Viser søkeresultater 1 til 10 av 52
Hybrid View
-
23-04-13, 11:33 #1
Sv: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?
Å, visste ikke at B12 kan ha sammenheng med plagene jeg har i forhold til muskelsmerter og trøtthet! Hvorfor tar du sprøyter, er det kortere virkningstid da? Vil helst merke bedring så fort som mulig, og er så lei av piller (går på D-vit nå, og astma- og allergimedisiner fra tidligere av).
Hmm, mulig jeg er noe ukonsentert her.. Men hvor finner jeg illustrasjon av hvordan jeg klyper armen? Finner jeg bare dette i selve boken? Interessant med slike alternative prøver som ikke fastlegene benytter seg av!
Jeg har, så lenge jeg kan huske, alltid hatt problemer i forhold til jernmangel. Denne gangen har resultatene mine vist at det er litt lavt, men ikke merkverdig mye, og det tror jeg har sammenheng med at jeg nylig har begynt å ta litt jerntilskudd (ikke daglig, for glemmer det som oftest). Blodmangel har jeg også hatt tidligere. Hvordan ser jeg om de har målt kolesterolnivået mitt, heter det bare kolesterol på prøvesvarene mine?
Hva er forresten K2, Kevlin? :amatør:
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
23-04-13, 12:43 #2
Hei
Hvis du søker på vitamin B-12 mangel, kan du finne en lang liste på en rekke plager forbundet med dette.
Jeg tar sprøyter for å slippe å ta piller hver dag. Først tok jeg piller. Så ble jeg gravid og fikk lavt nivå igjen. Da anbefalte legen meg sprøyter, og jeg tok fem sprøyter, en i uka. Så begynte jeg med sprøyter hver 3. måned. Jeg må gjerne ta det litt oftere for ikke å få for lavt nivå. Kjenner det godt på kroppen om jeg har for lavt. Siste symptomet nå var å fryse. Jeg tok faktisk nye stoffskifteprøver, og utfra symptomene mente legen at jeg nå hadde for lavt stoffskifte (jeg hadde for høyt for et år siden). Det viste seg at jeg fortsatt har forhøyet, og faktisk ca 400 i nivået for B-12. Jeg tok derfor en B-12 sprøyte (legen mente ikke det var nødvendig, siden jeg lå godt innenfor referanseområdet) og ble raskt bedre igjen.
(jeg går også til en privat lege som ser lengre enn referanseområdene, så hun gir meg B-12 utfra tidligere målinger og mine symptomer).
(Du kan jo ta en titt helt på slutten i dagboken min, der skriver jeg om symptomene jeg hadde denne gangen)Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
23-04-13, 16:19 #3
Prøv å kom opp på minst 120 i referanseområdet på D3. Sol deg litt uten solkrem om det går, bruk D3 piller, forsøk å finne ut hvor mye du trenger å ta for å komme opp. Og er du så lav som du beskriver bør du ta høye doser for å komme deg opp, deretter måle. Det kan være lurt å ta 10 000 IE per dag for å komme opp. Så må du finne ut hva du trenger for å holde nivået oppe. det er individulet og har med opptak å gjøre. Dårlig opptak er lik høyere dose
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
23-04-13, 17:20 #4
Det er helt utrolig hvor mye jeg lærer av dere.. Tusen tusen takk for at dere tar dere tid til å svare! Jeg er så evig takknemlig
. Jeg skal se litt på disse D3-vitaminene jeg tar nå, og se om det kanskje kan være slik at jeg kan ta flere enn en tablett daglig. Jeg må uansett få tak i høykonsentrerte piller så fort det lar seg gjøre. Takk for link, BenteR
.
Takk for gode råd! Jeg har tidligere tatt solarium da jeg har hatt D-vitmangel, og det funket relativt effektivt. Blir dårlig med sol nå, så tenker jeg skal ta litt solarium igjen (med måte, selvfølgelig!). Skal mest sannsynlig flytte til Australia til sommeren og bli borte et år, så der får jeg forhåpentligvis gode muligheter til å sole meg!
Jeg har sett litt på jernprøvene også, og synes det er rart at legen ikke har kommentert disse heller:
S-Jern: 11,2 (ref. 9,0-34,0)
S-Jernbindingsk: 86 (ref. 49-83)
S-Jernmetning: 13 (10-50)
Er det noen som vet hva dette betyr? Hva er jernbindingsk, og hvorfor er det høyt?
Er forresten et kolesterol på 4,7 høyt for en jente på 20 år når referansen ligger på 2,9-6,1?
Så også på noen prøver som heter P-HOMOCY, og fant ut på Fürst sine sider at det "først og fremst brukes som supplement til til diagnostikk av vitamin B12- og folat-mangel". Ref her er 5,0-15,0. Mine prøver viste 28,4 14.09.12, og legen har ikke tatt nye prøver siden. Noen som vet hva dette betyr?
Huff, nå blir det mange tall her.. Dere skal vite at jeg på noen måte ikke er hypokonder, men kun overinteressert i blodprøveresultater
. Jeg vil ikke si at jeg driver med selvdiagnostikk her, men er ganske sta når det gjelder slikt.. Jeg føler jo at noe er rart med meg. Det samme gjorde jeg før jeg fikk påvist kikhoste og kyssesyke, selv om legene mente det bare var en vanlig hoste og problemer knyttet til astma. Det er ikke det at jeg ikke stoler på legene mine, men jeg stoler mer på magefølelsen når det gjelder helsen min!
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
23-04-13, 18:12 #5
Du har skjønt noe veldig vesentlig - at selv om legene er eksperter på symptomer, sykdommer og behandling - så er DU eksperten på egen kropp og hva som er "normalt" der. Jeg skulle ønske at flere var som deg - turde å stole på seg selv, når kroppen er "feil" og ikke gi seg, fordi legen ikke finner ut av det med første forsøk.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
23-04-13, 21:08 #6
Snufs.. Jeg er helt overveldet av forståelsen jeg får av dere her inne.. Det er virkelig godt å høre at jeg ikke gjør noe "galt" her, for dette motiverer meg bare enda mer til å stå på og finne ut hva som feiler meg!

Åå, det forklarer jo en del..! Dette skal jeg søren meg ta opp med legen min! Herregud, hva dere vet...! Å melde meg inn på dette forumet har vært det beste valget på lenge
Så litt på D3-vitaminene jeg tar, og en tablett tilsvarer visst 10 h(omvendt)g eller noe. Dette skal visst være 200% av anbefalt daglig inntak. Holder det med en tablett tror dere, eller skal jeg kjøre på med to daglig?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
23-04-13, 23:07 #7
Tabletten du tar er på 10 mikrogram (den rare u-en med hale og g betyr mikrogram).
Jeg tar 62,5 mikrogram til dagen og gubben min tar 117,5 mikrogram.
Når man har lav d-vitamin så er en dose på 10 mikrogram (som er ADI her i Norge) omtrent som og tisse i havet og vente på at det stiger. Altså helt håpløst.
10 mikrogram og masse sol når man har et høyt og fint d-vitaminnivå kan kanskje være passelig som en vedlikeholdsdose, men skal du få d-vitaminene dine opp, så er 10 mikrogram altfor lav.
Jeg ville selv tatt minimum 5 slike til dagen.
-
23-04-13, 13:28 #8
Jeg også tar sprøyter - fordi jeg mangler intrinisic factor:
Du kan klikke på linken http://www.amazon.com/dp/0975262408?...GTK811X104867& og scrolle deg nedover:
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
Lignende tråder
-
Normale blodprøver. Alle symptomer på lavt stoffskifte...
Av Anisa i forumet Normalverdiene?Svar: 3Siste melding: 06-07-12, 00:08 -
Lavt stoffskifte, ADHD (uoppmerksom type) eller noe annet?
Av Eilert i forumet DagbokerSvar: 6Siste melding: 04-12-11, 01:05 -
Hyperparathyroidisme eller noe annet?
Av Devana i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifteSvar: 70Siste melding: 16-11-10, 23:52 -
Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 77Siste melding: 09-03-09, 23:35 -
I puls ikveld, du kan ha lavt stoffskifte med normale prøver
Av nora i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 8Siste melding: 03-06-08, 12:44

Svar med sitat

Bokmerker