Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: E-læringskurs om hypothyreose

Den er sikkert fin som en introduksjon for nybegynnere som er helt grønne. Jeg må tilstå at jeg ble forbauset over det lave nivået. Autoimmunitet er så komplekst. De sier for eksempel ingenting om hvordan hormoner står så nær hverandre, faller den ene, faller den andre..
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Unhappy Sv: E-læringskurs om hypothyreose

Ren avskrift fra side 8 (dvs med skrivefeil)
    "En person med hypotyreose
    må få tilført tyroksin gjennom tabletter.
    Levaxin er mye brukt i Norge"

og

"Oppsummert om hypotyreose:
    Når kroppen mangeler tyroksin synker cellenens stoffskfiteaktivitet -
    vi kan si at kroppen går på tomgang.
    Gjør den det for lenge, kan en rekke symptomer oppstå.
    Tyroksin tilføres derfor kroppen via tabletten Levaxin"

(forstørrede bokstaver er min markering av tvilsomme påstander)
    Jeg gidder jammen ikke å bruke en time på de neste 61 sidene -
    for de kan jo tilogmed mindre enn meg;
    og jeg har ingen formell skolering innen helsefag..
    Kankje derfor jeg ikke faller for denne
    Indoktrineringen av Levaxin og ren (såkalt) T4-behandling!!

Man kan vanskelig lese dette anderledes enn at:
    tyroksin = det kroppens celler bruker = Levaxin

Flere medlemmer her har brukt tida langt bedre på stoffskifte-informasjon, anbefaler her Noras side på det varmeste:
    http://www.nora.heime.net/armourthyroid_history.html (ligger også på forumets forside -
    Om historien til Thyroxin og Thyroid, tørket kjertel, thyreoidum, thyreodinum etc.)

Historikk på sykdommen, relaterte sykdommer, behandling osv, osv ligger det masse av på Forumet;
    ofte med linker - som er vanskelige og rokke ved!
    Sist endret av Kevlin; 20-02-13 kl 11:11
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Den er sikkert fin som en introduksjon for nybegynnere som er helt grønne. Jeg må tilstå at jeg ble forbauset over det lave nivået.
    Du må vel regnes som godt og vel viderekommen på temaet nå Vigdis, men denne er sikkert laget for personer som ikke vet noe fra før. Alt i alt synes jeg ikke den var så verst? Jeg hadde sikkert hatt god nytte av den da jeg nettopp hadde fått diagnosen og begynte å lese meg opp. Den er ikke perfekt, men som en introduksjon synes jeg den er brukbar. Viser det seg da etter hvert at man ikke får god nok effekt av levaxinen - de fleste begynner jo der - er det mulig å orientere seg videre.

Mellom linjene i videosnuttene med Ingrid Norheim synes jeg også det er mulig å høre at det faktisk finnes andre alternativer enn levaxin, selv om disse ikke nevnes spesielt. Det er jo et godt tegn? Betyr kanskje at det er bevegelse i holdningene hos endokrinologene?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    .. denne er sikkert laget for personer som ikke vet noe fra før. Alt i alt synes jeg ikke den var så verst?
    Jo det syns jeg faktisk at dette kurset er (iløpet av side 8 bråstoppet kurset seg sjøl..)

Med forbehold for de som selv informerer seg videre - for dem er det håp

..men for de som har Tillit til Helsevesenet;
    de har en STOR mulighet for å havne langt inne i en blindvei.
    Og når de er havnet der så har de ikke energi til annet enn å gjøre som legen sier.

Og for nettopp disse - som har Tillit til sin lege og/eller pasientorganisasjoner -
    så er den så rotfestet at de heller ikke reagerer når de må ta stadig flere medikamenter.
    Dette vet jeg av egen smertelig erfaring. Venner og også noen av deres foreldre igjen,
    er overhodet ikke motakelig for hva jeg måtte fortelle om (f.eks) thyroid kontra Levaxin.
    Eller at hvis du tar D-vitamin; så må det være D3 - og da må du også ta K2...

Sagt på en annen måte:
    de verste løgnene er ikke de som er helsvarte; for de er tross alt lettere å gjennomskue.
    De verste løgnene er de som er blandet opp med en tilpasset dose faktiske sannheter -
    og når disse (som idette tilfellet) blir servert av et offentlig sykehus;
    så er det etter min bok faktisk noe av det værste.

For ordens skyld: dette er ikke et angrep på Bettie eller hva hun skriver;
    hvis hun ikke hadde postet denne tråden, så hadde jeg ikke visst om dette kurset og slik
    Misbruk av Tillit får jeg nærmest utslett av;
    så jeg håper trådstarter kan lese meg med mildest mulig øyne
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Helt i orden Kevlin noen diskusjoner må vi ha. Det er mange veier til målet (les: informasjon). Min tilnærming når noe i livet er ugreit, har alltid vært å lese meg opp. Det har stort sett fungert bra, bortsett fra da jeg var nybakt mor og leste Barneboka av Anna Wahlgren Ungen (terrenget) stemte ikke med kartet (boka).

Men vi er forskjellige; mannen min, som har vært alvorlig syk av kreft, leser ingenting, tar en dag om gangen og lever fortsatt. For han har det fungert, og kanskje den evnen til ikke å bekymre seg har bidratt til at han fortsatt er med oss. Ulike tilnærminger kan ha sine fordeler og ulemper ...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: E-læringskurs om hypothyreose

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Men vi er forskjellige; mannen min, som har vært alvorlig syk av kreft, leser ingenting, tar en dag om gangen og lever fortsatt. For han har det fungert, og kanskje den evnen til ikke å bekymre seg har bidratt til at han fortsatt er med oss.
    ...og (eller?) fordi han har dig, som læser dig op i alt det nødvendige?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn