På sidene til NTF fant jeg følgende opplysning: 186.198 (norske) personer fikk utskrevet Levaxin på blå resept i 2012. Ses dette opp mot at det er anslagsvis 20 % av disse som ikke har god lindring av symptomer med Levaxin, kommer vi til et tall på like oppunder 40.000 mennesker. Disse får altså ikke god nok hjelp av legene sine med de plagene de har. Da har vi ennå ikke snakket om alle dem som går med en såkalt "subklinisk" hypothyreose, hvorav noen har leger som mener at TSH skal være over 10 før medisinering startes. Hvor høyt tall vi da kommer opp i, kan vi bare gjette!

Dette er personer som har til dels omfattende symptomer, som hindrer dem i å være i arbeid - helt eller delvis. De hindres i å være gode foreldre for barna sine, gode ektefeller/partnere, og de hindres i å ha et sosialt liv på grunn av sykdommen. I tillegg til all den personlige lidelsen, kommer at det er enorme summer som går bort i sykepenger, uføretrygd og utallige legeundersøkelser - som hadde vært unødvendige hvis pasienten fikk adekvat behandling for sin stoffskiftesykdom.

Alt dette skyldes at legene er opplært til å fokusere på blodprøveverdiene, ikke på symptomene pasienten viser og forteller om. Dette på tross av at verdiene av stoffskiftehormon i blodet ikke forteller noe som helst om hvordan tilstanden er inne i cellene. Det har man ikke mulighet til å måle med dagens metoder.

Er du så "heldig" å ha blodprøveverdier utenfor normalområdet, kommer du i behandling med Levaxin. De nesten 40.000 som ikke har god effekt av dette, får et skuldertrekk - vi kan dessverre ikke hjelpe deg. Sykemelding på grunn av vedvarende symptomer ja, men ikke alternativ stoffskiftemedisin (NDT, som f.eks Armour og Erfa Thyroid). Da er du overlatt til å lete deg fram på nettet på egen hånd og sortere skitt og kanel, og må betale din behandling selv.

Det hele er dypt tragisk! Jo mer jeg leser, og erfarer, jo verre synes jeg det er. Og det er forunderlig at det ikke allerede for lenge siden har blitt medie-skandale ut av det. Jeg er også rådløs om hvordan man skulle gå fram for å sette lys på elendigheten.