Side 2 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 49
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    55

Standard Startdose

Jeg går fortsatt på startdosen med levaxin på 50 mikogram.
    Da jeg begynte hadde jeg TSH på 4,3 og fritt T4 på 8. Ringte legekontoret og fikk resultater på siste blodprøve nå, som altså er tatt 3 uker etter jeg begynte på levaxin, og da hadde jeg TSH på 2,5 og fritt T4 på 12. Dama på legekontoret sa jeg hadde helt normale prøver. Men jeg føler meg ikke bra, er veldig svimmel og henger ikke med i hverdagen. Uff, synes dette er vanskelig jeg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Du har ikke bra prøver Rafael. Du er bare innenfor normalområdet. De fleste som går på Levaxin må opp på T4 og ned på TSHen i forhold til der du ligger nå. Jeg ville ventet 3-4 uker til. Så spurt om ny prøve og diskutert å øke medininen med det samme.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Det er enighet om at hypotyreose primært skal behandles med tyroksin. Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 - 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 - 1,0 mIE/l.
    Sånn skal hypotyreose behandles. At en dame på kontoret sier du har helt "normale" prøver er typisk. Innenfor referanseområdet ja, for mennesker som ikke har startet tyroksinbehandling.

Hvor lenge har du brukt 50 mikrogram? Hvis det er over 6-8 uker så ville jeg ikke ha ventet. Bare ring og bestill time, og si at du kommer og tar blodprøver en uke før så svarene er klare når du får komme inn til legen. Så kan de ha klar et blodprøveskjema. Du burde vært testet for TSH, FT4, FT3, antistoffer mot skjoldbruskkjertelen, vitamin B12, ferritin og jernlager. De som har stoffskifteproblemer har ofte lavt B12 og lite jern.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, enig, dama på kontoret har overhodet ikke peiling hva det dreier seg om.
    Og TSH tar 6 uker før det stabiliserer seg, men det er vanlig å måtte øke dosen levaxin alle to-tre uker. De fikk det omvendt....
    Tommelfingerregel for dosen blir 1,6-1,7 µg/kg kroppsvekt, emd store variasjoner.

Haugs artikkel om behandling av hypothyreose er ypperlig å komme drassende med til legen, forresten.
    http://www.berg-family.org/lmh/index.html Her er noen som har lagt ut legemiddelhandboka slik at den kan linkes til bedre
    http://www.berg-family.org/lmh/T/T3.3.htm#T3.3.2
    "Pasienter med primær hypotyreose behandles med levotyroksin (tyroksin). Vanlig vedlikeholdsdose er 0,10-0,15 mg per døgn. Behandlingen skal alltid starte med en lav dose som gradvis økes til serumnivået av TSH er normalisert. Hos unge pasienter uten hjertesykdom kan man starte med 50 µg/døgn og øke dosen etter 3-4 uker. Hos eldre pasienter, og spesielt om de har koronar hjertesykdom, må behandlingen starte meget forsiktig. Det kan skje ved å begynne med 12,5-25 µg/døgn, og så øke dosen forsiktig hver 4.-6. uke. Det er viktig å huske at etter endringer av tyroksindosen tar det 4-6 uker før TSH har innstilt seg på nytt nivå som reflekterer det endrede dosenivået. Behandlingsmålet er å gjøre pasienten eutyreoid og å normalisere TSH- og fritt T4-konsentrasjonen. T4-dosen økes vanligvis til TSH-konsentrasjonen ligger mellom 0,5 og 1,5 mIE/l. Hos noen pasienter vil det føre til lett forhøyet fritt T4-konsentrasjon."

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    55

Standard B12

Mye å sette seg inn i her for en stakkars nybegynner . En annen ting er er B12, som ble målt til 164, hvilket jeg har forstått er noe lav, men det synes ikke legen min, han synes den var helt passe. Nytter liksom ikke krangle med legen synes jeg... det er jeg hvertfall ikke så god på

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Ã… krangle med legen er ikke kjekt nei. Bedre å eventuelt bytte lege da.

Jeg har ikke noe faste kontroller hos legen , men kan ta blodprøver når jeg føler behov for det og trenger ikke ha time hos legen for det. Det er veldig greit og de er veldig lette å ha med å gjøre på dette legekontoret.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    31

Standard

Slik er det for meg også Rafael. Fikk Levaxin etter nesten å begynne å krangle, fordi legen synes det er dumt å begynne på medisin.
    Etter tre uker tok jeg nye prøver, som jeg fikk svar på over telefon med kontorsøster.
    Hun sa også at prøvene var veldig fine: FT4 på 12 og TSH på 2,9.
    Etter det svaret økte jeg dosen selv opp til 50 mikrogram og ventet på telefon fra legen min om at det var riktig å gjøre. Nå - to uker senere - venter jeg fortsatt på denne telefonen.

Jeg skjønner ikke hvorfor legene tar inn så mange pasienter at de ikke har tid til å følge opp. Det må jo være tiden som ikke strekker til. Hver gang jeg har time er de jo alltid forsinket, og det gjør at jeg blir stresset og glemmer å spørre om alt jeg hadde tenkt. (Selv med huskelapp)

Idioti at vi skal ta hensyn til legene når ikke de tar hensyn til oss.

Uansett, jeg fortsetter på mine 2 tabletter om dagen til jeg tar neste blodprøve om to uker.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    85
    Meldinger
    58

Standard

Jeg ringer til legekontoret 2. hver mnd og sier jeg skal ha de samme prøvene som sist.

Så henter jeg skjemaet der og tar det med til Furst(de klarer ikke å ta blodprøver). På veien krysser jeg av for de tingene jeg vil ha sjekket og skriver i det øverste feltet at kopi av svar skal sendes til meg.

Vanligvis øker jeg dosen litt selv når jeg får svaret, å en til to uker etter ringer legen å sier at jeg skal øke.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    55

Standard hmm

kanskje jeg skal øke dosen min med 25 mg..... får vel ringe legen og snakke med ham. Takk for mange informative svar forresten

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    55

Standard Frustrert

Må bare få ut litt frustrasjon, og dette er vel stedet for det . Er så lei om dagen, har nå gått på levaxin i 3 måneder og merker ingen forskjell overhodet. Er nå på 75 mikrogram, skal til legen om et par uker og ta nye prøver. Vet det kan ta tid, men det begynner å tære... Det verste er svimmelheten, er nesten konstant svimmel og har innimellom problemer med å holde balansen, snubler bortover gulvet etc. Det andre er et tungt slør jeg føler ligger over pannen og øynene mine som et lodd, er aldri opplagt, alltid trøtt og nesten aldri i godt humør lenger . Har to små barn som trenger masse tid, og jeg føler jeg bare går rundt og kjefter på dem. Uff, dette var bare et lite hjertesukk fra en sliten mamma . Sikkert mange som har det slik.
    Føler at legen ikke tar meg særlig alvorlig, så lenge han har satt meg på levaxin har han gjort jobben sin, han har ikke villet ta noen andre prøver etc.

Vel, vel, nok syting for i dag.....

Side 2 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Ny-diagnostisert med lavt stoffskifte
    Av Milli i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 75
    Siste melding: 12-12-12, 18:45
  2. Lavt stoffskifte - ny diagnostisert
    Av Monica87 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 15-02-12, 06:56
  3. Nylig diagnostisert lavt stoffskifte