Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Troms
    Meldinger
    18

Standard Hva gjør jeg nå?

Hei!
    Jeg mistenker at jeg har lavt stoffskifte..... Har egentlig hadd denne mistanken i flere år, men som hos mange andre av dere har blodprøvene vært normale. Legen har utelukket denne diagnosen hos meg. Jeg har vært plaget med energiløshet (alltid sliten :( ), perioder hvor jeg veksler på å fryse eller svette mye, tørr hodebunn/ flass og livløst hår, en usigelig tretthet (har null energi på kveldene) uansett hvor mye jeg sover, sterke humørsvingninger, muskelsmerter, trykkfølelse i hodet, stabil vekt til tross for mye trim. Jeg har slitt mye med depresjoner, og min fastlege har begrunnet mine plager med denne diagnosen. Jeg har likevel vær psykisk 'oppegående' i lengre perioder, men vært i dårlig fysisk form likevel.
    For 3 uker siden ble det tatt nye blodprøver for stoffskiftet. De viste da en TSH på 4,66 og T4 på 13. Jeg tenkte at 'Jippi! Nå kan jeg endelig begynne å få behandling for stoffskitftet mitt!', siden prøvene lå i grenseområdet for det normale. Men, nei...... Legen min mente at dette ikke var grunn nok til å starte opp en behandling, men mente at det skulle taes nye prøver om 2 måneder for å bekrefte disse svarene.
    Midt oppi alt dette har min fysiske form gradvis forverret seg betraktelig gjennom høsten. Tanken på at jeg skal gradvis bli verre i 2 måneder til, er uutholdelig!
    Hva mener dere? Jeg er så usikker på om jeg skal be om en second opinion fra en ny lege.... Fikk meg en knekk i sjøltilliten etter å blitt avvist av min fastlege gjennom 7 år.
    Håper at noen av dere kan hjelpe meg med dette. På forhånd takk for hjelpen!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Finland
    Meldinger
    4

Standard

Gå for en second opinion du. Det der høres ut som min historie. *klemmer* Og da jeg gikk til en annen lege fikk jeg hjelp, min T4 va rlike lav og jeg hadde det rævva. Nå på medisine rhar jeg fåt tnyt tliv. Ja, hele familien har fått nytt liv.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ja, hva hente med den kliniske undersøkelse ? Den som kan stilles uten hjelpemidler - den som man faktisk må se på pasienten isteden for Pc-en.
    Det er vel både grunnlaget og redningsplanke for grunnleggende undersøkelse og behandling.
    Er den død ?
    Idag vurderer man blodprøver - og hadde det ikke vært for pasienten hadde dett vært fint.

Du underkastes en undersøkelse du ikke har noe å si i - en kafkaprosess der løpet er lagt på forhånd. Bundet i usikkre tolkingsmetoder og en enda usikkrere behandling.

Jeg ville ikke levert bilen min engang til slike !

Min mening :
    Du har tydelige symptomer og fortjener ikke å bli avfeid på den måten.
    Legen har tatt en mengdeprøve av stoffskiftehormoner i blodet.
    Det er alt !
    De prøvene sier ikke noe om stoffskifet, bare hvor mange som er tilstede.
    (om det er 100 ansatt er det ikke sikkert det blir gjort noe)
    Det finnes mange blodprøver som som sier noe om det reelle stoffskiftet, kolesterol blir høyt ved laft stoffskifte. Karotener blir ikke omdannet til A.vitamin og øker derfor i antall o.s.v.
    Legen bør vite hvilke som skal tas !
    Så kan du selv måle morgentemp. Denne sier noe om hvilken stoffskifteaktivitet du har, i det lav temp. indikerer liten aktivitet.

En sammenholding av flere prøver gir en sikkrere formening.

Så er du mitt oppe i en faglig diskusjon som dreier seg om hvornår man skal starte behandling. En del av fagmiljøet sier at det bør skje så tidlig som mulig og begrunner dette med at symptomer ikke skal få befeste seg for kraftig.
    Den andre delen vil vente - helst til du er dau har jeg inntrykk av.
    Det er ingen hemmelighet at fagmiljøet nord i Norge følger denne tesen.

Andre sykdommer er de visst enige om at en tidlig behandlingsstart begunstiger behandlingsforløpet - av en eller annen grunn.

Jeg ville ikke ventet lenge vekten02 !
    Jeg ville konfrontert behandlende lege og bedt om et han skriflig tok ansvaret for behandlingsresultatet.
    Det er forsåvidt inkke noe å tjene på å konfrontere endokrinilogen - det er han som bestemmer primærlegens behandling av deg.
    Hjalp ikke det ville jeg oppsøkt et annet behandlingsmiljø som feks. www.balder-klinikken.no
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Finland
    Meldinger
    4

Standard

Eh, med fare for å være frekk; hvorfor så "sinna" Finn?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

det er helt vanlig at leger venter en stund og tar en ny prøve i slike tilfeller, det er ikke slemt ment. Men man kan korte det ned til 6 uker, siden TSH er langsom til å rikke seg , men det skulle være nok med 6 uker.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Troms
    Meldinger
    18

Standard

Tusen takk til Monika og n' Finn for deres svar!

Dere gjorde at sjøltilliten min når det gjelder dette steg noen hakk. Så tusen takk til dere :-)
    Må jo legge til at anti-TPO ble tatt for en uke siden, den var normal ifølge min lege (fikk ikke et konkret svar, gitt ). Han tok også TRAS ( hva nå enn det er....), denne har jeg ikke fått svar på enda.
    Midt oppi alt dette påstår legen min at han har stoffskiftet som et interessefelt, og at han kan mye om temaet. Men jammen har han sære og bestemte meninger også!! Med tanke på at han ikke vil behandle meg.

Nei, skal bestille meg ny time hos en ny lege. Kanskje hos en utenlandsk en som ikke er med i den faglige diskusjonen, som du beskriver n'Finn Det er jo et tankekors at det spesielt er den se det an- holdningen som råder her nordpå.
    Skal også måle temp'en morgenene nå fremover. Hva er det logisk at den ligger på ved lavt stoffskifte?

Det å ikke bli tatt på alvor av min lege er min store frustrasjon midt oppi alt dette. Så jammen var det godt å endelig møte litt forståelse for min situasjon.

Stor klem til dere :-)
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hi Monika.
    Er ikke sinna jeg - bare vent til jeg blir det så skal du se på månen .....
    Og du har da lov å si hva du mener - heldigvis.
    Men jeg ser jo at det blir litt feil valgte ord - kunne, og håper jeg hadde valgt andre ord med litt mer ro i sjela .......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Finland
    Meldinger
    4

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Hi Monika.
    Er ikke sinna jeg - bare vent til jeg blir det så skal du se på månen .....
    Og du har da lov å si hva du mener - heldigvis.
    Men jeg ser jo at det blir litt feil valgte ord - kunne, og håper jeg hadde valgt andre ord med litt mer ro i sjela .......

engasjert kan man vell kanksje kalle det?

Vekten: om det er noen trøst så er de mye strengere her i Finland. THS må faktisk over 10 før en vanlig lege på helsestasjonen vurderer medisiner. Til slutt, etter samme beksjed som deg om å komme tilbake etter 2 mnd (la meg påpeke at da hadde jeg vært totalt i grøfta) så gikk jeg til en indremedisiner med stoffskifte og lignende som spesialfelt. Da fikk jeg hjelp ASAP! Lykke til!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Er er en cocktail av engasjemang og generell forbannelse tenker jeg - du har rett i det !
    Ellers er det ikke så veldig mye bedre her i Norge da, hele nordnorge sliter med samme som du nevner.
    Har ellers flere uttalelser fra leger som skriftlig står for at man ikke er syk før TSH er +10 og fT4 er under 4.
    Vi har ingen officielle regler - det er fritt fram - gjett på et tall.

Hormonlab. Aker er vel storstua og har mer moderate kriterier.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Kunne holdt meg utenfor, men føler bare for å fortelle at jeg ikke fant noe vrede i n'Finns innlegg.. Det oste av engasjement ja, men ikke sinne? Ingen ubegrunnet eller ufortjent pepper iallfall, slik jeg så det. Leste det nettopp en gang til for å være sikker.

Jeg tror at du (n'Finn) kanskje er litt skuffet over å ha mistet mange år av sitt liv.. som jeg også ville ha vært. Isn't that right? Den livskvaliteten som svant hen i det bå, og krevde urimelig stor og iherdig egeninnsats for å etter altfor mange år gjenfinne. Det er bare å ta av seg hatten for argumentasjonen din Finn, hvordan du har satt deg inn i sakene og skriver side opp og side ned med kunnskap og erfaringer og det med en imponerende ordkunst. Det er flott at du til tross for å være tilnærmet frisk, bruker av din tid og energi på å slå fakta i bordet og belyse situajonen og "ståa" slik den er. Du bidrar sterkt til å sette fokus på situasjonen og opprettholde debatten som løper. Jeg vil våge å påstå at du knallsikkert ville gjort en god jobb i et eventuelt forbund. (er ikke sikker på om vi har noe forbund i dag nemlig? har vi det folkens? har ikke hørt noe/har ikke sett noe?)

En annen mening jeg har, og finner rimelig, er det at det hjelper ikke om ting er "verre" i Finland eller i nord Norge for den del, - har man det ikke bra, så skal det være god, grundig og gjennomført hjelp fra kvalifisert og til enhvertid oppdatert hold å hente.

Nemlig!

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn