg diagnosen høyt stoffskifte som følge av en kul på skjoldbruskkjertelen. Denne ble fjernet med radiojod og som forventet ble stoffskifte lavt. Endokrinologen ville vente med å starte på medisin da prøvene sakte men gradvis ble bedre. Jeg ble erklært "frisk" av legen høsten 2011 uten medisiner og regnet med at formen ville bedre seg med tiden da den hadde vært gjennom mye. Det gjorde den IKKE!

Jeg var hos endokrinologen igjen for å prøve å finne ut av dette, men han mente at jeg nok var utbrent som en følge av sykdommen og mye annet som hadde skjedd i livet mitt. Jeg fant ut at jeg måtte prøve å jobbe med en livsstilendring for å komme meg på bena igjen etter det jeg antok som utbrenthet, men jeg er fortsatt ELENDIG!

Jeg har prøvd alt for å komme meg på bena, og kan være noe ok i perioder (da er det snakk om ca 20% livskvalitet i forhold til før sykdommen). Livet er satt helt på vent, jeg fungerer nesten ikke i hverdagen og ligger i store perioder på sofaen da energien er helt borte. Jeg har prøvd å akseptere at det er utbrentheten som er årsaken, og selv om jeg føler at dette også kan stemme er det bare noe som skurrer. Jeg blir ikke frisk uansett hvor mye jeg gjør riktig i forhold til det å komme seg fra å ha vært utbrent.

Nå lurer jeg på om jeg har vært altfor naiv og at kanskje stoffskifte fortsatt er problemet. Prøvene mine er ok i følge legen (T4 på mellom 16-19) men TSH ligger hele tiden i grensesonen for hva som er "normalt" og har kun en gang vært like under terskelen.

Er det noen som har råd/hjelp???? Jeg er helt fortvilet og føler at familien min går til grunnen som følge av at jeg ikke er frisk og ser ikke noen bedring i sikte heller.

Jeg liker fastlegen min godt, men han som mange andre bruker normalverdien på TSH for å ta beslutninger. Er det mulig å prøve seg frem med medisiner dersom jeg pusher på med det hos legen og ønsker å prøve det?

Jeg kunne tenke meg å prøve med medisiner for å se om det gir noen bedring, men kan jeg ødelegge mer enn jeg "fikser" da dersom det ikke er svaret?

Håper noen der ute kan hjelpe meg.

Føler meg helt alene om dette og livskvaliteten er helt elendig.