Sitat Opprinnelig skrevet av Bille Vis post
Har siden mars i år hatt en veldig veklsende form, fra helt utmattet i flere dager til ganske ok form.
Skriver en "dagbok" over det jeg spiser og drikker. Om jeg er forstoppet eller ikke. Finner hittil ikke sammenheng mellom det jeg spiser og forstopppelse.

Ser en klar sammenheng mellom utmattingen og forstoppelse. De dagene jeg klarer å gå på do, etter å ha tatt mageregulerende middel, er formen bra eller mye bedre. Merker ikke noe spesielt til hovne fingre eller føtter, men kan se forandring i ansiktet. Litt hoven, på en måte.

Kostholdet mitt er vel det en kan kalle vanlig. Spiser ikke raske karbohydrater som hvit ris, hvit pasta, loff osv. Men er veldig glad i kornblandinger som havre, bygg rug. Dette har jeg spist daglig i mange år sammen med gresskarkjerner og cultura. Har aldri vært plaget med luft og oppblåsthet.
Har helller aldri tenkt på at jeg kan ha glutenintoleranse. Det tror jeg ikke at jeg har.

Kan det virkelig være slik at forstoppelse kan gjøre en så til de grader slapp?

Kom over en link om viktigheten av bra fordøyelse her på forumet, men finner den ikke igjen. Den var skrevet av Anisa, tror jeg.
Sitat Opprinnelig skrevet av Bille Vis post
Jeg tror uroen/angsten skyldes enzymene, Pancreatin. Det er ikke noe annet i hverdagen som skulle hatt innvirkning på dette, og jeg har aldri før opplevd det. Fikk jo også, og har det enda, løs mage av disse enzymene.
Kutter ut all enzymer for å se om det bedrer seg. Hvor lang tid må jeg regne med før alt er ute av kroppen?
Personligt foretrækker jeg nogen løs mave frem for forstoppelse med en ugentlig afføring. Du har jo selv spurgt om råd mod fortoppelse, og dette råd har virket. Der er no way, at fordøjelsesenzymer kan give uro og angst. Du har lavt stofskifte og med den følger forskellige "innvirkninger" uanset uforudsigelige. Det er faktisk netop det uforudsigelige som er karakteristisk for lavt stofskifte. Jeg forstår godt, du er urolig, men...

... fordøjelsesenzymer er ikke lægemidler, der ophobes i kroppen, eller har en langtidsvirkning. De er bare bioidentisk, "her-og-nu" kosttilskud som supplerer/erstatter de enzymer, som kroppen selv ikke længere producerer nok af. Når de er (for)brugt i fordøjelsen, er de helt væk dagen efter den sidste kapsel.