Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
Når det gjelder denne jodtesten som det her refereres til er jeg MEGET skeptisk... det må jeg bare si.
smgj Jeg har ikke så meget tid nu, så det bliver kun kort for the time being: Nu kan jeg ikke huske, hvor gammel er metoden til at måle jod i kroppen ved døgnurinprøve, men den fandtes i hvert fald ikke den gang jeg selv var barn, og dengang blev jodstatus hos patienter målt i den almindelig skolemedicinske lægepraksis, ved hjælp af nemlig "jodflekker" på huden, fordi der fandtes ingen andre muligheder.

Jeg kan huske at min mor var meget utilfreds med den prøve (den overskred hendes grænser, som hun sagde) idet lægen sagde at hos hende skulle den foretages i lysken. Min far var derimod ligeglad med hvor hans jod skulle testes. Derimod min (jeg var nok ikke ældre end 5 år dengang) jodprøve behøvede kun blive foretaget på den indre overarm, lige under armhulen, sagde lægen. Jeg har ikke tænkt over det i alle disse år, men mon ikke forklaringen på denne forskel kunne være, at jo ældre man bliver, jod mere træg bliver den transdermale absorption, mens den tyndeste og mest beskyttet mod ydre påvirkninger hudparti hos modne voksne er netop i lysken? Jeg har lagt mærke til dette fenomen da den samme ansigtscreme og body lotion absorberedes dårligere og dårligere efterhånden som jeg blev ældre.

Personlig mener jeg at "jod-loading-prøven" ved døgnurin er den bedste, men det er skolemedicinske læger ikke enige i, og også de fleste jod-forskrækkede patienter vil helst undvige denne testmetode. Ikke mindst her på forummet herskede jodforskrækkelsen gennem mange år, hvilket resulterede i at selv jodtilskud ordineret af fastlæger efter den almindelige døgnurinprøve, blev afvist af patienter der har læst på forummet at jod-er-gift! Set i dette lys er "jod-plet-metoden" det næstbedste man kan gøre, når alternativet er enten den gængse døgurinprøve, uden andre referencer end den som bygger på det vedtagne daglige jodindtag på max. 150 mcg/dag (dvs. nærmest ingen har jodmangel iflg. den), eller ingen prøve overhovedet.

Jeg selv og min søn bruger 3 dråber Nascent Iodine (1200 mcg = 1,2 mg) hver dag, og vores "kontrol-pletter" med Lugol's solution en gang imellem, smurt på den indre overarm, forsvinder ikke i flere dage, uanset brusebad hver dag. Jeg er 61 og min søn er 37. Så "et eller andet" fungerer alligevel...

Lisbeth Prøv at se tråden Hokus pokus rav mod struma. Uanset hvad man måtte mene om det, har folkemedicinen før etableringen af den skolemedicinske, anvendt rav til at få struma til at skrumpe eller forsvinde helt.