Viser søkeresultater 1 til 10 av 19

Threaded View

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Har jeg lavt stoffskifte? Trenger innspill!

Da er jeg tilbake, men ikke kjapp nok til at jeg kan redigere på svaret mitt fra istad..

Du skriver at du er svimmel, det er ganske vanlig for lavt stoffskifte og ha lite jern.
    Jeg tar jerntilskudd (og det må - egentlig - datteren min på 14 også..)
    Jeg må også få tilført B12 via injeksjoner hver tredje måned, noen ganger oftere.

Er det ingen flere ting som er målt på blodprøvene av deg gjennom årene?
    F.eks, er anti-TPO målt? De som har forhøydede verdier av denne typen antistoff,
    kan få en type lavt stoffskifte som kalles for Hashimotos thyreoiditt.
    Tror du er en av dem som kan kjenne deg igjen i symptomene:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Hashimotos thyroiditt blir ofte feildiagnostisert som depresjon, cyclothymia (en form for bipolar lidelse), PMS, bipolar og angst. (Wikipedia).

Det er viktig å be legen om å teste deg for antistoffer for å påvise Hashimoto.

Symptomer:
    Forstoppelse
    Problemer med å tenke
    Problemer med å konsentrere seg
    Tørr hud
    Slitenhet/Utslitt
    Hårtap
    Kraftig menstruasjon
    Irregulær menstruasjon
    Kuldintoleranse
    Lett vektøkning
    Liten eller krympet skjoldbruskkjertel (sent i forløpet)

Andre symptomer som kan forekomme
    Muskelstivhet
    Vektøkning
    Hovent ansikt
    Kilde

Annet sted nevnes disse symptomene i tillegg:
    Tretthet
    Problemer med å lære
    Økt forekomst av aborter
    Økt følsomhet for mange medisiner

Andre autoimmune sykdommer

Hashimoto er en vanlig forekommende forstyrrelse i immunsystemet som påvirker skjoldbruskkjertelen. Men langt mer skjeldent kan også immunsystemet ved en feil angripe så å si enhver annen del av kroppen, og føre til at denne delen ikke fungerer som den skal. Og tendensen til dette går i arv. Selv om flertallet av pasienter med Hashimotos thyroiditt og dem de er i famile med, aldri vil bli rammet av andre andre autoimmune tilstander, så har disse en statisisk sett en økt risiko for å utvikle følgende autoimmune sykdommer:

Type 1 diabetes mellitus (krever insulin)
    Graves
    Reumatoid arthritis
    Perniøs anemi (sviktende evne til å oppta B12, som potensielt kan forårsake anemi og nevrologiske problemer)
    Addison (binyresvikt, binyrene sørger forkotison for at kroppen skal takle stress og sykdom)
    Premature ovarian svikt(Tidlig overgangsalder)
    Vitiligo (bitvis tap av pigmentering av huden)
    Thrombocytopenic purpura
    Lupus erythematosus (autoimmun sykdom som involverer hud, lymfekjertler, hjerte, lunger og nyrer)
    Hensiktsmessig behandling av Hashimoto krever kontinuerlig behandling av lege som har erfaring med sykdommen
    http://www.aace.com/pub/thyroidbroch.../Hashimoto.pdf

Hvis du tar tilskudd av vitamin D, så håper jeg det er D3? Jeg tar K2-vitamin sammen med D3 -
    og prøver og være flink igjennom vinterhålvåret. I solrike sommere dropper jeg solkremen den første halvtimen;
    slik at huden får sjanse til å slippe de viktige solstrålene gjennom. (Solkrem med faktor, men det er vel bare sånne nå..?)

Det er flere ting du kan sjekke selv, før iverden visste legene om disse tingene -
    men det er dessverre ikke så vanlig lenger.. Okkesom - her er et par tips:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Håper noen kan legge ut bildet fra Mark Starrs bok (2005) "Hypothyrodism - TYPE 2"
    hvor det står om oppsvulming under huden (myxødem) - dette er UNIKT for lavt stoffskifte:

"This type of swelling is unique to hypothyrodism.
    ...
    if the thickened skin or myxedema is present,
    you have hypothyrodism.

Do you have myxedema?
    ..
    Try to pinch the skin as demonstrated in the picture
    (klikk på bokomslaget og se så side 3 i denne linken OBS! sidenummereringen starter et stykke ut):
    http://www.amazon.com/dp/0975262408?...GTK811X104867&).
    The swollen skin on the patient´s arm,
    as well as the puffiness in her hand,
    is a classic demonstration of myxedema."
    En annen ting som var vel kjent for hundre år siden (og vel så det) var at de som har lavt stoffskifte -
    de har også lavere kroppstemperatur:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    Individuelle biorytmer - viktig medisinsk informasjon

Av: Dag Viljen Poleszynski
    ..

Kroppstemperatur.
    En hyppig studert fysiologisk endring er kroppens temperatur, som varierer med tid på døgnet (sirkadiensk), fysisk aktivitet (høyere når vi er aktive), psykisk stress og med aktiviteten i immunforsvarer (høyere temperatur ved infeksjoner). Kroppstemperaturen er f.eks. lavere om morgenen enn utpå dagen, og ”normal” temperatur ligger på ca. 37ºC i rektum. Høyere temperatur (feber) kan bety at man har en infeksjon eller at stoffskiftet er for høyt, og lavere temperatur at det er for lavt.

Den amerikanske legen Broda O. Barnes publiserte i 1942 en artikkel som summerte opp resultatene av temperaturmålinger på 1000 pasienter. Han fant at morgentemperaturen var en god indikator på basalstoffskiftets tilstand.
    Ifølge den amerikanske legen Mark Starr (se Mat&Helse 8/2007) er det mulig å ha en temperatur innenfor ”normalen” og fortsatt lide av det han kaller hypotyreose type 2 (en type lavere stoffskifte som ikke kan måles med blodprøver).

For diagnostisering av stoffskiftet anbefaler Starr å ta temperaturen enten under armen eller i rektum.
    Under armen bør morgentemperaturen normalt være 36,6-36,8 grader og rektalt 37-37,3 grader.
    Er den lavere enn 36,6 under armen eller 37 grader rektalt,
    tyder det på hypotyreose uansett hvor mye tyroksin/trijodtyronin man har i blodet.

Kelly viste til flere studier hvor temperaturen hele døgnet er blitt målt under armen, rektalt og i kroppen. I en undersøkelse ble åtte menn studert i 13 dager mens de bar med seg sensorer som registrerte temperaturen tre steder – under armen, i rektum og i magen (vha. en kapsel). Korrigert for fysiske aktiviteter fant de stort samsvar mellom temperaturen i buken og rektalt, men mindre samsvar med temperaturen under armen. At rektale målinger er mest pålitelige, ble bekreftet i en annen studie av 19 friske kvinner i alderen 21-36 år og 74 i alderen 39-59 år.

En annen undersøkelse med 15 kvinner som sov fra midnatt til kl. 8, viste at de hadde ulike temperaturkurver i løpet av døgnet - noen var ”morgentyper” og andre ”kveldstyper”. Førstnevntes døgnkurve startet omkring 3 timer tidligere enn sistnevnte, dvs. at temperaturen startet å stige tidligere på morgenen, til tross for at alle utførte samme oppgaver i løpet av dagen. ”Morgentypene” hadde lavest temperatur hele døgnet, og størst forskjell var det om natta.

Temperaturen til 97 menn og kvinner i alderen 63-91 år ble sammenliknet med 58 av begge kjønn i alderen 17 til 39 år. Deltakerne valgte selv døgnrytmer de tre ukene som forsøket varte. Etter en uke fikk 63 personer 1,5 mg melatonin før leggetid, mens 34 fikk en identisk utseende narretablett. I begge grupper var kroppstemperaturen lavest tidlig på morgenen og høyest om kvelden. Variasjonene i hver gruppe var størst blant de eldste, som i gjennomsnitt hadde litt lavere kroppstemperatur hele døgnet. Effekten av melatonin var derimot lik i begge grupper, dvs. at det førte til et lite temperaturfall om morgenen, samtidig som det stabiliserte/synkroniserte kroppstemperaturrytmene.

Døgnkontinuerlige målinger av rektal temperatur hos friske menn i alderen 21-26 år viste en temperatur-stigning fra ca. 36,8ºC kl. 9 til ca. 37,4ºC kl. 21 om kvelden for så å falle. Temperaturen var lavest ca. kl. 4 om morgenen, ca. 36,5ºC, og steg deretter.

Kontrollerte forsøk viser at hvis man bruker kroppstemperaturmålinger som indikator på helse eller for å påvise hypotyreose, er det mest pålitelige et rektalt termometer. Målingene bør foretas samme tid hver dag. Hvis man måler enten for tidlig eller for seint på morgenen, kan det føre til at man feiltolker kroppens signaler – f.eks. enten at man har hypotyreose men ikke klarer å vise det, eller at man ikke har en infeksjon som man faktisk har.

..
    Av: Dag Viljen Poleszynski 19/02/2008 Mat&Helse

Kilden ikke lenger tilgjengelig
    www.matoghelse.no/helse/2008/02/19/individuelle-biorytmer---viktig-medisinsk-informasjon.aspx+spytt+kortisol+morgen+kortisol+kveld&cd=59& hl=no&ct=clnk&gl=no&source=www.google.no]Google Cache/Bufret[/URL]

Helsemagasinet Vitenskap & Fornuft
    Abboner her.
    OBS!! For damer gjelder følgende:
    Sitat Opprinnelig skrevet av minnie Vis post
    ..metoden .. ble utvilklet av dr. Broda Barnes på 30-40 tallet.
    Ta tempen under armen om morgenen før du står opp, tre dager på rad (kvinner tre dager etter menstruasjon siden den stiger ved eggløsning).
    Resultatet skal være 36,4-36,8 grader. Hypotyreote har lavere enn dette og de som er hyper har over.
    ..

VOF har fantastisk mye bra info - ingen over ingen ved siden
    Hvis du har et bibliotek i nærheten kan du jo sjekke om de har det siste nummeret fra ifjor:

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    http://vof.no/ -
    "Hormonet som regulerer det meste
    TYROKSIN OG SKJOLDKJERTELEN
    - lider du av hypotyreose?"

Jeg er på bibliotekt nå,
    og har lest fort igjennom artikkelen som går over fem og en halv side -
    jeg syns dette var svært BRA!
    Bl.a så er både Broda Barnes og Starr er brukt som referanser
    Beste og grundigste jeg noen gang har lest, på papir (vel og merke ;0))
    Det eneste jeg ikke likte er at de har listet opp stoffskifte.org (NTF) på Kildelista si -
    men de ligger iallefall sist på lista
    ..
    ..ellers går det jo også an å bestille gamle blader fra nettstedet til VOF.
    Sist endret av Kevlin; 28-02-13 kl 17:23
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. Trenger litt hjelp her...ang jente på 8 år...lavt stoffskifte?
    Av Bønna i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 24
    Siste melding: 17-03-14, 19:58
  2. Trenger hjelp ang lav binyrefunksjon og lavt stoffskifte
    Av bibzi80 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 21-10-11, 07:12
  3. Trenger en forklaring på lavt stoffskifte
    Av Hilde58 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 42
    Siste melding: 20-02-11, 20:11
  4. Svar: 24
    Siste melding: 24-03-10, 21:41
  5. Trenger jeg medisinering el ikke? Håper på innspill fra dere
    Av Cin i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 28
    Siste melding: 16-03-07, 21:30