Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
-
17-12-12, 09:53 #1
Tilskudd av D3 skaper automatisk behov for tilskudd av K2 (og om margarin)
Dette underforumet kunne med fordel hatt et litt lenger navn, f.eks Vitamin D3&K2.
Sammenhengen mellom vitamin D3 og K2 - samt hvordan K2 er nødvendig for
å beholde kalsium på rette plass. Mao i skjelettet og ikke inn i blodårene:
"When you take vitamin D, your body creates more of these vitamin K2-dependent proteins, the proteins that will move the calcium around.
They have a lot of potential health benefits. But until the K2 comes in to activate those proteins, those benefits aren't realized.
So, really, if you're taking vitamin D, you're creating an increased demand for K2.
And vitamin D and K2 work together to strengthen your bones and improve your heart health.
... For so long, we've been told to take calcium for osteoporosis... and vitamin D, which we know is helpful.
But then, more studies are coming out showing that increased calcium intake is causing more heart attacks and strokes.
That created a lot of confusion around whether calcium is safe or not. But that's the wrong question to be asking,
because we'll never properly understand the health benefits of calcium or vitamin D, unless we take into consideration K2.
That's what keeps the calcium in its right place."
Kilde: http://articles.mercola.com/sites/ar...1216_SNL_Art_1
Oversettelse (via Google oversetter - http://translate.google.no/?hl=no&tab=TT):
"Når du tar vitamin D, skaper kroppen mer av de K2-avhengige proteiner, proteiner som vil flytte kalsium rundt.
De har en rekke potensielle helsefordeler. Men inntil K2 kommer inn for å aktivere disse proteinene, blir disse fordelene er ikke realisert.
Så egentlig, hvis du tar vitamin D, oppretter du en økt etterspørsel etter K2.
Og vitamin D og K2 arbeide sammen for å styrke skjelettet og forbedrer hjertehelsen.
...så lenge, har vi fått beskjed om å ta kalsium mot osteoporose ... og vitamin D, som vi vet er nyttig.
Men så er det flere studier som kommer ut som viser at økt kalsiuminntak forårsaker flere hjerteinfarkt og slag.
Det har skapt mye forvirring rundt hvorvidt kalsium er trygt eller ikke. Men det er feil spørsmål å stille,
fordi vi aldri vil forstå ordentlig de helsemessige fordelene av kalsium eller vitamin D, med mindre vi tar hensyn K2.
Det er det som holder kalsium på rett plass."Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
17-12-12, 12:09 #2
Sv: Tilskudd av D3 skaper automatisk behov for tilskudd av K2
Iom jeg tar 5000IU med D3-vitamin pr dag, så bør jeg anskaffe K2 vitamin asap ville jeg tro, men de eneste jeg har funnet i norske helsekost forretninger er en type som er soya-bundet, og soya skal vel folk med lavt stoffskifte ligge langt unna såvidt jeg har forstått.
BigVits har et lite utvalg av K2-vitaminer, men de som har MK7 og Menaq7 i navnet bør en vel også ligge unna da de er soyabaserte? Denne er jo billig, og uten soya ifølge innholdsfortegnelse, og bør vel være ok?
-
17-12-12, 14:12 #3
Minst mulig soya for oss, ja.
Linken din går til et av now foods produkter; de er stort sett bra -
hender at noen av deres produkter også inneholder soya dessverre.
Bl.a så har de en D3&K2-spray som inneholder soya.. http://www.iherb.com/Now-Foods-Vitam...oz-60-ml/27016
Så jeg prøver og være flink til å sjekke innholdsfortegnelsen godt - uansett merke.
Av egen erfaring kan jeg tilføye at jeg har tatt store doser med D3 og dertilhørende K2 i to-tre år nå -
jeg fikk foretatt bentetthetsmåling for trekvart år siden og resultatet var
Nå som jeg føler at jeg ligger på et OK nivå mtp D3 og K2 så tar jeg et kombinasjonstilskudd fra now
http://www.iherb.com/Now-Foods-Vitam...gie-Caps/10056
Jeg har aldri tatt tilskudd av kalsium - forumet har flere innlegg (med linker) om hvorfor kalsiumtilskudd ikke er bra!
For de som er interessert i gå mer i dybden, søk på kalsium-løgnen eller Fosamax.Kevlin
-
17-12-12, 18:43 #4
Jeg har tatt 3000 iu vit D3 i flere år. Kommer ikke over 80 på blodprøve. Kan det ha sammenheng med et for lavt inntak av K2? Tar et kombinasjonstilskudd med D3&K2. Tar også kalsium fordi jeg tar magnesium i ganske store doser. Disse mineralene jobber jo sammen.
-
18-12-12, 07:28 #5
Hvis du har brukt samme type/merke vitamin hele tiden, og ikke kommer høyere på blodprøver, så kanskje prøve et annet merke en stund?
-
18-12-12, 21:55 #6
Jeg har brukt minst to ulike merker. Bla now foods som jeg skjønner du også bruker. Innbilder meg ikke at det er der det ligger. Men har hørt andre som har tilsvarende problemer. Forøvrig er 80 ca midt i referanseområdet.
-
18-12-12, 22:46 #7
Jeg bruker Healthy Origins sine på 5000IU, men som jeg nevnte i en annen tråd, så kan det være flaks at ikke tollen stopper den iom det er bare tillatt å importere 3 måneders forbruk...
Hvis det andre merket også var 3000IU, så kanskje på tide å prøve 5000IU og et separat (og kanskje sterkere) K2-vitamin? Jeg mener å ha sett flere anbefalinger her inne at D3 med fordel bør ligge i øvre referanseområde, typisk i overkant av 100...
-
23-01-13, 15:41 #8
Jeg har vært hos legen og tatt ny blodprøve av D3-vitamin, og kan konkludere at for min del fungerer disse fra BigVits særdeles bra iom resultatet nå var økt fra 54 til 175 (ref 50-113) på drøyt 2 måneder, så jeg må ta det litt roligere med disse framover
-
24-01-13, 08:08 #9
Dette var noe for meg ser jeg

Kronisk lav på D-vit. og tar daglig tilskudd, men "aldri hørt om" K2-vit..
Limer inn denne linken som jeg fant om K-vit.: http://www.nettdoktor.no/ernaering/v...r/vitamink.php
Økte blødningstendenser! Kjøpe seg K-vit. snarest!!!
-
13-02-13, 16:39 #10
Jeg ser at hun (Berit Falk Dracup, klinisk ernæringsfysiolog) også skriver om vitamin D:
"Generelt om vitamin D
Man bruker normalt betegnelsen "vitamin" om organiske stoffer som skal tilføres kroppen utenfra,
fordi kroppen ikke selv kan danne dem.
En har oppdaget at vitamin D også kan dannes av kroppen selv,
og det vil derfor være mer korrekt å kalle det et provitamin."
Nei det er ikke riktig - det er mer korrekt å kalle det et prohormon!
"Vitamin D er fettløselig, dvs det kan ikke skilles ut i urinen.
En kan altså ikke ta store doser vitamin D, fordi det da vil hope seg opp i kroppen.
Andre fettløselige vitaminer er A, D, E og K."
Det er D2 som kan forgifte kroppen, ikke D3.
Men D2 er visstnok hva leger skriver ut ved D-vitminmangel...
Hun skiller i hele gjennomgangen ikke glassklart mellom D2 og D3 -
Eksempel:
"D-vitamin finnes mest i fet fisk, tran og margarin" Margarin!!! Av alle ting
hun kaller D-vitamin for calciferol. Hun burde lese litt mer om "provitaminet" sitt:
Jeg gidder bare ikke å gå igjennom hele smørbrødlista hennes på nettdoktor.no -
for det er en usalig blanding av rett og vrang-lære
Forhåpentligvis vil noen hos nettdoktor oppdatere seg og skrive om det på siten - sist var:
Oppdatert av: Kristian Sæthre, lege
Sist oppdatert: 28.03.2007Kevlin
Lignende tråder
-
vitamin tilskudd under graviditet
Av toneij i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 10-01-13, 16:58 -
Hvilke tilskudd tar DU-tråden!
Av Thomas W H i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 1Siste melding: 14-11-11, 01:45 -
Ang. tilskudd av B-vitaminer
Av Marina73 i forumet B-vitaminerSvar: 5Siste melding: 04-08-08, 16:57
Svar med sitat

Bokmerker