Lettet. Kortison acetat på blå resept. Endelig! Har lest masse om det, samt snakket med lege. Fordi den skal innom leveren før den blir kortisol skal mengden økes med 1/3. Det skulle bli 1 3/4 tablett, sånn ca, den er på 25 mg den fra Nycomed, ca 44 mg mot hydrokortison på 32-33 mg. Blondie eller Anisa, skal denne også tas ca hver 4. time? Med hydrokrotison merker jeg svært godt at når 4 timer er gått, er det tomt i depotene.

I løpet av 4 dager har jeg gått tilbake til gammel thyroiddose på 3.5 grain/210 mg. Den dosen bør være trygg, der var jeg ikke overdosert. Nå skal jeg se i dag om jeg klarer meg med den mengden T3 som er i den, eller om jeg må legge til litt Liothyronin. Jeg stressdoserte 15 mcg Lio i går fordi jeg skulle til lege midt på dagen. Da merket jeg godt forskjellen på Lio og thyroid. Thyroid er som å falle i en haug med fløyel. Lio er som å havne på en trampoline, hardt opp og ned, hjertebank. Det er deilig å være tilbake. Jeg har nok vært alt for mye flink pike. Gått på for lav kortisondose da jeg brukte det, i stedet for å gi kroppen det den trengte, og tatt for lite thyroid. Alle leger mener jo at hormondosene skal være lavest mulig. Nå skal jeg forholde meg mest til det kroppen forteller. Jeg trøster meg med at doser på 4-10 grain ikke var uvanlig før TSH kom. Jeg skal ha nok, jeg skal opp og i funksjon igjen!

Jeg doserte to kvelder slik: 90 mg thyroid i det jeg la meg, 90 mg thyroid når jeg står opp. Det er deilig å slippe vekking midt på natta! Jeg vet jo ikke om dette vil fortsette, men jeg har sovet svært godt disse to nettene. Eneste ulempe har vært at jeg har våknet klokka 5 og ikke fått helt maksimalt med søvn. Tror jeg skal endre doseringen litt, slik at jeg tar 2 grain/120 mg kveld g 1 grain/60 mg morgen og se om det hjelper på søvnen. Hadde ingen oppvåkning med binyreubehag. Nå har jeg lagt inn to doser i løpet av dagen med 15 mg thyroid i hver. Jeg må prøve og feile for å finne ut hvor jeg skal ligge, hvor ofte jeg trenger å ta thyroid. Jeg må gi kroppen tid til å vise om den omdanner T4 i thyroiden eller om den ikke gjør det.

I tillegg skal jeg jobbe litt mer aktivt og bestemt med stressmestring. Forsøke å kartlegge når jeg kjenner stress, hvordan jeg kan unngå det. Ha flere økter hver dag med mindfulness, minst to per dag. Foreløpig har jeg ikke klart å gå på treningsstudioet, der har de mindfulmness to-tre ganger i uka. Jeg skal dra dit. Legen mente at det var mye viktigere å trene mindfulness der jeg er nå enn fysisk trening. Det eksisterer forskning som viser at mindfulness og meditasjon har effekt. Så, selv om jeg ikke orker å gå langt, kan jeg gå litt ut og lytte på den vårlige fuglesangen og klemme litt på trærne Da jeg skulle til lege i går, var det vel maksimalt 10 minutter å gå i langsomt tempo. Selv det får meg til å merke utmattelsen. Det er temmelig skralt. Men jeg har vært på dypere vann enn dette før. Mer enn svært rolig yoga eller qi gong skal ikke kroppen min ha nå, det er helt tydelig.

Jeg funderer også over bølgene i utmattelsen min. Den er verst på dagtid. Sånn rundt kl 10-11 må jeg legge meg og hvile, og om igjen rundt kl 15. Så kvikner jeg til på kvelden, da blir det mer fart og energi i meg, selv om det ikke varer mer enn et par tre timer. Kortisol eller ett eller annet hormon har sannsynligvis en topp på kvelden, tenker jeg.

Her er jeg, nede på bunnen og titter på livet, men ved godt mot, tross alt. Jeg vet at det er mulig å karre meg opp igjen