Viser søkeresultater 1 til 1 av 1
-
25-03-13, 09:01 #1
22 struma'er på 2 minutter + en halv time
Låner lige indledningen fra min anden tråd Sådan spredes u-sundhed og overvægt...:
Må blankt indrømme, at jeg har været ret så deprimeret på det sidste. Og fortsat er... Det er ikke kun fordi der er længere og længere imellem mennesker med hårpragt som jeg husker den fra fortiden. Jeg synes også, at jeg ser struma'er alle vegne.
En nabo gennem mange år, har altid rendt med en struma. Ikke så stor, men struma er det.
Der var ikke noget galt, iflg. lægen. Alle prøver var indenfor "normalområdet" og det var tydeligt, at naboen havde ikke lyst til at tale om det, efter at hun blev beroliget hos lægen. Hun reagerede på mine kommentarer som jeg var en "lyseslukker", så det var bare om at holde mund fremover. Jeg holder fortsat min mund, nu på 11. år.
I løbet af de 11 år blev naboens struma ikke meget større end da jeg så den første gang. Til gengæld blev naboens flotte ben, lange, slanke med vidunderlige ankler - til typiske, grove "lavt-stofskifte-ben" (Kevlin kalder for LRS-bein = Låra Rett i Skoa), som man typisk udvikler som følge af en langvarig thyreoideahormonmangel, herunder underdosering hvis man er i behandling.... Min nabo var dog aldrig i behandling, fordi hendes blodprøver var "fine".
De sidste par år eller tre, tilbringer hun sin fritid på sofaen derhjemme, dvs. hun er "som hun plejer" når hun er på job men hjemme er hun flad... Lægen siger bare: Jamen, kære frue. Overgangsalderen er ikke nogen sygdom, vel? Vi kan ikke have det som teenagere hele livet, vel? Men det er netop det hun er - naboens datter. Teenager. Hun er høj og flot, som hendes mor var før... og som sin mor, har også datteren fået struma. Og som sin mor, tilbringer også datteren mere og mere tid på sofaen. Til hende siger lægen, at hendes prøver er "fin-fine" og at hun kommer til at vokse sig flot og smækker. Bare giv tid. De stoler begge blindt på lægen.
Sidste uge var jeg ude og handle. Det har taget mig to minutter at stige ud af bilen og komme ind i supermarkedet. Undervejs lagde jeg mærke til en kvinde med stor struma. Bred, overvægtig, med tyrenakke, ekstremt tyndt hår... sled hun sig langsomt gennem supermarkedet.
Jeg glemte helt, hvad jeg kom efter, og så mig omkring.
Efter ½ time har jeg talt 21 personer med synlig struma. Alle kvinder og piger i teenage-alderen.
Jeg gav op og gik tomhændet hjem.
Strumaer, overvægt, tyndt hår, myxødem-ansigter... tomme blikke, synlig træthed, "fin-fine" blodprøver, ingen diagnose, ingen behandling...
... og så langt det indre øje skuer - en endeløs, tæt front af læger, der alle siger: "nej"!
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
20 minutter i solen er nok (?).
Av Mod i forumet D-vitaminSvar: 6Siste melding: 06-06-12, 12:56 -
Time hos legen
Av Sinka i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 03-09-10, 12:39 -
Time hos endokrinolog
Av millasin i forumet EndokrinologerSvar: 4Siste melding: 04-10-08, 12:06 -
Om stoffskiftesykdom på tv2 frokosttv tirsdag 4. kl 8-halv n
Av nora i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 8Siste melding: 05-03-08, 16:34 -
Alkoholsjokk etter inntak av 3 halv-litere på 6 timer....
Av benga i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 08-06-07, 14:25

Svar med sitat

Bokmerker