Side 1 av 6 123456 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 56
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    54
    Meldinger
    108

Standard Disponert for stoffskifte problemer i følge legen...

Hei,
    Dette ble langt, så jeg ville satt utrolig stor pris på om noen kan ta seg tid til å lese gjennom og komme med noen råd!

Jeg er en 41 år gammel mann, som i 2005 begynte å få problemer på jobb pga dårlig søvn og er konstant trøtt og sliten og har hovedsaklig problemer med konsentrasjon, hukommelse og tiltakslyst. Har siden vært mye sykemeldt for depresjon (men har ikke følt meg depresiv unntatt noen perioder hvor jeg var satt på anti-deprisiva ), og har nå vært sykemeldt siden påsketider. Jeg har forøvrig siden 2006-2007 brukt quetiapin (samme som seroquel) for å sove, til å begynne med 1x25mg men måtte etterhvert øke til 1,5x25mg og så til 2x25mg.

Blodprøver ved påsketid viste høy jernverdi (S-Ferritin), i overkant av 600 (ref.område 34-300) som steg til i overkant av 700 i løpet av noen uker, og jeg har vært sendt litt rundt for å undersøke det ene og andre, og fått utelukket hemokromatose, samt sjekket for det meste av virus sykdommer (jeg har visst hatt kyssesyke og en variant av den uten at jeg har vært så syk).

Jeg fikk påvist fettlever (ikke-alkoholisk) og mye bukfett, og legen mente det var årsaken til leververdier og det høye jernnivået, så fikk beskjed om å legge om kosthold og begynne å trene. Jeg var ikke spesielt overvektig, med unntak av litt stor mage, og jeg la om kosthold og begynte å lett trening 3 ganger i uken, og gikk ned ca 13kg på 8 uker (til vekten jeg hadde da jeg var 20 og slank), og da normaliserte lever verdier seg, og jernverdien begynte å gå nedover.

Oppdaget forøvrig under slankingen at jeg fikk sterkere virkning av quetiapin når jeg tok den på helt tom mage, så jeg seponerte til 0,5x25mg og har fortsatt noenlunde nok effekt, og samboer mente jeg ble noe "kvikkere" da jeg gjorde det, så har nok hatt en hangover effekt uten at jeg har direkte merket den (har prøvd andre medisiner som virkelig gir hangover).

Iom jeg fortsatt ikke fungerte, ble jeg sendt til psykiater for en "bred psykiatrisk utredning". Psykiater kom fram til at jeg ikke har noen depresjon, og fant heller ikke noen andre psykiske årsaker.

Psykiater tok også blodprøver og det var 2 unormale ting der, først var (som forventet) at jeg har høye jernverdier (428, ref.omr. 34-300) og videre høye autoimmune antistoffer, men siden stoffskifte verdiene var normale visste han ikke hva det betydde, og skulle sende resultatet til fastlegen for vurdering om det skulle gjøres noe med dette.

Her er de resultatene jeg har sett gå igjen i endel tråder (ref.område i parentes):
    S-TSH 3,74 (0,40-4,50)
    S-FT4 14,9 (9,5-22,0)
    S-Thy.perox.antis 806 (<50) (Er dette det samme som anti-TPO?)

Det er 34 andre verdier på utskriften, men om noen av de har med stoffskifte å gjøre aner jeg ikke, så hvis det er noen dere savner, så kan jeg sjekke hvis dere har noen navn jeg kan se etter (Er ingen der med T3/FT3/T4, men S-25-Hydr. Vit.D3 er kanskje relevant? 57 (50-113). Jeg fikk med utskrift av blodprøve fra psykiater, men har ikke tenkt tanken å be om utskrift fra fastlegen, så aner ikke hva det har vært testet for der (annet enn at stoffskifte ble sjekket og var normale da jeg ble sykemeldt, og har vært sjekket ved tidligere sykemeldinger).

Fastlegen sier at høye antistoffer medfører at jeg er disponert for stoffskifte problemer, og at jeg bør sjekke stoffskifte halv-årlig. Videre at jernverdien nå går så sakte nedover at jeg bare må leve med høye verdier og sjekke det også halv-årlig, og ferdig med det. Og da den psykiatriske utredningen ikke førte til noe så er legen tom for ideer, og iom jeg har vært så mye sykemeldt de siste årene, mener legen at rehabilitering og attføring må vurderes...

Etter å ha lest rundt her på forumet, så tolker jeg det slik at jeg ikke skal slå meg til ro med legen sin mening om stoffskifte og bare avvente, men hva bør jeg gjøre? Er det noen lege i Bergen jeg kan kontakte og få hjelp av?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Disponert for stoffskifte problemer i følge legen...

Sitat Opprinnelig skrevet av Mann71 Vis post
    ..
    Psykiater tok også blodprøver og det var 2 unormale ting der, først var (som forventet) at jeg har høye jernverdier (428, ref.omr. 34-300) og videre høye autoimmune antistoffer, men siden stoffskifte verdiene var normale visste han ikke hva det betydde, og skulle sende resultatet til fastlegen for vurdering om det skulle gjøres noe med dette.

Her er de resultatene jeg har sett gå igjen i endel tråder (ref.område i parentes):
    S-TSH 3,74 (0,40-4,50)
    S-FT4 14,9 (9,5-22,0)
    S-Thy.perox.antis 806 (<50) (Er dette det samme som anti-TPO?)

Det er 34 andre verdier på utskriften, men om noen av de har med stoffskifte å gjøre aner jeg ikke, så hvis det er noen dere savner, så kan jeg sjekke hvis dere har noen navn jeg kan se etter (Er ingen der med T3/FT3/T4, men S-25-Hydr. Vit.D3 er kanskje relevant? 57 (50-113). Jeg fikk med utskrift av blodprøve fra psykiater, men har ikke tenkt tanken å be om utskrift fra fastlegen, så aner ikke hva det har vært testet for der (annet enn at stoffskifte ble sjekket og var normale da jeg ble sykemeldt, og har vært sjekket ved tidligere sykemeldinger).

Fastlegen sier at høye antistoffer medfører at jeg er disponert for stoffskifte problemer, og at jeg bør sjekke stoffskifte halv-årlig. Videre at jernverdien nå går så sakte nedover at jeg bare må leve med høye verdier og sjekke det også halv-årlig, og ferdig med det. Og da den psykiatriske utredningen ikke førte til noe så er legen tom for ideer, og iom jeg har vært så mye sykemeldt de siste årene, mener legen at rehabilitering og attføring må vurderes...

Etter å ha lest rundt her på forumet, så tolker jeg det slik at jeg ikke skal slå meg til ro med legen sin mening om stoffskifte og bare avvente, men hva bør jeg gjøre? Er det noen lege i Bergen jeg kan kontakte og få hjelp av?
    Den korte varianten er: Ja du har rett - og du må absolutt ikke slå deg til ro med hva lege og psykiater sier

Det er forstemmende og atter en gang lese hvor lite leger og psykiatrikere vet om den viktigste kjertelen i hele kroppen
    Eksempel fra forumets forside:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    Den glemte kunnskapen om tyroksin:

"Intet av hormonene har en så udpreget virkning på de psykiske egenskaper og sjelelivet som skjoldkjertelhormonet. Nogen få mg. av dette fra eller til pr. dag betyr sløvhet og idioti på den ene side eller nervøs opspilethet til rene delirier på den annen.

Man har også ment å kunne forklare visse sider av de forskjellige menneskelige temperamentstyper ut fra en forskjellig sterk produksjon av skjoldkjertelhormon. Hos energiske, foretagsomme og initiativrige personer, folk med et høispent nervesystem, skulde produksjonen av dette hormon være rikelig. Hos slappe, trege og uenergiske mennesker, skulde den ligge nede.

Det har været sagt at man er den man er i kraft av sin skjodkjertel. Selv om man ennu vet lite sikkert eksperimentelt om dette, og selv om det er på det rene at man ikke kan forklare et menneskes sjelelige egenskaber ved en så enkel formel, som variasjoner i produksjonen av et enkelt hormon, så er det neppe tvivlsomt at skjoldkjertelhormonet teller med som et viktig ledd blandt de faktorer som er bestemmende også for individets psykiske utvikling og utfoldelse."

Sitert fra artikkelen "Hormonernes Gåte" av professor, dr. med. Klaus Hansen i Nr. 621 av Aftenposten, Oslo, lørdag 8. desember 1934
    Du skriver selv om at du har lest mye her inne - og jeg håper du får respons på ditt fine åpningsinnlegg
    Et underforum hvor du kan lese mer om anti-TPO (S-Thy.perox.antis) :https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=149
    Eksempel:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gemini Vis post
    Jeg har anti-tpo på rundt 100, og har diagnosen Hashimotos.
    Så med 1300 må det vel väre helt klart at du har sykdommen?
    Hva mener legen din at antistoffene ellers skulle komme fra?

...
    Ellers vet jeg nesten ikke hvor jeg skal begynne - du har gitt mange viktige momenter i det du skriver -
    og jeg har dessverre litt dårlig med tid... men iallefall; så lav D-vitamin er ikke bra for noen.
    Nå som mørketida har begynt;
    få deg massive tilskudd av D3 (ikke D2!!). Hvis du skal til Thailand e.l så vil du få dannet D3 av sola,
    hvis ikke så må du gjøre som meg og flere andre her inne: ta tilskudd av D3 og K2 (eget underforum om D-vitamin anbefales).

Hvis dine blodprøver ikke er tatt fastende og tidlig på morgenen - så kan du få gjort det;
    TSH (som legene dessverre er fiksert på) beveger seg mye gjennom døgnet.
    Men for Aker, så mener jeg å ha lest at de tenker lavt stoffskifte ved TSH som ligger over 1,5.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Disponert for stoffskifte problemer i følge legen...

Det interesante her er når på dagen prøvene dine er tatt. Det utgjør stor forskjell på prøver tatt av en og samme pasient på samme dag kl 08 og kl 0830. Jo nærmere kl 08 du får tatt prøver, jo bedre. Dette skal være slik hver gang. Prøven bør taes fastende dette for å skape bedre sammenligningsgrunnlag fra en prøve til den neste. Dette er særlig viktig for deg som er i en utredningsfase. Er ikke det gjort, bør det gjøres, og bytt gjerne fastlege hvis det er det som må til for å få tatt ordentlige prøver.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    54
    Meldinger
    108

Tusen takk til dere begge

Det står tidspunkt kl 13:50 på utskriften, og det stemmer nok med da jeg tok prøven. Jeg regner med jeg spiste frokost den dagen iom jeg hadde time såpass sent, så jeg var nok neppe fastende, men hadde heller ikke spist eller drukket noe særlig utenom det såvidt jeg husker.

Er det noen som har en link til en bra medisinsk artikkel om Hashimoto som jeg kan sende til legen, og spørre om henvisning til spesialist? Skal ikke til legen igjen før 19.11. og greit at tiden går ekstremt fort, men å gå her og vente til da før jeg evt kan få en henvisning blir for lenge føler jeg...

Det beste hadde nok vært å bytte fastlege til en som kan mere om stoffskifte, men finnes det en slik lege i Bergen? Jeg kan vel ikke bare kontakte en endokrinolog direkte uten henvisning, selv om jeg har en blodprøve som viser at det er noe galt?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Smile Sv: Disponert for stoffskifte problemer i følge legen...

At TSH er høyest midt på natta (og siden synker) - er nok en ting som leger ikke veit.
    En annen ting (som de selvfølgelig heller ikke veit) er at røyking senker TSH:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lillepus88 Vis post
    Fant dette på Facebok idag, er relevant for meg og helt sikkert også for flere andre.

Susan Kuehne: "I read a paper in the Journal of Endocrinology. If you smoke it could skew your TSH levels, severely lowering the TSH levels. It is recommended that you not smoke for 24 hours before a TSH test. If you are a smoker and you are Hypothyroid and not feeling well but the tests come back normal, it could be a false reading. I stopped smoking for 2 days ... Vis merprior to testing ( all my previous tests had come back within the normal range, although I had many hypo symptoms, due to the "normal TSH " the doctor refused to increase my meds. ) When I next tested after stopping smoking for 48 hours my TSH came back at 13.58 and my meds were increased. From now on I will not smoke prior to testing.... and hope after the New Year I quit completely."

Oversettelse:

"Jeg leste i en utgave av (den amerikanske tror jeg, min anm) Endokrinologijournalen. Hvis du røyker kan det tulle til TSH nivået og senke det betraktelig. Det blir anbefalt at du ikke røyker i 24 timer før du tar en TSH-test. Hvis du røyker og du er Hypothyroid og du ikke føler deg bra men testene kommer tilbake som normale kan det være en falsk positiv (eller negativ alt ettersom, min anm). Jeg sluttet å røyke i to dager...Før jeg ble testet (alle mine tidligere blodprøver hadde vært fine, innenfor normalområdet, selv om jeg hadde mange hyposymptomer ville legene ikke øke medisineringen min fordi TSH var normal). Da jeg testet neste gang etter å ha latt være å røyke i 48 timer hadde jeg en TSH på 13,58 og medisindosen min ble økt. Fra nå av kommer jeg ikke til å røyke før jeg skal ta blodprøver...og håper at jeg klarer å slutte å røyke etter nyttår!"
    Det ligger mange linker i tråden som Gemini skriver - du trykker på den blå knappen m to hvite piler for å komme dit.
    I Vigdis' innlegg (samme tråd) ligger link hit: - http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/e...1.htm#symptoms
    Der står bl.a følgende:
    "Antithyroglobulin antibody is a test to measure antibodies to a protein called thyroglobulin, which is found in thyroid cells."
    og lenger ned:
    "A positive test means antithyroglobulin antibodies are found in your blood. This may be due to:
    • Graves disease
    • Hashimoto's thyroiditis
    • Hypothyroidism
    • Myxedema
    • Systemic lupus erythematosus (SLE)
    • Thyrotoxicosis
    • Type 1 diabetes
    "

Flere steder på Forumet står det skrevet om anti-TPO - hva det er og hva disse antistoffene gjør -
    denne er såvidt jeg kan forstå den beste forklaringen (uthevet skrift) å lese igjennom:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    En 35-årig kvinde, der har det ad helvede til, og sådan har hun haft det længe.

TPO-antistoffer på over 800, TSH mellem 6 og 9, FT4 mellem 8 og 10 dvs. nedre grænse til "normalområdet".
    Hun har nu ventet på behandling i 7 år.

I mellemtiden har hun aborteret 5 gange og har nu opgivet at få børn, særlig da hun alligevel orker mindre og mindre efterhånden som årene går.
    Ægtemanden hænger på endnu, så længe det varer...

Hendes læge har besluttet at "de" skal vente med behandlingen indtil kvindens skjoldbruskkirtel er helt død.
    Lægen begrunder beslutningen med at "det er meget nemmere at behandle hypothyreose når der ikke er nogen kirtelaktivitet mere" og
    "der er ingen grund til at henvise dig til speciallæge, fordi jeg følger i forvejen instrukser modtaget fra endokrinologisk afdeling på byens hospital"
    .

Problemet er blot , at det faktisk kun er undtagelsesvis at en skjoldbruskkirtel nogensinde dør helt,
    særligt da det IKKE er selve kirtelvæv som TPO-antistoffer angriber. TPO-antistoffer angriber IKKE skjoldbruskkirtlen.

TPO-antistoffer angriber Thyroid Peroxidase,
    dvs. det enzym hvis job det er at tilføje jod-atom(er) til T0-amine
    (forbindelsen mellem aminosyren tyrosine og transportprotein thyroglobulin)
    før det kan blive til thyroxin (T4) og i (meget) mindre grad til triiodothyronine (T3).
    Det resulterer i at der bliver ikke produceret thyreoidea-hormon nok til at opretholde normalt stofskifte.
    Man udvikler stigende hormonmangel, uanset at selve kirtlen ikke er (helt) død og heller ikke dør (helt) de næste 10, 20 eller 30 år.

Så mens lægen venter på at kvindens kirtel er død, før hun kan behandles.... kan det stakkels menneske se frem til år efter år med helbred der bliver værre og værre pga. tiltagende hormonmangel.

..

For å komme til spesialist må du få henvisning av fastlegen.
    Sist endret av Kevlin; 23-10-12 kl 12:23
    Kevlin

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    54
    Meldinger
    108

Igjen, tusen takk!

Jeg har heldigvis aldri røykt, så det er ikke noe problem

Jeg fant denne på legemiddelhandboka.no hvor det nede i teksten står: "Forhøyet anti-TPO (autoantistoffer mot tyreoperoksidase) taler sterkt for autoimmun tyreoiditt (Hashimoto sykdom)" og forhåpentligvis er det nok til at jeg kan få en henvisning videre.

Så jeg ringte legen for å få en ny time, men da h*n er på kurs ut uken ba jeg om time hos en annen lege ved samme senteret som jeg har vært hos noen ganger tidligere, og som jeg opplever som veldig dyktig og åpen (jeg får ingen følelse av arroganse som jeg av og til føler andre leger gir), og forhåpentligvis ordner h*n en henvisning for meg.

Er det noen blodprøver jeg bør be om at blir tatt hvis han vil ta noen nye prøver før en eventuell henvisning? Evt for å ha med noen ferdige prøver til en spesialist?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Disponert for stoffskifte problemer i følge legen...

Her er en tråd som hjelper deg på vei:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Da de fleste vi hører om har resultater af blodprøverne indenfor referenceområderne, burde der efterfølgende foretages følgende blodprøver for nærmere at undersøge hvorfor patienten har (ofte voldsomme) symptomer på lavt stofskifte, trods de fine (indledende) blodprøver. FT4, FT3, TSH, TBG, TRH og Radioactive Iodine Uptake Test er prøverne, som burde rekvireres i anden omgang i diagnoseprocessen. Ved struma tillige Ultralydundersøgelse og Thyroideascintigrafi. Det burde være standard under udredning for mistanke om thyreoideasygdom, men det gør man ikke, selv om det ville afgjort nytte stort og spare lægerne for op til flere års gentagne henvendelser fra forpinte patienter. Hvad det ville spare patienterne for i tabte uddannelser, arbejde, økonomi, livskvalitet.... er umuligt at beskrive i få ord, så det lader jeg være med.....

Skjoldbruskkirtlen producerer hormoner T4 og T3. Denne produktion er ikke mulig uden stimulation via TSH (Thyroid Stimulating Hormone) fra hypofysen, der selv er stimuleret af hypothalamus's TRH (TSH Releasing Hormone). Med moderne radioimmunoassay (RIA) teknikker er det muligt at måle frie hormoner i blodet meget præcist. Lægens kendskab til thyreoideafysiologi er en absolut forudsætning for at vide, hvilke prøver er nødvendige for at opstille den korrekte diagnose. Ingen test er 100% præcis for diagnose af alle typer af sygdomme i skjoldbruskkirtlen, men en kombination af to eller flere prøver vil normalt opdage selv den mindste abnormalitet af skjoldbruskkirtlen funktion.

For eksempel kan et lavt T4 niveau betyde en syg skjoldbruskkirtel - eller - en ikke-fungerende hypofysen, som ikke stimulerer (nok) skjoldbruskkirtlen til at producere T4. Da hypofysen normalt ville frigive TSH, når T4 er lav, ville et høj TSH-niveau bekræfte, at skjoldbruskkirtlen (og IKKE hypofysen) er ansvarlig for hypothyreose i det pågældende tilfælde.

..
    Fortsættes....
    Kevlin

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

http://thyroid.about.com/cs/thyroidd...depression.htm
    http://www.pslgroup.com/news/content...256D02004F9DA3

Patients who did not respond to SSRI treatment were significantly more depressed at baseline, and reflected by rating scales scores.

When the clinicians added T3, they found it was effective among 10 out of 16 women patients (62.5%), but was not effective in any of the 9 male patients who received it. Although values were within the normal range, patients who responded to T3 had higher serum thyroid-stimulating hormone levels than those who did not.

The effect of T3 may be related to thyroid function even within the normal range, clinicians conclude.
    Bruk dette for å få stoffskiftemedisiner. Jeg vet at noen norske leger og psykiatriske sykehus har så smått begynt å gi T3 forsøksvis for å se om det hjelper mot depresjon.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    54
    Meldinger
    108

Tusen takk igjen Kevlin

Det er ikke interessant med T3 og T4? (Har sett de nevnt i andre tråder i tillegg til FT3 og FT4)

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    http://thyroid.about.com/cs/thyroidd...depression.htm
    http://www.pslgroup.com/news/content...256D02004F9DA3

Bruk dette for å få stoffskiftemedisiner. Jeg vet at noen norske leger og psykiatriske sykehus har så smått begynt å gi T3 forsøksvis for å se om det hjelper mot depresjon.
    Det stod vel at det ikke virket på noen av de 9 mennene i undersøkelsen, og jeg har ikke en depresjon...

Men kommer til å spørre om medisinering ja, og er det da naturthyroid som Armour eller Erfa jeg bør ha? Er det noe en kan få resept på og kjøpe på apotek?

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Sitat Opprinnelig skrevet av Mann71 Vis post
    Men kommer til å spørre om medisinering ja, og er det da naturthyroid som Armour eller Erfa jeg bør ha? Er det noe en kan få resept på og kjøpe på apotek?
    Hei. Mange svar finnes i underforumet Thyroid USP medisiner
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Side 1 av 6 123456 Siste

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte og problemer med lav magesyre
    Av anitab i forumet Enzymer og magesyre
    Svar: 5
    Siste melding: 30-03-12, 22:13
  2. Hva sier regjeringen om stoffskifte problemer?
    Av Stina i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 9
    Siste melding: 20-12-11, 14:48
  3. Lavt stoffskifte og problemer med lav magesyre
    Av anitab i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 02-10-08, 13:10
  4. Svar: 61
    Siste melding: 10-04-07, 19:24

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn