Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard Jodflekken forsvant etter to timer. Hva gjør vi?

Hei

Vi smurte én dråpe Nascent Iodine på innsiden av venstre overarm på min bedre heldel. Han har struma, men er ikke medisinert for dette. Altså, han går ikke på noen stoffskiftemedisin.

Etter to timer var jodflekken borte. Jeg tenkte vi skulle bruke «oppskriften» Anisa har skissert med å smøre én dråpe på andre armen etter 24 timer. Men det er vel ikke nødvendig å vente så lenge? Hvordan skal vi gjøre det?

Er det best å smøre på huden, eller er det ok å følge fremgangsmåten på flasken? Der står det 1–3 dråper i vann 3 ganger daglig.

Noen med gode råd og/eller erfaring på dette?

PS: Er det mulig at flekken kan bli mindre synlig hvis t-skjortearmen har ligget og gnusset på flekken? Eller «sitter den fast» på huden etter at den er smurt på? Til sammenligning kan jeg si at jeg smurte samtidig, har hatt genser utenpå, men min flekk er synlig enda. Jeg hadde for øvrig 2,9 i resultat da jeg målte jod i urin tidligere.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Jodflekken forsvant etter to timer. Hva gjør vi?

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Hei

Vi smurte én dråpe Nascent Iodine på innsiden av venstre overarm på min bedre heldel. Han har struma, men er ikke medisinert for dette. Altså, han går ikke på noen stoffskiftemedisin.

Etter to timer var jodflekken borte. Jeg tenkte vi skulle bruke «oppskriften» Anisa har skissert med å smøre én dråpe på andre armen etter 24 timer. Men det er vel ikke nødvendig å vente så lenge? Hvordan skal vi gjøre det?

Er det best å smøre på huden, eller er det ok å følge fremgangsmåten på flasken? Der står det 1–3 dråper i vann 3 ganger daglig.

Noen med gode råd og/eller erfaring på dette?

PS: Er det mulig at flekken kan bli mindre synlig hvis t-skjortearmen har ligget og gnusset på flekken? Eller «sitter den fast» på huden etter at den er smurt på? Til sammenligning kan jeg si at jeg smurte samtidig, har hatt genser utenpå, men min flekk er synlig enda. Jeg hadde for øvrig 2,9 i resultat da jeg målte jod i urin tidligere.
    Sikke noget! 2 timer?? Det var hurtigt. Det var altså hurtigt.

Nu ved jeg ikke om det betyder noget for validiteten af resultatet at "hjemmetesten" er udført med Nascent Iodine, idet sædvanligvis bruges 5% Lugol's Solution, til formålet. Alligevel vil 3 dråber af Nascent Iodine (jeg selv om min søn bruger), overhovedet ikke kunne komme i nærheden af "for meget". Skulle det dog vise sig efter nogle dage, at trods Nascent-dråber indvortes, forsvinder flekken alligevel inden der er gået 24 timer og derfor burde man gå lidt op i antallet af dråber, da ville jeg selv skaffe 5% Lugol's Solution (link til her), for at teste efter, før antallet af dråber øges.

Man har i Japan forsket meget grundigt i jodindtag i forhold til over- eller underdose og "gennemsnit og median værdier af jod i de japanske urinopsamlinger typisk ikke overstiger 3000 mcg / L (3 mg / L). Ved prøver på 1,5 l urin, som er en forventet 24-timers urinmængde, vil udskillelsen af jod i urinen sjældent overstige 4.500 mcg/24 timer (4,5 mg/24 timer)" (tråden findes her), så de 1200 mcg jod i 3 dråber Nascent Iodine, kan ikke komme i nærheden af "for meget". Det er ikke sjældent, at en japaner ender dagen med at have spist mad med totalt 50.000 mcg jod, og det eneste som sker er, at de japanske sygdomsstatistikker for befolkningen er de mest imponerende i verden.

En anden måde at teste for jodmangel er døgnurinprøven, men ikke som det sker almindeligvis - bare opsamling af urin og testen, som kommer tilbage med resultat , der i virkeligheden ikke relaterer til andet, end en mængde jod man finder i døgnurin. I forhold til hvad? Derfor ved sengetid aftenen før dagen for opsamling af urin, anbefales i udlandet, at man indtager en tablet med 50 mg jod. Der skal udskilles igen svarende til mindst 90% af det indtaget jod, eller op til 97%. Så har man ikke jodmangel, hvorimod alt under 90% ikke bare tyder på, men ER jodmangel.

Jod kan ikke deponeres i kroppen, så der kan ikke være tale om langtidseffekten af for lidt jod i kosten. Det betyder slet og ret at man får for lidt jod tilført med kosten. Hver dag.

Man siger, at struma starter med jodmangel, fordi kirtlen forøger sit omfang for at udnytte selv de færreste jod-atomer der cirkulerer i kroppen, for at øge mængden af thyreoideahormoner. Derfor er det ikke alle med struma, der udvikler lavt stofskifte idet den forstørrede kirtel udnytter jod til den sidste atom, men det virker ikke i al evighed. Dannelsen af knuder i strumaen, kobles ofte til forstyrrelser i denne vokseproces, fremkaldt oprindeligt af jodmangel... Meget spændende. Jeg mener at have læst at det kan tage flere måneder, endda op til et par år - afhængigt af hvor længe man har haft struma - til den begynder at skrumpe igen. Altså hvis det var jodmangel, der oprindeligt er årsagen til misseren.

Hvad sagde din mand til at blive "testet"? Du er en rigtig god ven! Hvad har I tænkt jer at gøre?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard Sv: Jodflekken forsvant etter to timer. Hva gjør vi?

Hei Anisa
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    [INDENT]

Sikke noget! 2 timer?? Det var hurtigt. Det var altså hurtigt.
    Ja, må si jeg lurte litt jeg også.

[INDENT]
    Nu ved jeg ikke om det betyder noget for validiteten af resultatet at "hjemmetesten" er udført med Nascent Iodine, idet sædvanligvis bruges 5% Lugol's Solution, til formålet. Alligevel vil 3 dråber af Nascent Iodine (jeg selv om min søn bruger), overhovedet ikke kunne komme i nærheden af "for meget". Skulle det dog vise sig efter nogle dage, at trods Nascent-dråber indvortes, forsvinder flekken alligevel inden der er gået 24 timer og derfor burde man gå lidt op i antallet af dråber, da ville jeg selv skaffe 5% Lugol's Solution (link til her), for at teste efter, før antallet af dråber øges.
    Ok, så da skal vi/han ta det innvortes, altså drikke 3 dråper i vann i løpet av dagen? Jeg har sett du har skrevet om framgangsmåten på armen, men dere tar det innvortes? Jeg har trodd at dere bare smørte det på armen, jeg

Så har jeg også trodd at det bare var Nascent Iodine dere brukte. Men hvis vi trenger Lugol's for å teste på nytt så bestiller jeg det.

[INDENT]
    Man siger, at struma starter med jodmangel, fordi kirtlen forøger sit omfang for at udnytte selv de færreste jod-atomer der cirkulerer i kroppen, for at øge mængden af thyreoideahormoner. Derfor er det ikke alle med struma, der udvikler lavt stofskifte idet den forstørrede kirtel udnytter jod til den sidste atom, men det virker ikke i al evighed. Dannelsen af knuder i strumaen, kobles ofte til forstyrrelser i denne vokseproces, fremkaldt oprindeligt af jodmangel... Meget spændende. Jeg mener at have læst at det kan tage flere måneder, endda op til et par år - afhængigt af hvor længe man har haft struma - til den begynder at skrumpe igen. Altså hvis det var jodmangel, der oprindeligt er årsagen til misseren.
    Vi vet ikke hvor lenge han har hatt denne strumaen, så jeg håper at jodtilførsel skal forhindre at han utvikler lavt stoffskifte. Jeg har også hørt at struma starter med jodmangel, så derfor syntes jeg det var viktig å teste det. Og det stemte jo.

Hvad sagde din mand til at blive "testet"? Du er en rigtig god ven! Hvad har I tænkt jer at gøre?
    Han hadde ikke noen motforestillinger. Han har ikke satt seg inn i noe selv, så han stoler på det jeg sier. Jeg tenkte vi kunne begynne med Nascent innvortes og se om det retter på noe.

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare, Anisa

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Når det gjelder denne jodtesten som det her refereres til er jeg MEGET skeptisk... det må jeg bare si. Spesielt etter at jeg kjørte supplementering med høy dose lugol's i over en måned og opplevde at jeg sølte både på flisfugene på badet og på vasken. (YAIKS! Jeg var jo redd jeg hadde ødelagt badet!) Det som var rett interessant er at jodflekken holdt ikke mer enn 5-6 timer der heller. Vi kjører 22 grader termostattemperatur på badet... Og der er det ingen kropp som trekker joden inn.... Forsvinner joden i fordamping så vil det samme skje på huden også, etter min mening. (ca 20 grader regnes såvidt jeg husker som normal overflatetemperatur på kroppen også?)
    En annen ting er at jeg i denne perioden også fikk målt jod i døgnurin (stoppet da dråpene noen dager i forveien) og fikk beskjed om at jeg burde stoppe med hva jeg nå enn gjorde fordi jeg hadde høye jodmengder. Jeg hadde aldri flekk som holdt over 8 timer i denne perioden. Jeg opprettholder supplementeringen, men mer "japanske" doser. Altså rundt 1mg i døgnet)

Så jeg er dessverre skeptisk. Prøv gjerne selv på ulike flater - en dråpe på en gammel porselenstallerken, på papir, på plast, på hud... og se. Fordamper fargen fra overflater som ikke absorberer den så hadde ikke jeg tatt testen for god fisk på hud heller. Dessverre.

Edit:
    Jeg fant denne som forklarer mer om begrensningene til testen.
    http://www.celluliteinvestigation.co...eficiency.html

Og de skriver om "relaltiv endring i varigheten til flekken" - og det kan jeg si at jeg merket. Den første forsvant veldig raskt (2-3 timer), men etter å ha supplementert en stund holdt de generelt lenger.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Jodflekken forsvant etter to timer. Hva gjør vi?

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Når det gjelder denne jodtesten som det her refereres til er jeg MEGET skeptisk... det må jeg bare si.
    smgj Jeg har ikke så meget tid nu, så det bliver kun kort for the time being: Nu kan jeg ikke huske, hvor gammel er metoden til at måle jod i kroppen ved døgnurinprøve, men den fandtes i hvert fald ikke den gang jeg selv var barn, og dengang blev jodstatus hos patienter målt i den almindelig skolemedicinske lægepraksis, ved hjælp af nemlig "jodflekker" på huden, fordi der fandtes ingen andre muligheder.

Jeg kan huske at min mor var meget utilfreds med den prøve (den overskred hendes grænser, som hun sagde) idet lægen sagde at hos hende skulle den foretages i lysken. Min far var derimod ligeglad med hvor hans jod skulle testes. Derimod min (jeg var nok ikke ældre end 5 år dengang) jodprøve behøvede kun blive foretaget på den indre overarm, lige under armhulen, sagde lægen. Jeg har ikke tænkt over det i alle disse år, men mon ikke forklaringen på denne forskel kunne være, at jo ældre man bliver, jod mere træg bliver den transdermale absorption, mens den tyndeste og mest beskyttet mod ydre påvirkninger hudparti hos modne voksne er netop i lysken? Jeg har lagt mærke til dette fenomen da den samme ansigtscreme og body lotion absorberedes dårligere og dårligere efterhånden som jeg blev ældre.

Personlig mener jeg at "jod-loading-prøven" ved døgnurin er den bedste, men det er skolemedicinske læger ikke enige i, og også de fleste jod-forskrækkede patienter vil helst undvige denne testmetode. Ikke mindst her på forummet herskede jodforskrækkelsen gennem mange år, hvilket resulterede i at selv jodtilskud ordineret af fastlæger efter den almindelige døgnurinprøve, blev afvist af patienter der har læst på forummet at jod-er-gift! Set i dette lys er "jod-plet-metoden" det næstbedste man kan gøre, når alternativet er enten den gængse døgurinprøve, uden andre referencer end den som bygger på det vedtagne daglige jodindtag på max. 150 mcg/dag (dvs. nærmest ingen har jodmangel iflg. den), eller ingen prøve overhovedet.

Jeg selv og min søn bruger 3 dråber Nascent Iodine (1200 mcg = 1,2 mg) hver dag, og vores "kontrol-pletter" med Lugol's solution en gang imellem, smurt på den indre overarm, forsvinder ikke i flere dage, uanset brusebad hver dag. Jeg er 61 og min søn er 37. Så "et eller andet" fungerer alligevel...

Lisbeth Prøv at se tråden Hokus pokus rav mod struma. Uanset hvad man måtte mene om det, har folkemedicinen før etableringen af den skolemedicinske, anvendt rav til at få struma til at skrumpe eller forsvinde helt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Hei smgj

Når det gjelder denne jodtesten som det her refereres til er jeg MEGET skeptisk... det må jeg bare si. Spesielt etter at jeg kjørte supplementering med høy dose lugol's i over en måned og opplevde at jeg sølte både på flisfugene på badet og på vasken. (YAIKS! Jeg var jo redd jeg hadde ødelagt badet!) Det som var rett interessant er at jodflekken holdt ikke mer enn 5-6 timer der heller. Vi kjører 22 grader termostattemperatur på badet... Og der er det ingen kropp som trekker joden inn.... Forsvinner joden i fordamping så vil det samme skje på huden også, etter min mening. (ca 20 grader regnes såvidt jeg husker som normal overflatetemperatur på kroppen også?)
    En annen ting er at jeg i denne perioden også fikk målt jod i døgnurin (stoppet da dråpene noen dager i forveien) og fikk beskjed om at jeg burde stoppe med hva jeg nå enn gjorde fordi jeg hadde høye jodmengder. Jeg hadde aldri flekk som holdt over 8 timer i denne perioden. Jeg opprettholder supplementeringen, men mer "japanske" doser. Altså rundt 1mg i døgnet)
    Det er fint med innspill og flere vinkler på dette. Det hjelper til å oppnå riktig resultat. Det kan sikkert være flere ting som gjør at flekken forsvinner raskere på noen enn på andre. Vi vet aldri alt. Det som er sikkert i denne sammenhengen er at min flekk satt i mange flere timer enn hans, og at jeg har målt jod i urin til 2,9. Det var en døgnuringmåling. Og vi vet at han har struma.
    Du skriver japanske doser, rundt 1 mg i døgnet. Bruker du Lugol's eller Nascent? Eller noe annet? Hvor mange dråper tilsvarer 1 mg?

Edit:
    Jeg fant denne som forklarer mer om begrensningene til testen.
    http://www.celluliteinvestigation.co...eficiency.html
    Denne skal jeg prøve å få lest i kveld (har ikke tid til mer enn denne posten nå).

Og de skriver om "relaltiv endring i varigheten til flekken" - og det kan jeg si at jeg merket. Den første forsvant veldig raskt (2-3 timer), men etter å ha supplementert en stund holdt de generelt lenger.
    Jeg vet ikke, men indikerer ikke dette at det er et forhold mellom mengden av jod i kroppen din og hvor lenge flekken sitter?

Tusen takk for at du tar deg tid til å dele dine erfaringer, smgj

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Lisbeth Prøv at se tråden Hokus pokus rav mod struma. Uanset hvad man måtte mene om det, har folkemedicinen før etableringen af den skolemedicinske, anvendt rav til at få struma til at skrumpe eller forsvinde helt.
    Hei Anisa

Denne tråden skal jeg også lese straks jeg har litt bedre tid.

Rav mot struma kjente jeg ikke til, tusen takk for innspill

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Hei smgj

Det er fint med innspill og flere vinkler på dette. Det hjelper til å oppnå riktig resultat. Det kan sikkert være flere ting som gjør at flekken forsvinner raskere på noen enn på andre. Vi vet aldri alt. Det som er sikkert i denne sammenhengen er at min flekk satt i mange flere timer enn hans, og at jeg har målt jod i urin til 2,9. Det var en døgnuringmåling. Og vi vet at han har struma.
    Du skriver japanske doser, rundt 1 mg i døgnet. Bruker du Lugol's eller Nascent? Eller noe annet? Hvor mange dråper tilsvarer 1 mg?

Jeg vet ikke, men indikerer ikke dette at det er et forhold mellom mengden av jod i kroppen din og hvor lenge flekken sitter?

Tusen takk for at du tar deg tid til å dele dine erfaringer, smgj
    Hei.
    Jeg bruker lugol's. Etter det som er oppgitt på min lugol's er det mellom 6mg og 8 mg i en dråpe av den løsningen jeg har kjøpt. Jeg sier "mellom" fordi man regner forskjeller på horisontale, vertikale, europeiske og kontinentale "dråper" - sukk. Det jeg gjør er at jeg tar en full pipett med lugol's oppi en tom doseflaske og så tilsetter jeg 7 pipetter vann. Da skal jeg ha en løsning som er 1/8 så sterk som opprinnelsen - ca 1mg.

Jo, jeg tror at lengden flekken sitter relativt til hvor lenge den satt forrige gang er indikativt på om jodstatus har gått opp eller ned om den er testet på samsvarende steder og under ellers like forhold i samme person.. Det jeg tviler på er at man kan si at 24 timer er "loaded" for alle og at f.eks 6 timer er "for lite" for alle. Jeg kan ikke forstå at det blir riktig siden vi har ulik fet hud, og ulik overflatetemperatur. Det stemmer helt sikkert noen ganger - men om det stemmer ofte nok til at det bør brukes som rettesnor ukritisk er jeg rett og slett mer skeptisk på - ut fra mine erfaringer.

Når det er sagt tror jeg ikke lenger at jodtilskudd er farlig om man bruker de tilskuddene som dr. Brownstein anbefaler i sin protokoll. Igjen i følge egen erfaring. (Jeg hadde altså et forbigående - symptomfritt- løft i TSH og ikke noen økning i antistoffer.)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Lightbulb Sv: Jodflekken forsvant etter to timer. Hva gjør vi?

Sist endret av Mod; 17-05-14 kl 10:55 Begrunnelse: Lenke ble korrigert
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Hei.
    Jeg bruker lugol's. Etter det som er oppgitt på min lugol's er det mellom 6mg og 8 mg i en dråpe av den løsningen jeg har kjøpt. Jeg sier "mellom" fordi man regner forskjeller på horisontale, vertikale, europeiske og kontinentale "dråper" - sukk. Det jeg gjør er at jeg tar en full pipett med lugol's oppi en tom doseflaske og så tilsetter jeg 7 pipetter vann. Da skal jeg ha en løsning som er 1/8 så sterk som opprinnelsen - ca 1mg.

Jo, jeg tror at lengden flekken sitter relativt til hvor lenge den satt forrige gang er indikativt på om jodstatus har gått opp eller ned om den er testet på samsvarende steder og under ellers like forhold i samme person.. Det jeg tviler på er at man kan si at 24 timer er "loaded" for alle og at f.eks 6 timer er "for lite" for alle. Jeg kan ikke forstå at det blir riktig siden vi har ulik fet hud, og ulik overflatetemperatur. Det stemmer helt sikkert noen ganger - men om det stemmer ofte nok til at det bør brukes som rettesnor ukritisk er jeg rett og slett mer skeptisk på - ut fra mine erfaringer.

Når det er sagt tror jeg ikke lenger at jodtilskudd er farlig om man bruker de tilskuddene som dr. Brownstein anbefaler i sin protokoll. Igjen i følge egen erfaring. (Jeg hadde altså et forbigående - symptomfritt- løft i TSH og ikke noen økning i antistoffer.)
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    Tusen, tusen takk for innspill. Nå har vi mye å jobbe med, og kanskje klarer vi å unngå nye hypotyreosetilfeller i heimen
    Sist endret av Mod; 17-05-14 kl 10:56 Begrunnelse: Lenke ble korrigert

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Høy puls ved trening (og mange timer etterpå)
    Av Ida i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 13
    Siste melding: 04-05-15, 23:01
  2. Hva gjør jeg nå?
    Av vekten02 i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 10
    Siste melding: 11-12-07, 21:20
  3. Hva gjør jeg nå?
    Av munch i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 24-09-07, 22:42
  4. Svar: 5