• Al trafik der går over et telenet eller internettet kan og vil blive opsnappet over hele verden.
    ---
  • Al elektronik man kan købe må forventes at indeholde bagdøre, særligt computere og smartphones.
    ---
  • NSA har ikke skyggen af styr på hvad den lille million mennesker der har adgang til de opsnappede data foretager sig og vi må forvente at mindst et par hundrede medarbejdere sælger information til andre lande, firmaer, privatdetektiver, kriminelle organisationer osv.
    ---
  • NSA har brugt 250 mio USD om året på at svække sikkerheden i kommercielle og ikke kommercielle software og hardware produkter.
    ---
  • NSA har samarbejdet med en masse landes efterretningstjenester. Ingen vil svare os på om det også gælder PET/FE, hvorfor svaret må antages at være "ja."
"Den er lett å falle for. Ikke rart så mange elsker den" skriver Apple.com/no. Men ikke ret mange tænker på, at med denne nye iPhone, får alle "overvågere" også adgang til iPhone-ejernes fingeraftryk... "The iPhone 5S also notably includes a redesigned home button with a built-in fingerprint scanner known as Touch ID" (Kilde).

»Jeg vil ikke leve i en verden, hvor hver en mail, hver en telefonsamtale, hver en privat tilkendegivelse på elektronisk vis er underlagt statslig spionage,« sagde Snowden, da han fremkom med sine afsløringer. (Kilde)

Et ofte fremført argument i debatten om terrorbekæmpelse og overvågning er, at "har du ikke noget at skjule, så har du intet at frygte." Argumentet ses også i en version som formuleret af borgeren selv: "Jeg har ikke noget imod overvågning, for jeg har intet at skjule". (...)

Påstanden om, at såfremt du intet har at skjule, så har du intet at frygte strider fundamentalt mod vore retsprincipper og undergraver den grundlovssikrede ret til privatlivets fred ligesom Danmarks tilslutning til konventionerne om menneskerettighederne, som fastslår at det er en anerkendt frihedsrettighed, at den enkelte borger har ret til et privatliv gøres illusorisk.

Det principielle synspunkt er nemlig, at det ikke er den enkelte borger der skal retfærdiggøre hvorfor han eller hun ønsker sit privatliv beskyttet, men derimod myndighederne der under alle omstændigheder skal fremlægge gode argumenter for et eventuelt indgreb.
(Kilde)

Generelt kan man spørge, om der overhovedet er mulighed for at tage et frontalt opgør med den lille magtelite, der globalt sidder på indtægter, formuer og medier, når den på forhånd kender alle ens træk og vil kunne manipulere med offentligheden på baggrund af alskens oplysninger indhentet ved overvågning. (Kilde)

Jeg har absolut ingenting at skjule... mit liv er som en åben bog og alle kender mine sympatier og antipatier, men jeg har absolut alt imod, at overvågningen på forhånd fratager mig retten til selv at bestemme, hvem eller hvad jeg ønsker at indvie i mit privatliv.

I min verden, alle som mener at "de har ikke noget imod overvågning, for de har intet at skjule" er forbandede kujoner uden rygrad og uden personlig integritet, og de er de egentlige ansvarlige for at overvågningen overhovedet kunne etableres, fungerer og vokser. Uden deres manglende modstand og med de facto deres passive støtte - ville det aldrig nogensinde være muligt at vedtage, endsige gennemføre den fortsat voksende kortlægning af dit og mit liv.

Næste gang du taler med nogen som siger "har du ikke noget at skjule, så har du intet at frygte" - ved du, at du taler med en forbandet kujon.

Når det kommer til stykket og man spørger "hvorfor", kommer alskens "fornuftige" svar som alle skal vække vores frygt og dermed få os til at acceptere overvågningen. Men jeg tror, at det handler hverken om terror eller andre "trusler mod menneskeheden". Jeg tror at "de" gør det fordi de kan, og alt andet som den smalle elite ellers får ud af det i form af fordele i beskyttelsen af formuer og magt - blot kommer ind som en sidegevinst.

Jeg har fravalgt smarphone's allerede for længe siden. Jeg har et smart-tv som aldrig kommer på nettet. Jeg har med overlæg fravalgt trådløst netværk. Jeg har en notebook jeg bruger udelukkende til netbank. Jeg har en anden "tom" notebook, jeg udelukkende bruger til Skype. Jeg har PC'er med kabeltilslutning og ingen af mine tre monitorer har en kamera. Ingen af mine eksterne harddiske kommer nogensinde på nettet. Når computeren slukkes, slukkes også automatisk min router og når jeg lukker webbrowseren, fjernes automatisk alle cookies, cache og hele historikken. En time hver dag kører to forskellige malware-detektorer to uafhængige af hinanden scanninger af mine PC'er. Alt dette etablerede jeg ellers i sin tid, kun for at undgå "infektioner" fra nettet, men det ser ud til nu, at det også gavner mit privatliv af andre årsager end spam, trojanske heste osv.

Jeg regner ikke med at nogen form for selv-beskyttelse er 100% vandtæt, men jeg gør det i hvert fald ikke nemt for "nogen" at bryde ind i mine computere. Forstår dog at det kan virke uoverkommeligt for de fleste... men efter 22 år på Internettet har jeg lært min lektie i netsikkerhed på den hårde måde. Jeg har dog aldrig forestillet mig, at nogen kunne finde på at etablere et verdensomspændende data-lager med kapacitet til at arkivere og opbevare alt verdens data-kommunikation i hundrede år, hvor kapaciteten hele tiden udvides.

Hvis årsagen er at foregribe og forebygge befolkningernes reaktioner på det som planlægges at udsætte dem for i fremtiden - kan jeg ikke undgå at være glad for, at jeg er så gammel at jeg ikke kommer til at opleve det, og at jeg ikke har fået flere børn. Der er nok at frygte på vegne af det ene barn jeg har.