Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
Jeg unnskylder ikke leger, men mener skal man ha håp om forandring så må man få i stand en debatt om hva legestudentene lærer og få den biten forandret slik at fremtidige leger SER oss, tror på oss og gir oss den hjelp vi trenger.
Lidt lyder det (for mig) som om du alligevel undskylder dem... Det er ikke småbørn de er, men voksne mennesker med et læge-certifikat. Hvorfor skulle de have ret til at køre på frihjul, mere end de selv (til)lader deres egne patienter? Desuden... hvad kan vi gøre mere, end Per Egil Hegge ikke allerede har gjort? Forgæves.

På en eller anden måde, føles det som om verden står ikke længere, når der foreslås at det er de skadelidte patienter som skal understøtte lægerne i at lære at behandle os ordentligt? Det høres helt omvendt i mine ører... og naivt.

Denne diskussion er allerede pågået i flere årtier. Hvem skulle tage den op nu igen? Foreningen støttet af medicinalvirksomhed? Pårørende der ellers aldrig for alvor tager initiativer på vegne af deres syge familiemedlemmer? Mødre der hellere stoler på læger, end de forsvarer deres børn mod fejlbehandling? Ægtefæller som forlader den syge, og fælles børn, når de hellere lytter på lægen der siger at den hypothyroide er i virkeligheden hypokonder, idet blodprøverne bekræfter det? Og jeg kunne blive ved og ved... Hvem skal tage denne diskussion og vel at mærke ud fra en position der forlods respekteres af lægestanden?

Lægestanden - hvad/hvem respekterer den, nok til at lytte og reflektere, og ændre noget..?

Mine mangeårige observationer og egne erfaringer siger: lægestanden respekterer kun... lægestanden.

Selv den mest fordrukne, udygtig eller psykisk ustabil læge, er for lægestanden mere værd end selv den sygeste patient...